Jump to content

Internasjonalt båtførerbevis "ICC" er på plass her i Norge

Poseidon

Recommended Posts

Tror det skal mye til for at du blir nektet og leie båt med D5LA. Jeg kommer ikke til og ta ICC når jeg har D5LA.

Det er jeg langt på vei enig med og egentlig burde D5LA gi ICC for 24 meter, ikke bare 15 meter.

Men jeg er redd for at båtutleiere i Middelhavet ikke legger spesielt stor vekt på hva du og jeg måtte mene :saint:

En annen sak er at Sjøfartsdirektoratet kunne ha vist litt mer initiativ når det gjelder å få på plass en oversikt over internasjonale ekvivalenter....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Fikk beviset mitt i går Baatsmann, etter to måneder og vi snakker ikke plastkort, men en liten A5 sak i papir som er brettet til størrelsen av et pass. Ikke spesielt stilig, spør du meg, som også håpet på et sexy sertifikat på størrelse med et kredittkort, som man kan ha i lommeboka og vise frem i passende anledninger. :yesnod:

Hilsen Ludde

Hvorfor skal alt være så sykt tungrodd i SD!! Et byrokrati som har skapt mye hodepine for norske sjøfolk opp gjennom årene!

Hvis dette ICC greiene er noe som skal linkes opp mot båtførerprøven, hvorfor kan ikke Norsk test utstede et nytt båtførerprøve kort som har denne infoen?! Kan ikke skjønne hvorfor SD må gjøre alt så molbo style...

• 2 måneder senere...
Guest Avmønstret#

Det kan vel ikke være meningen at jeg som garantert ALDRI noen gang har tenkt å sette mine bein i en seilbåt skal vise at jeg kan manøvrere en slik farkost?

Lars H.

Tror de har fjernet muligheten for å ta billappen for kun kjøring med automat også ;-) Dette er jo ikke vanskelig så om man skal være sertifisert for å føre båt så faller det vel naturlig at en må kunne et minimum av seiling også, det er jo en del seilbåter i verden.

• 1 måned senere...

Prøvde å leie meg en liten kjølseilbåt a la Yngling på Balatonsjøen nå i sommer. Fikk avslag grunnet manglende lisens for innlandsfarvann (hadde ikke med meg noen form for dokumentasjon i det hele tatt). Ble fortalt at de var veldig strenge på dette.

Oppfatter jeg dette rett at jeg må ta "kanalsertifikat" for å leie båt på innsjøer?

Prøvde å leie meg en liten kjølseilbåt a la Yngling på Balatonsjøen nå i sommer. Fikk avslag grunnet manglende lisens for innlandsfarvann (hadde ikke med meg noen form for dokumentasjon i det hele tatt). Ble fortalt at de var veldig strenge på dette.

Oppfatter jeg dette rett at jeg må ta "kanalsertifikat" for å leie båt på innsjøer?

CEVNI er felles regler for europeiske innenlandsfarvann. Det inkluderer både kanaler og innsjøer, så det blir mer fornuftg hvis man kaller det "innlands-sertifikat". Men det blir som regel lettere å kalle det "kanalsertifikat" selv om det omfatter også innsjøer.

Det er nok krav fra forsikringselskapene som gjør at utleierne er så strenge på formelle kvalifikasjoner hos båtfører.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Hei

Er det noe jeg ikke har fått med meg her?

Ser på søknaden til ICC (http://www.sjofartsdir.no/Global/skjema/KS%200350-74B%20S%C3%B8knad%20om%20internasjonalt%20b%C3%A5tf%C3%B8rersertifikat%20%20ICC.pdf)

Der de på avsnitt 2. spørr etter: Praktisk utsjekk fritidsskippersertifikat (kvalifiserer kun til ICC motorbåt i kystfart)

Dette må en da ha først for å kunne søke om ICC for motorbåt ?

larss

...

Der de på avsnitt 2. spørr etter: Praktisk utsjekk fritidsskippersertifikat (kvalifiserer kun til ICC motorbåt i kystfart)

Dette må en da ha først for å kunne søke om ICC for motorbåt ?

larss

Det er bare litt hjelpeløst uttrykt.

Det de forsøker å få frem er at "Praktisk utsjekk" avlagt i forbindelse med D5L også gjelder som "Praktisk prøve" for ICC, men den gjelder da bare i forbindelse med ICC-motor.

Det betyr igjen at hvis du ønsker ICC-seil, så må det avlegges en ny "Praktisk prøve" og den må avlegges ombord i seilbåt.

Forhåpentlig klarte jeg å få det litt mer forståelig :smiley:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...