Jump to content

Internasjonalt båtførerbevis "ICC" er på plass her i Norge

Poseidon

Recommended Posts

Om SD er på bærtur er vel ikke sikkert, men hvis vi nå tar utgangspunkt i at det etableres to klasser for norsk ICC:

Når man da skal ha praktisk prøve, og gjennomfører denne med en seilbåt med største lengde over 10 meter samt at denne seilbåten er utstyrt med motor da vil det være naturlig å gjennomføre både 6A og 6B. Hvis ikke er vel prøven mangelfull.

Kandidaten må naturligvis demonstrere at han behersker båten når den opereres for motor, altså 6A.

Deretter gjennomføres 6B.

Gitt at kandidaten består er det da naturlig å søke om ICC for motor og seilbåt.

Hva skulle være til hinder for det?

Hvis man kun avlegger prøve i henhold til 6A da kan man vel bare søke om ICC for motorbåt.

Poseidon: Du foreslo vel i høringsnotatet å harmonisere praktisk prøve for ICC og utsjekk for D5L, men da tenker du gjerne kun på 6A? For det er jo ikke krav til praktisk utsjekk av seilkunnskaper for D5L selv om man da kan føre seilbåter opp til 24 meter.

Men på sertifikatet du viser bilde av står det vitterlig ICMS i felt 10. Hva står M'en og S'en for da?

INTERNATIONAL CERTIFICATE FOR OPERATORS OF PLEASURE CRAFT Resolution No. 40

Pungt. 10. I C M S

10. Valid for: I (Inland Waters), C (Coastal Waters), M (Motorized craft), S (Sailing Craft)

http://www.batliv.se/batforarintyg/ICC_res1_40_eng%20.pdf

En ICC er gyldig i 5 år fra utstedelsesdato.

Hva med det Norske??

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg er enig i at resolusjon 40 er tydelig nok. Den slår fast at stater som har ratifisert resolusjon 40 kan utstede ICC som beviser at innehaver kan føre båt i henhold den kompetanse innhaver måtte ha. SD har valgt å basere norsk ICC på båter inntil 15 meter lengde.

I henhold til resolusjon 40 kan de også velge å utstede ICC for båter med lengde inntil 24 meter for de som har D5L.

Da vil man kunne føre utenlandske flaggede båter inntil de størrelse som ICC beskriver, gitt at flaggstaten aksepterer ICC, flaggstaten behøver ikke å ha ratifisert resolusjonen for å akseptere ICC.

Så har vi den smule forvirring omkring omkring om kravet til klassen motorbåt er dekket når hele pensum er gjennomført med en dertil egnet seilbåt.

For meg virker det innlysende at man da har rett til å søke om begge klasser, motorbåt og seilbåt.

Hva skulle være til hinder for det?

Praksis hos andre land som utsteder ICC er at det utstedes sertifikat for både motorbåt og seilbåt.

Det samme sier jo SD i sin informasjon.

Jeg har stor tro på at dette løser seg når en bare kommer i gang.

Forstår ikke helt hva du sikter til Poseidon når du referer til disse bibelstudiene?

Er det noe som skulle tilsi at Norsk Test vil bruke lang tid på å bli i stand til å produsereICC?

Redigert av Johannes (see edit history)

Til alminnelig opplysning og muligens til en viss avklaring, vedlegges det søknadsskjema som sjøfartsdirektoratet nå har utarbeidet for ICC.

soeknadsskjema_icc_01b.jpeg

soeknadsskjema_icc_02b.jpeg

Forøvrig har jeg nettopp mottatt følgende klargjøring fra adm dir i Norsk Test:

Hei igjen,

Status for ICC er som følger;

For Prøvesenter:

- Gjennomføre prøve i henhold til avtale med Sjdir

- Informere Kandidat om prosessen for å få utstedt ICC

Vi venter på å få endelig søknadsskjema fra Sjdir, regner med at det er klart i løpet av noen dager.

Det vil bli lagt ut orientering på våre hjemmesider når alt er på plass.

For Kandidat:

- Kontakte prøvesenter for informasjon og bestilling av praktisk prøve (NT vil ha en oversikt over godkjente sentre på sine sider)

- Fylle ut søknadsskjema og betale kr. 330,- til NT for behandling og utstedelse av bevis

- Hvis Kandidaten ikke har BFB eller tilsvarende må de sørge for å skaffe det før utstedelse kan skje. Hvis Kandidaten ikke har Båtførerbevis eller tilsvarende kompetanse fra før vil de måtte betalte kr. 585,- som er den nye prisen for både ICC og Båtførerbeviset. På ICC beviset vil det stå at det også representerer norsk båtførerbevis.

Ha en fin dag!

Med vennlig hilsen /Yours Sincerely

Bernt Nilsen

////// Bernt Nilsen, Adm.dir / Managing Director

Med vennlig hilsen POSEIDON

Det har vært spørsmål om forholdet mellom Praktisk utsjekk for D5L og Praktisk prøve for ICC.

Disse to er som tidligere nevnt temmelig like, i og med at begge bygger direkte på ICC ihht Resolusjon 40.

Idag fikk jeg en mail fra sjøfartsdirektoratet der man bl.a. skriver:

Det gjøres oppmerksom på at SD vurderer det slik at personer som har gjennomført og bestått «praktisk utsjekk» til fritid(båt)skippersertifikat, gjennom å dokumentere utsjekken ikke trenger å gjennomføre «praktisk prøve» til ICC. Se søknadsskjema.

Dermed skulle den saken være klarlagt.

det er jo et eget punkt på skjema der man krysser av for at man har praktisk utsjekk i form av kystskipper.

dette gir tett til ICC, men kun for motorbåt, men får man da ICC intil 24 meter?

Likevel et lite paradoks at man kan føre norsk seilbåt inntil 24 meter hvis man innehar d5L.

de fleste land der det er aktuelt å leie seilbåt er også d5L akseptert...

.....Gir, eller gir ikke, ICC for seilfartøy rette til å føre samme størrelse maskindrevet fartøy?

Den siden hos sjøfartsdirektoratet som jeg henviser til ovenfor gir vel svar på det spørsmålet:

ICC sertifikat finnes i forskjellige versjoner, med tilhørende rettigheter og begrensninger;

• Fører av motorfartøy i kystfart, og/eller
  • Fører av seilfartøy i kystfart
  • Fører av fartøy i kanalfart (utstedes ikke i Norge)

I Norge tilbys kun ICC sertifikat med rettigheter til å føre motorfartøy og/eller seilfartøy i kystfart.

Slik som jeg leser denne har vi i Norge tre muligheter:

1. kun motorfartøy

2. kun seilfartøy

3. seilfartøy og motorfartøy

Dvs hvis man avlegger prøven både på seil- OG motorfartøy så gjelder den for begge typer.

Hvis man avlegger prøven KUN på seilfartøy, så gjelder sertifikatet såvidt jeg kan begripe KUN for seilfartøy.

Det er riktignok ikke alltid at sjøfartsdirektoratets veier og formuleringer er like enkle å forstå, men akkurat på dette området har jeg nå vært i regelmessig kontakt med de ansvarlige i direktoratet i flere måneder.

Men for all del: jeg lar meg gjerne både rettlede og opplyse av noen som måtte vite det bedre.

Nå har sjøfartsdirektoratet lagt ut hele det Rundskrivet som spesifiserer hvordan praktisk prøve for ICC skal foregå og hvilke regler som gjelder.

Dere finner litt mer informasjon på sjøfartsdirektoratets hjemmesider, med link direkte til en pdf-versjon av det komplette rundskrivet.

Det ser forresten fortsatt ut for at uansett hva diverse båtblader skriver, så er Baatskolen POSEIDON fortsatt den eneste i Norge som har godkjenning for å utføre praktisk prøve!

• 2 uker senere...

Litt fornøyelig å lese skriftet til SD. Der får man å lese :

"Prøven gjennomføres for motorfartøy, seilfartøy eller for begge deler. Seilfartøy med motor kan brukes til praktisk prøve for motorfartøy. Fartøyet som benyttes til prøven må ha skroglengde lenger enn 10 meter, og tilfredsstille gjeldende lover og regler. Kandidaten kan benytte eget fartøy som oppfyller kravene til størrelse og utstyr".

Så dersom jeg skulle gjennomføre pliktløpet med min egen seilbåt, så får jeg rett til å føre motorbåt.

Men ikke den samme seilbåten.

Forstå det den som kan.

• 10 måneder senere...

Løfter denne igjen. Jeg er lykkelig innehaver av D5LA, og kommer til å bruke det på hjemreisen i sommer. Synes likevel det er greit å sitere følgende fra skrivet til SJDIR:

4. Krav til fartøy

Prøven gjennomføres for motorfartøy, seilfartøy eller for begge deler. Seilfartøy med motor kan brukes til praktisk prøve for motorfartøy. Fartøyet som benyttes til prøven må ha skroglengde lenger enn 10 meter, og tilfredsstille gjeldende lover og regler. Kandidaten kan benytte eget fartøy som oppfyller kravene til størrelse og utstyr.

Betyr dette, og det at jeg allerede har praktisk utsjekk iht D5LA, at jeg kan gjennomføre praktisk utsjekk med Ingeborg, der feks Jan er sensor?

HF: LB3GH

......

Betyr dette, og det at jeg allerede har praktisk utsjekk iht D5LA, at jeg kan gjennomføre praktisk utsjekk med Ingeborg, der feks Jan er sensor?

Ja, det betyr at du med ditt D5LA-sertifikat kan søke om ICC direkte, men det vil da i første omgang gjelde kun for motor.

For å få ICC for seil må du avlegge praktisk prøve ihht direktoratets testmatrise ombord i et seilfartøy. Dette kan gjennomføres ombord i eget fartøy forutsatt at båten er minst 10 meter lang, men det må skje med godkjent sensor og innenfor et godkjent kvalitetssikringsopplegg - dvs det kan skje hos meg.

Men for å kunne tilby en enda bedre løsning har jeg inngått avtale med en meget erfaren seiler her i Stavanger som driver foretaket SEILGLEDER og han arbeider innenfor mitt godkjente kvalitetssikringssystem, med sin båt Ariel. Vi har allerede hatt flere seilere gjennom dette - og flere ser ut til å komme frem mot sommeren.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...