Sjøtunga Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 (redigert) Står ikke det bøss om seil eller motor. Men på sertifikatet du viser bilde av står det vitterlig ICMS i felt 10. Hva står M'en og S'en for da? Redigert 15.Mai.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Mulligan Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Tja si det? Det er kun I og C som er spesifisert. Og hva vlille følgene være av det for eksempel sto IS? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Om SD er på bærtur er vel ikke sikkert, men hvis vi nå tar utgangspunkt i at det etableres to klasser for norsk ICC: Når man da skal ha praktisk prøve, og gjennomfører denne med en seilbåt med største lengde over 10 meter samt at denne seilbåten er utstyrt med motor da vil det være naturlig å gjennomføre både 6A og 6B. Hvis ikke er vel prøven mangelfull. Kandidaten må naturligvis demonstrere at han behersker båten når den opereres for motor, altså 6A. Deretter gjennomføres 6B. Gitt at kandidaten består er det da naturlig å søke om ICC for motor og seilbåt. Hva skulle være til hinder for det? Hvis man kun avlegger prøve i henhold til 6A da kan man vel bare søke om ICC for motorbåt. Poseidon: Du foreslo vel i høringsnotatet å harmonisere praktisk prøve for ICC og utsjekk for D5L, men da tenker du gjerne kun på 6A? For det er jo ikke krav til praktisk utsjekk av seilkunnskaper for D5L selv om man da kan føre seilbåter opp til 24 meter. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1293179&cat=4916 Her står det at ICC for motorbåt kan foretas med en seilbåt med tilstrekkelig motor. Def. på tilstrekkelig motor står ikke. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Nå har jeg lest Resolution 40 gjentatte ganger. Og jeg finner ikke noe som helst et eneste sted som omtaler to typer ICC. Seil er kun omtalt et eneste sted. I sammenhengen "serviceabilty of engine/sails". Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 (redigert) RYA i storbritania har vel ikke mindre enn seks klasser de utsteder ICC for.. Redigert 15.Mai.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Men på sertifikatet du viser bilde av står det vitterlig ICMS i felt 10. Hva står M'en og S'en for da? INTERNATIONAL CERTIFICATE FOR OPERATORS OF PLEASURE CRAFT Resolution No. 40 Pungt. 10. I C M S 10. Valid for: I (Inland Waters), C (Coastal Waters), M (Motorized craft), S (Sailing Craft) http://www.batliv.se/batforarintyg/ICC_res1_40_eng%20.pdf En ICC er gyldig i 5 år fra utstedelsesdato. Hva med det Norske?? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Poseidon Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Resolusjon 40 skulle da være tydelig nok, jeg er mer bekymret for den norske varianten når den blir lest som en viss mann leser Bibelen - for ikke å snakke om hvis Norsk Test en gang i fremtiden kommer så langt at de blir i stand til å produsere disse ICC-sertifikatene.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Johannes Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 (redigert) Jeg er enig i at resolusjon 40 er tydelig nok. Den slår fast at stater som har ratifisert resolusjon 40 kan utstede ICC som beviser at innehaver kan føre båt i henhold den kompetanse innhaver måtte ha. SD har valgt å basere norsk ICC på båter inntil 15 meter lengde. I henhold til resolusjon 40 kan de også velge å utstede ICC for båter med lengde inntil 24 meter for de som har D5L. Da vil man kunne føre utenlandske flaggede båter inntil de størrelse som ICC beskriver, gitt at flaggstaten aksepterer ICC, flaggstaten behøver ikke å ha ratifisert resolusjonen for å akseptere ICC. Så har vi den smule forvirring omkring omkring om kravet til klassen motorbåt er dekket når hele pensum er gjennomført med en dertil egnet seilbåt. For meg virker det innlysende at man da har rett til å søke om begge klasser, motorbåt og seilbåt. Hva skulle være til hinder for det? Praksis hos andre land som utsteder ICC er at det utstedes sertifikat for både motorbåt og seilbåt. Det samme sier jo SD i sin informasjon. Jeg har stor tro på at dette løser seg når en bare kommer i gang. Forstår ikke helt hva du sikter til Poseidon når du referer til disse bibelstudiene? Er det noe som skulle tilsi at Norsk Test vil bruke lang tid på å bli i stand til å produsereICC? Redigert 16.Mai.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Til alminnelig opplysning og muligens til en viss avklaring, vedlegges det søknadsskjema som sjøfartsdirektoratet nå har utarbeidet for ICC. Forøvrig har jeg nettopp mottatt følgende klargjøring fra adm dir i Norsk Test: Hei igjen, Status for ICC er som følger; For Prøvesenter: - Gjennomføre prøve i henhold til avtale med Sjdir - Informere Kandidat om prosessen for å få utstedt ICC Vi venter på å få endelig søknadsskjema fra Sjdir, regner med at det er klart i løpet av noen dager. Det vil bli lagt ut orientering på våre hjemmesider når alt er på plass. For Kandidat: - Kontakte prøvesenter for informasjon og bestilling av praktisk prøve (NT vil ha en oversikt over godkjente sentre på sine sider) - Fylle ut søknadsskjema og betale kr. 330,- til NT for behandling og utstedelse av bevis - Hvis Kandidaten ikke har BFB eller tilsvarende må de sørge for å skaffe det før utstedelse kan skje. Hvis Kandidaten ikke har Båtførerbevis eller tilsvarende kompetanse fra før vil de måtte betalte kr. 585,- som er den nye prisen for både ICC og Båtførerbeviset. På ICC beviset vil det stå at det også representerer norsk båtførerbevis. Ha en fin dag! Med vennlig hilsen /Yours Sincerely Bernt Nilsen ////// Bernt Nilsen, Adm.dir / Managing Director Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Det har vært spørsmål om forholdet mellom Praktisk utsjekk for D5L og Praktisk prøve for ICC. Disse to er som tidligere nevnt temmelig like, i og med at begge bygger direkte på ICC ihht Resolusjon 40. Idag fikk jeg en mail fra sjøfartsdirektoratet der man bl.a. skriver: Det gjøres oppmerksom på at SD vurderer det slik at personer som har gjennomført og bestått «praktisk utsjekk» til fritid(båt)skippersertifikat, gjennom å dokumentere utsjekken ikke trenger å gjennomføre «praktisk prøve» til ICC. Se søknadsskjema. Dermed skulle den saken være klarlagt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
littmild Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Jeg gikk å ventet på svar fra SD om akkurat det samme, men det var jo greit, tror jeg søker om ICC også jeg, alltid kjekt med litt ekstra fjas å putte i lommeboka, er dårlig med kontanter der for tiden Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Poseidon Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 ....., tror jeg søker om ICC også jeg, .... Javisst; og bevitnelse på praktisk utsjekk for D5L har du jo allerede mottatt! Jeg sendte deg den komplette mailen fra SD slik at du kan sette deg inn i alle detaljer, og der finner du også nytt søknadsskjema for D5L-sertifikatet. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
littmild Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Flott, Jan, takk så mye. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Johannes Svart 17.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 det er jo et eget punkt på skjema der man krysser av for at man har praktisk utsjekk i form av kystskipper. dette gir tett til ICC, men kun for motorbåt, men får man da ICC intil 24 meter? Likevel et lite paradoks at man kan føre norsk seilbåt inntil 24 meter hvis man innehar d5L. de fleste land der det er aktuelt å leie seilbåt er også d5L akseptert... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Nå har Sjøfartsdirektoratet lagt ut noe mer informasjon om ICC på sine hjemmesider. Som man ser er listen over godkjente tilbydere fortsatt ganske kort og oversiktlig Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Mulligan Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Jeg er fremdeles ikke særlig klokere. Gir, eller gir ikke, ICC for seilfartøy rette til å føre samme størrelse maskindrevet fartøy? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 19.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 .....Gir, eller gir ikke, ICC for seilfartøy rette til å føre samme størrelse maskindrevet fartøy? Den siden hos sjøfartsdirektoratet som jeg henviser til ovenfor gir vel svar på det spørsmålet: ICC sertifikat finnes i forskjellige versjoner, med tilhørende rettigheter og begrensninger; Fører av motorfartøy i kystfart, og/eller Fører av seilfartøy i kystfart Fører av fartøy i kanalfart (utstedes ikke i Norge) I Norge tilbys kun ICC sertifikat med rettigheter til å føre motorfartøy og/eller seilfartøy i kystfart. Slik som jeg leser denne har vi i Norge tre muligheter: 1. kun motorfartøy 2. kun seilfartøy 3. seilfartøy og motorfartøy Dvs hvis man avlegger prøven både på seil- OG motorfartøy så gjelder den for begge typer. Hvis man avlegger prøven KUN på seilfartøy, så gjelder sertifikatet såvidt jeg kan begripe KUN for seilfartøy. Det er riktignok ikke alltid at sjøfartsdirektoratets veier og formuleringer er like enkle å forstå, men akkurat på dette området har jeg nå vært i regelmessig kontakt med de ansvarlige i direktoratet i flere måneder. Men for all del: jeg lar meg gjerne både rettlede og opplyse av noen som måtte vite det bedre. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Poseidon Svart 26.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2012 Nå har sjøfartsdirektoratet lagt ut hele det Rundskrivet som spesifiserer hvordan praktisk prøve for ICC skal foregå og hvilke regler som gjelder. Dere finner litt mer informasjon på sjøfartsdirektoratets hjemmesider, med link direkte til en pdf-versjon av det komplette rundskrivet. Det ser forresten fortsatt ut for at uansett hva diverse båtblader skriver, så er Baatskolen POSEIDON fortsatt den eneste i Norge som har godkjenning for å utføre praktisk prøve! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
oleandreas Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Nå har Sjøfartsdirektoratet lagt ut noe mer informasjon om ICCpå sine hjemmesider. Som man ser er listen over godkjente tilbydere fortsatt ganske kort og oversiktlig Er det slik at alle disse tre skolene kun tilbyr ICC for motorbåter? Og kan man ta ICC-sertifiseringen for både seil og motorbåt hos deg? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2012 Litt fornøyelig å lese skriftet til SD. Der får man å lese : "Prøven gjennomføres for motorfartøy, seilfartøy eller for begge deler. Seilfartøy med motor kan brukes til praktisk prøve for motorfartøy. Fartøyet som benyttes til prøven må ha skroglengde lenger enn 10 meter, og tilfredsstille gjeldende lover og regler. Kandidaten kan benytte eget fartøy som oppfyller kravene til størrelse og utstyr". Så dersom jeg skulle gjennomføre pliktløpet med min egen seilbåt, så får jeg rett til å føre motorbåt. Men ikke den samme seilbåten. Forstå det den som kan. Sitér dette innlegget Link to post
Ingeborgimevind Svart 18.April.2013 Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 Løfter denne igjen. Jeg er lykkelig innehaver av D5LA, og kommer til å bruke det på hjemreisen i sommer. Synes likevel det er greit å sitere følgende fra skrivet til SJDIR: 4. Krav til fartøyPrøven gjennomføres for motorfartøy, seilfartøy eller for begge deler. Seilfartøy med motor kan brukes til praktisk prøve for motorfartøy. Fartøyet som benyttes til prøven må ha skroglengde lenger enn 10 meter, og tilfredsstille gjeldende lover og regler. Kandidaten kan benytte eget fartøy som oppfyller kravene til størrelse og utstyr. Betyr dette, og det at jeg allerede har praktisk utsjekk iht D5LA, at jeg kan gjennomføre praktisk utsjekk med Ingeborg, der feks Jan er sensor? Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Poseidon Svart 18.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2013 ...... Betyr dette, og det at jeg allerede har praktisk utsjekk iht D5LA, at jeg kan gjennomføre praktisk utsjekk med Ingeborg, der feks Jan er sensor? Ja, det betyr at du med ditt D5LA-sertifikat kan søke om ICC direkte, men det vil da i første omgang gjelde kun for motor. For å få ICC for seil må du avlegge praktisk prøve ihht direktoratets testmatrise ombord i et seilfartøy. Dette kan gjennomføres ombord i eget fartøy forutsatt at båten er minst 10 meter lang, men det må skje med godkjent sensor og innenfor et godkjent kvalitetssikringsopplegg - dvs det kan skje hos meg. Men for å kunne tilby en enda bedre løsning har jeg inngått avtale med en meget erfaren seiler her i Stavanger som driver foretaket SEILGLEDER og han arbeider innenfor mitt godkjente kvalitetssikringssystem, med sin båt Ariel. Vi har allerede hatt flere seilere gjennom dette - og flere ser ut til å komme frem mot sommeren. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Quaoar Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 D5L er da ikke større enn A6 (foldet A5), altså en fjerdedel av A4 Men større enn et kredittkort, ja... Men større enn hva jeg hadde forventet, og i "vanlig" papir i tillegg. Med andre ord, "godt egnet" for å være med ut i båt... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Tror det skal mye til for at du blir nektet og leie båt med D5LA. Jeg kommer ikke til og ta ICC når jeg har D5LA. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.