Poseidon Svart 19.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Tror det skal mye til for at du blir nektet og leie båt med D5LA. Jeg kommer ikke til og ta ICC når jeg har D5LA. Det er jeg langt på vei enig med og egentlig burde D5LA gi ICC for 24 meter, ikke bare 15 meter. Men jeg er redd for at båtutleiere i Middelhavet ikke legger spesielt stor vekt på hva du og jeg måtte mene En annen sak er at Sjøfartsdirektoratet kunne ha vist litt mer initiativ når det gjelder å få på plass en oversikt over internasjonale ekvivalenter.... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
baatsman Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 En annen sak er at Sjøfartsdirektoratet kunne ha vist litt mer initiativ når det gjelder å få på plass en oversikt over internasjonale ekvivalenter.... De kunne vel jobbet litt raskere med og få fram de nye plastkortene og. Litt greit og følge med i tiden:O) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ludde Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Fikk beviset mitt i går Baatsmann, etter to måneder og vi snakker ikke plastkort, men en liten A5 sak i papir som er brettet til størrelsen av et pass. Ikke spesielt stilig, spør du meg, som også håpet på et sexy sertifikat på størrelse med et kredittkort, som man kan ha i lommeboka og vise frem i passende anledninger. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
kavset Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 Hvorfor skal alt være så sykt tungrodd i SD!! Et byrokrati som har skapt mye hodepine for norske sjøfolk opp gjennom årene! Hvis dette ICC greiene er noe som skal linkes opp mot båtførerprøven, hvorfor kan ikke Norsk test utstede et nytt båtførerprøve kort som har denne infoen?! Kan ikke skjønne hvorfor SD må gjøre alt så molbo style... Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.April.2013 Link til dette innlegget Svart 19.April.2013 (redigert) Ludde, jeg tror de med D5L for en diger A4 løsning, mens vi med D5LA for et lite lekkert plastkort. Tror det har med studiepoeng og gjøre PS sitter forøvrig med Bajas i båten. Fruen kommer syklende i morgen. Hun trener til en ukes sykkeltur i Frankrike:) Redigert 19.April.2013 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Laholm Svart 21.April.2013 Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Som stolt innehaver av D5LA forstår jeg da at jeg møter kravene til ICC. Jeg forstår at ICC ikke erstatter sertifikat (ene) for å gå på kanalene lenger sør. Stemmer det? Spølrsmål til Poseidon: Du har kurs i navigasjon, kurs i astronomisk navigasjon. Når kommer kurset i (G)astronomisk navigasjon? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
elb Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 kavset: ICC sertifikatet utstedes av Norsk Test, og er et plastkort i kredittkortstørrelse. Det er D5L som er A5 ;-) Laholm: Det er et eget ICC sertifikat for å gå på kanalene, men akkurat den prøven kan du ikke ta i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Det kan vel ikke være meningen at jeg som garantert ALDRI noen gang har tenkt å sette mine bein i en seilbåt skal vise at jeg kan manøvrere en slik farkost? Lars H. Tror de har fjernet muligheten for å ta billappen for kun kjøring med automat også ;-) Dette er jo ikke vanskelig så om man skal være sertifisert for å føre båt så faller det vel naturlig at en må kunne et minimum av seiling også, det er jo en del seilbåter i verden. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Man må jo vite litt om seiling for å ta båtførerbevis. Eller? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Hvis du har seilbåt med "kraftig motor" som kan holde 6-8 knop og tar ICC, da får du ICC får både motor og seilbåt. Her må du kunne beherske seiling, MOB øvelse, legge til og fra. Men tar du ICC med motorbåt, da får du ICC for kun motorbåt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 Ikke ifølge det vi har fått opplyst tidligere i denne tråden. Der ble det fastslått at du kun kan ta en av gangen. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 24.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2013 3 kamerater tok det tidlig i juni. Og det gikk fint. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Bergen Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Prøvde å leie meg en liten kjølseilbåt a la Yngling på Balatonsjøen nå i sommer. Fikk avslag grunnet manglende lisens for innlandsfarvann (hadde ikke med meg noen form for dokumentasjon i det hele tatt). Ble fortalt at de var veldig strenge på dette. Oppfatter jeg dette rett at jeg må ta "kanalsertifikat" for å leie båt på innsjøer? Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) Prøvde å leie meg en liten kjølseilbåt a la Yngling på Balatonsjøen nå i sommer. Fikk avslag grunnet manglende lisens for innlandsfarvann (hadde ikke med meg noen form for dokumentasjon i det hele tatt). Ble fortalt at de var veldig strenge på dette. Oppfatter jeg dette rett at jeg må ta "kanalsertifikat" for å leie båt på innsjøer? CEVNI er felles regler for europeiske innenlandsfarvann. Det inkluderer både kanaler og innsjøer, så det blir mer fornuftg hvis man kaller det "innlands-sertifikat". Men det blir som regel lettere å kalle det "kanalsertifikat" selv om det omfatter også innsjøer. Det er nok krav fra forsikringselskapene som gjør at utleierne er så strenge på formelle kvalifikasjoner hos båtfører. Redigert 27.Juli.2013 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Bergen Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Du har nok rett, synes bare det virker noe "overkill" å ta eget sertifikat for å leie en 20 foter noen timer på en innsjø mens jeg kan føre det meste som eksisterer på saltvann. Ble kajakk i stedet for meg. Kjekt det også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 (redigert) Lars H: "Det kan vel ikke være meningen at jeg som garantert ALDRI noen gang har tenkt å sette mine bein i en seilbåt skal vise at jeg kan manøvrere en slik farkost?" Hører til samme kategori (uten å ta opp diskusjonen om garderoben på skrå-pinnen :-) !! Redigert 27.Juli.2013 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
larss Svart 27.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 Hei Er det noe jeg ikke har fått med meg her? Ser på søknaden til ICC (http://www.sjofartsdir.no/Global/skjema/KS%200350-74B%20S%C3%B8knad%20om%20internasjonalt%20b%C3%A5tf%C3%B8rersertifikat%20%20ICC.pdf) Der de på avsnitt 2. spørr etter: Praktisk utsjekk fritidsskippersertifikat (kvalifiserer kun til ICC motorbåt i kystfart) Dette må en da ha først for å kunne søke om ICC for motorbåt ? larss Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 27.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2013 ... Der de på avsnitt 2. spørr etter: Praktisk utsjekk fritidsskippersertifikat (kvalifiserer kun til ICC motorbåt i kystfart) Dette må en da ha først for å kunne søke om ICC for motorbåt ? larss Det er bare litt hjelpeløst uttrykt. Det de forsøker å få frem er at "Praktisk utsjekk" avlagt i forbindelse med D5L også gjelder som "Praktisk prøve" for ICC, men den gjelder da bare i forbindelse med ICC-motor. Det betyr igjen at hvis du ønsker ICC-seil, så må det avlegges en ny "Praktisk prøve" og den må avlegges ombord i seilbåt. Forhåpentlig klarte jeg å få det litt mer forståelig Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.