Jump to content

Internasjonalt båtførerbevis "ICC" er på plass her i Norge

Poseidon

Recommended Posts

Ser at Båtliv har en artikkel om saken, her står det blant annet:

"Praktisk prøve

For å få beviset må en som minimum ha teoretisk kunnskap tilsvarende båtførerprøven. I tillegg må en kjøre opp til praktisk prøve. Prøven gjennomføres med motorbåt eller seilbåt avhengig av om en skal ha sertifikat for seil eller motorbåt. Skal en ha for begge kategorier, må det avlegges praktisk prøve både med motor og seil. Det kan for eksempel utføres om bord i seilbåt som har tilstrekkelig maskinkraft til at den kan fungere godt også for motor.

Strenge krav

Bergen Båtskole har både seilfartøy og motorbåt som tilfredsstiller sjøfartsdirektoratets krav til fartøy for å kunne avlegge prøven. Blant kravene er at båten må ha en skroglengde på minst 10 meter og ha utstyr og kvalitet som gjør det mulig å gjennomføre de forskjellige øvelser som skal gjennomføres under den praktiske prøven.

Sjøfartsdirektoratet setter strenge krav til bedriftene som kan gjennomføre prøven, bl.a. med omfattende kvalitetssikring og dokumentasjon både til sensor, fartøy og bedrift.

Gjennom den praktiske prøven skal kandidaten dokumentere at en har kompetanse både av teoretisk og praktisk art, til bl.a. å forberede båten før avgang, gjennomføre en seilas, både i forhold til manøvrere båten, navigasjon, sikkerhet og generell sjømannskap."

Ser at det også står "Hverken det gamle båtførerbeviset eller fritidsbåtsertifikat (D5LA) er formelt godkjent i utlandet, dette i motsetning til ICC – beviset som nå er ratifisert via EU kommisjonen for båter opp til 15 meters lengde.". Vil det si at D5LA (som jeg har forstått er et mye mer "seriøst" og omfattende sertifikat) ikke er brukbart i utlandet? Vil det i så fall eventuelt komme eller jobbes for en slags godkjenning av D5LA som ICC-sertifikat? Altså at man ved å ha tatt D5LA også kan få skrevet ut et ICC-sertifikat, for kun prisen av papiret? Vurderer å ta D5LA til vinteren, men hvis det ikke er gangbart i utlandet er det jo lite vits om man ikke skal gå med fartøy over 15 meter. Trodde A'en sto for "world wide", men mulig jeg har forstått feil.

Redigert av Hakkannen (see edit history)

Ser at det også står "Hverken det gamle båtførerbeviset eller fritidsbåtsertifikat (D5LA) er formelt godkjent i utlandet, dette i motsetning til ICC – beviset som nå er ratifisert via EU kommisjonen for båter opp til 15 meters lengde.".

Ja, der står "formelt godkjent" og det stemmer nok.

Vil det si at D5LA (som jeg har forstått er et mye mer "seriøst" og omfattende sertifikat) ikke er brukbart i utlandet?

Jo både D5L og D5LA er "brukbart" i massevis i utlandet. Men siden dette er nasjonale, norske sertifikater gjelder de i utgangspunktet for norskflagget fartøy. Dvs de er ikke automatisk godkjent for å føre utenlandsk fartøy. Skal du føre utenlandsk fartøy vil vanligvis D5L / D5LA bli godkjent som "kompetansebevis", dvs bevis på at man har den kompetanse som kreves.

Vil det i så fall eventuelt komme eller jobbes for en slags godkjenning av D5LA som ICC-sertifikat? Altså at man ved å ha tatt D5LA også kan få skrevet ut et ICC-sertifikat, for kun prisen av papiret?

Jeg ser poenget og er enig at det burde ha vært en automatisk godkjenning, iallefall hvis man har gjennomført "Praktisk utsjekk" for D5L etter som denne er bygget opp over nøyaktig samme ICC-resolusjon som "Praktisk prøve" for internasjonalt båtførersertifikat-ICC.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Javel, hvor er det nedfelt?

Retningslinjer om gjennomføring av praktisk prøve for internasjonalt båtførersertifikat (ICC)

Pkt 3. Krav til kandidaten

Kandidaten må tilfredsstille teoretiske kompetanse for å få utstedt båtførerbevis før praktisk prøve kan avlegges. Kandidaten må under praktisk prøve vise at vedkommende kan føre båt, samt har nautisk og teknisk kunnskap som er nødvendig for sikker navigering i kystfarvann. Prøven består av en rekke øvelser som er beskrevet i kompetansematrisen.

Men det som beskrives her under pkt 3 er da ingen kvalitetskontroll av kompetansen som båtførerbeviset skal sikre.

Dette er vel den praktiske prøven det er tale om?

Og det er vel den praktiske prøven som også er ganske detaljert beskrevet hva den skal bestå av?

Jeg vil anta at den praktiske prøven, hvis den skal forsvare en pris på 4000 er ganske omfattende eller er det et element av opplæring i prisen?

Men det er klart at hvis man på den praktiske prøven kjører på feil side av staker og bøyer så står man vel til stryk....

"Du har helt rett i den antagelsen Lars.

Når det gjelder den delen av prøven som går på manøvreringsøvelser så har man to alternative varianter, dvs ENTEN motorbåt- ELLER seilbåtmanøvrering."

Med all mulig respekt.

Det er feil. Motorbåt dekkes inn under seksjon 1 som er felles.

Se: http://www.sjofartsd...edninger/test1/

Der kan man bl.a. lese:

Versjoner ICC sertifikat

ICC sertifikat finnes i forskjellige versjoner, med tilhørende rettigheter og begrensninger;

• Fører av motorfartøy i kystfart, og/eller
  • Fører av seilfartøy i kystfart
  • Fører av fartøy i kanalfart (utstedes ikke i Norge)

I Norge tilbys kun ICC sertifikat med rettigheter til å føre motorfartøy og/eller seilfartøy i kystfart.

"Fører av fartøy i kanalfart (utstedes ikke i Norge)"

Det var det jeg var innterisert i.

Hvor får man det? Ta ett kurs i Kiel før man begynner på kanalene?

Har ikke peiling på om det noen gang blir aktuelt, men kjekt å vite.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

"Fører av fartøy i kanalfart (utstedes ikke i Norge)"

Det var det jeg var innterisert i.

Hvor får man det? Ta ett kurs i Kiel før man begynner på kanalene?

Har ikke peiling på om det noen gang blir aktuelt, men kjekt å vite.

Etter som jeg har hørt er det rimelig kurrant å ta dette kurset via nettet og tar jeg ikke fullstendig feil så er det Dansk Sejlunion som tilbyr en grei løsning.

Søk litt på CEVNI, så finner du sikkert utav det.

"Fører av fartøy i kanalfart (utstedes ikke i Norge)" Det var det jeg var innterisert i. Hvor får man det? Ta ett kurs i Kiel før man begynner på kanalene?

Det er mange muligheter også i Norge (var i 2010)

http://www.seilmagasinet.no/id/34637

http://www.sejlsport.dk/sw4031.asp

http://www.batutbildningar.se/artiklar-guider/utbildningar/kanalintyg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Er det bare meg som reagerer på at man skal splitte opp "båtførerbeviset" i flere sertifikater. En for seilbåter, en for motobåter, en for sjø, en for innland. Jeg synes det er hverken nødvendig eller ønskelig for båtfolk flest.

De som lever av dette synes sikker dette er bra greier (ingenting mot Poseidon!), men er båtfolk virkelig tjent med å innføre forskjellige sertifikatklasser? Det er tross alt ikke så stor forskjell mellom seilbåt og motorbåt. :wflag: Min mening er at nåværende båtsertifikat er mer enn godt nok til å introdusere folk til båtlivet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Jo både D5L og D5LA er "brukbart" i massevis i utlandet..

Takk! Flott, da skulle det holde, i alle fall for min del :smiley:

Jeg ser poenget og er enig at det burde ha vært en automatisk godkjenning, iallefall hvis man har gjennomført "Praktisk utsjekk" for D5L etter som denne er bygget opp over nøyaktig samme ICC-resolusjon som "Praktisk prøve" for internasjonalt båtførersertifikat-ICC.

Får håpe "de høye herrer" ser logikken som vi har sett og ordner det til slik at man får godkjenning, blir litt smør på flesk hvis ikke.

Nå er det ikke nødvendig med ICC for nordmenn i Norge, eller i mange andre land for den del.

Men i endel tilfeller der det Norske sertifikatet/beviset ikke blir godtatt vil gjerne ICC være det.

Det er litt som med det internasjonale bilsertifikatet. I mange land er det rikelig med det Norske mens andre land krever internasjonalt sertifikat.

Hvis du skal leie båt i utlandet f.eks kan det være greit med ICC, i Kroatia har de denne listen over godkjente sertefikater. Der aksepterer de å leie ut båter inntil 30GT (hvor mange GT er en typisk turseiler på 45 fot?) hvis du har båtførerprøven, nå kommer vel Norsk ICC inn i listen med inntil 15 meter.

I Hellas kan de gjerne finne på å spørre om du har ICC selv om hellas ikke har sluttet seg til resolusjonen.

Ellers blir ICC det eneste beviset du får i Norge som faktisk dokumenterer praktisk kunnskap når det gjelder båter inntil 15 meter.

Sånn sett er det lett å tenke seg at stadig flere utleiere vil kreve ICC.

Så burde den praktiske prøven legges opp slik at når man hadde bestått for seilfartøy så var også motorbåt dekket.

Redigert av Johannes (see edit history)

Er det bare meg som reagerer på at man skal splitte opp "båtførerbeviset" i flere sertifikater. En for seilbåter, en for motobåter, en for sjø, en for innland. Jeg synes det er hverken nødvendig eller ønskelig for båtfolk flest.

Er vel ikke mjøsa det er snakk om

Mye ukjente skilt men også kjente signal regler, langs kanalene nedover i Europa, Greit nok at det er krav om å ha en så nogenlunde peiling på hva de forskjellige betyr.

http://www.sailtrain...ages/cevni1.htm

Mye logiske skilt og spørsmål, men hadde alikevel 3 feil

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

.... Hvis du skal leie båt i utlandet f.eks kan det være greit med ICC, i Kroatia har de denne listen over godkjente sertefikater. Der aksepterer de å leie ut båter inntil 30GT (hvor mange GT er en typisk turseiler på 45 fot?) hvis du har båtførerprøven, nå kommer vel Norsk ICC inn i listen med inntil 15 meter. ......

Det var en veldig interessant liste, på mer enn en måte!

Det mest overraskende var kanskje at D5L gir førerrett inntil 100 GT, mens D5LA gir førerrett inntil 500 GT. Sett med norske øyne og i forutsetningene for sertifikatene så har begge disse samme førerrett (som tidligere var 50 GT, men som nå er endret til 24 meter) - her er det kun fartsområdet som skiller. Med D5L er det stor kystfart og med D5LA er det World Wide.

Til orientering så er Gamle Salten ca 630 GT, og den kan man da "nesten" føre med et D5LA-sertifikat ihht kroatiske regler!

Så burde den praktiske prøven legges opp slik at når man hadde bestått for seilfartøy så var også motorbåt dekket.

Det var vel også mitt poeng. Eller at dersom man har denne greia for seilbåt, så dekker den også motorbåt.

Det er det logikk i.

Som jeg har nevnt i en annen diskusjon, en seilbåt er en motorbåt med tilleggkapasiteter. Og en seiler er en båtfører med tilleggskompetanse.

Eller mener de at denne docking manøveren skal utføres kun med seil som drivkraft? Da tror jeg mange vil slite.

Det var vel også mitt poeng. Eller at dersom man har denne greia for seilbåt, så dekker den også motorbåt. .....

Det kunne jeg langt på vei være enig i, men det er hverken du eller jeg som bestemmer dette - og det kan nok være en pedagogisk utfordring å få de høye herrer i sjøfartsdirektoratet til å gå for en slik sammenslåing. I tillegg har Resolusjon 40 diktert dette skillet, så det blir trolig hengende i mange år fremover . . . .

mja, det er ikke en liten misforståelse her??

mener å ha lest at seilbåten kan brukes også for motorbåtpensum.

hva er skillet mellom motorbår og seilbåt i denne sammenhengen? Det faktum at det finnes en mast?

Nei her må da Mulligan ha rett.

Det står også å lese at:

"ICC sertifikat finnes i forskjellige versjoner, med tilhørende rettigheter og begrensninger;

• Fører av seilfartøy i kystfart"

Her tror jeg det blir viktig å vektlegge og, ikke se seg blind på ordet eller..., da krysses det vel for både seil og motor, gitt at man har bevist kompetanse for begge.

Det kan da ikke være meningen at det skal avlegges to separate prøver, 8000.- Det blir litt vel mye butikk og litt lite fornuft.....

.....

Det står også å lese at:

"ICC sertifikat finnes i forskjellige versjoner, med tilhørende rettigheter og begrensninger;

• Fører av seilfartøy i kystfart"

Her tror jeg det blir viktig å vektlegge og, ikke se seg blind på ordet eller..., da krysses det vel for både seil og motor, gitt at man har bevist kompetanse for begge.

Det kan da ikke være meningen at det skal avlegges to separate prøver, 8000.- Det blir litt vel mye butikk og litt lite fornuft.....

Mjo, det kan godt være at det finnes noen misforståelser, men dere må også se den andre siden av saken: skolene som skal ha godkjenning for å gjennomføre den praktiske prøven.

Skolene som har en egnet seilbåt søker godkjenning for seilbåt og de som har egnet motorbåt søker for motorbåt.

Det er selvfølgelig ingenting i veien for at skoler som har begge typer båter kan søke godkjenning for begge deler.

Slik som den praktiske prøven for ICC er beskrevet, og slik som den er satt opp i sjøfartsdirektoratets krav er det aller meste felles for seilbåt og motorbåt. Det er KUN de prøvene som går på manøvrering, dvs 6a og 6b som er ulike - og det er der man velger mellom seil- ELLER motorbåt:

6A

Vedlegg 1 pkt.II nr 3.2b

Manøvrering av motorisert fartøy med hensyn til forhold som vind, strøm og dybde

Hvordan vind, strøm og dybdeforhold påvirker manøvreringen

Gjennom manøvrering av fartøyet demonstrere forståelse for påvirkningen av vind, strøm og dybdeforhold

6b

Vedlegg 1 pkt.II nr 3.2b

Manøvrering av seilfartøy med hensyn til forhold som vind, strøm og dybde

Heising og låring av seil

Valg av seil.

Seil heises på gunstig sted og korrekt båtposisjon i forhold til vinden

Reving av seil

Demonstrere reving av seil. Forklare når det er nødvendig å reve seil

Trimming av seil

Forklare trimming av seil.

Trimme seil for sikker seilas og optimal ytelse

Seiling i alle mulige retninger i forhold til vindretning

Gjennomføre sikker seilas.

Seile triangulær rute, der et leg er kryss.

Bekrefte at området er klart før jibb og stagvending.

Utføre kontrollert jibb og stagvending.

God kommunikasjon

Derfor har noen skoler her i Norge fått godkjenning for motor, noen har visstnok fått godkjenning for seil - og det er fullt mulig at noen vil satse på godkjenning for begge deler.

Mht pris så har jeg full forståelse for at det ville oppfattes som urimelig å forlange to komplette prøver når minst 90% er felles.

Med egne krav for seil/motor/innland/sjø…lurer jeg på nårtid det kommer egne krav for «helbåt»…alle de andre kravene her gjelder vel utelukkende «halvbåt»…tog dokk an, hehe

Spøk til side… det er faktisk noen forskjeller som kan være kritisk å vite om og både nybåtsalg og chartermarkedet for flerskrog øker mye for hvert år så dette blir et økende marked.

Har også lest noe om at det kommer noe nytt for kystskipper light - i stedet for 50 brt blir det 24 m – er det noe på gang for å oppgradere for oss som har «gammelt» D5LA?

Jo mer jeg tenker på dette jo mer..... forvirrende er det.

Med en norsk båt som seiler med norsk flagg vil norske sertifikatkrav gjelde i hele verden, da med unntak av eventuelle spesielle krav, som kanalsertifikat.

Er man gammel nok eller innehar båtførerbevis kan man føre båt inntil 15 meter, seil eller motor.

Har man D5L(A) kan man føre båt inntil 24 meter, seil eller motor.

Uten å kunne eller demonstrere seilkunnskaper for noen av klassene.

I forbindelse med innføring av norsk ICC vil man innføre et skille mellom seilbåter og motorbåter.

Jeg har en viss forståelse for at man kan ville kreve seilkompetanse for en seilbåt, men slik det nå er forklart blir det litt underlig.

Med norsk ICC for seilbåt er det da krav til at båten har mast hvor det kan heises seil??

Jeg mener hva er forskjellen på en kutter på 45 fot med rigg, eller samme kutter på 45 fot uten rigg når den føres uten å heise seil?

Det blir spennende å se hvorledes andre flaggstater som f.eks Krotia vurderer disse to klassene.

Tross alt er det vel det som virkelig betyr noe, for de aller fleste vil vel bruke ICC i forbindelse med leie av båt i utlandet.

Jeg har fortsatt tro på at norsk ICC tatt for seilbåt også vil dekke motorbåt, men ikke omvendt.

Nå må bare noen få tenkt seg om litt..

Det er KUN de prøvene som går på manøvrering, dvs 6a og 6b som er ulike - og det er der man velger mellom seil- ELLER motorbåt:

6A

Vedlegg 1 pkt.II nr 3.2b

Manøvrering av motorisert fartøy med hensyn til forhold som vind, strøm og dybde

Hvordan vind, strøm og dybdeforhold påvirker manøvreringen

Må man også beherske med seilbåten.

Gjennom manøvrering av fartøyet demonstrere forståelse for påvirkningen av vind, strøm og dybdeforhold

Må man også beherske med seilbåten

6b

Vedlegg 1 pkt.II nr 3.2b

Manøvrering av seilfartøy med hensyn til forhold som vind, strøm og dybde

Heising og låring av seil

Setting og berging av seil.

Valg av seil.

Seil heises på gunstig sted og korrekt båtposisjon i forhold til vinden

Reving av seil

Demonstrere reving av seil. Forklare når det er nødvendig å reve seil

Trimming av seil

Forklare trimming av seil.

Trimme seil for sikker seilas og optimal ytelse

Seiling i alle mulige retninger i forhold til vindretning

Gjennomføre sikker seilas.

Seile triangulær rute, der et leg er kryss.

Bekrefte at området er klart før jibb og stagvending.

Utføre kontrollert jibb og stagvending.

Har man allerede gjort på triangelbanen.

God kommunikasjon

Derfor har noen skoler her i Norge fått godkjenning for motor, noen har visstnok fått godkjenning for seil - og det er fullt mulig at noen vil satse på godkjenning for begge deler.

fi_international_certificate_for_operators_of_pleasure_craft.jpg

Dette er hvordan ICC ser ut.

capture.gif

Og dette er spesifikasjon av hva som skal stå der. Står ikke det bøss om seil eller motor.

SD må være helt på bærtur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...