Bekko Startet 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 9.Mai.2012 Eg har tre batteri ombord, to forbruk og eit startbatteri. Jeg har aldri tidligere hatt problem med start, da jeg har koblet til landstrøm og ladet jevnlig, den laderen som er på landstrømsentralen er 45A. Laderen er levert til reperasjon så nå har jeg ladet med en 20A lader, men er ser nå att jeg får problemer. ladet startbatteriet i 24 timer før jeg satte båten ut på Lørdag, kjørte båten en time før jeg stoppet motor. Målte tomgangspenning før start på Tirsdag 12,9V , det er en bra tomgangspenning, prøvde å starte , starter gikk rundt ,men klarte ikke å starte motor. Jeg ser att alle batteriene min har begynt å bruke vann. Skal prøve å lade startbatteriet 1 døgn , måle syrevekt å prøve å starte. Men jeg tror att den små laderen ikke er kraftig nok til å toppe batteriet. Men det er godt mulig att batteriet er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 En 20A lader klarer å lade batteribanken din - bare at den bruker litt over dobbelt så lang tid som den større laderen. Normalt skal en lader ikke være større enn 10% av batteribankens kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 20 amp lader i 24 timer burde være nokk i massevis. Du har ikke kokt i stykker? Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Jeg ser att alle batteriene min har begynt å bruke vann. Men jeg tror att den små laderen ikke er kraftig nok til å toppe batteriet. Det er vel heller motsatt? Den lader for kraftig, så vannet gasser bort. Fyll opp med vann og mål spenningen mens du lader. Avbryt ladingen hvis du kommer over 14,5. Hva slags batteri og lader er det du har? Det behøver ikke være laderen som koker batteriet. Det kan også være dynamo/laderegulator som er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
Bekko Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Eg har målt ladespenning når motor går på fult , da lader den ca 14.4V , på tomgang måler den 14,2V Eg ser når eg har den orginal lader så lader den med ca 14.3V, men den pleier fort å gå over til vedlikeholdslading da lader den med 13.6V. Eg ser att den laderen som lader no , lader med 14,3 V, men etter en time gikk den over til vedlikeholdslading på 13.3V. Eg synes det er rart att den ikke lader mer før den går over til vedlikeholdslading., når batteriet er så flatt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Du sier: ladet startbatteriet i 24 timer før jeg satte båten ut på Lørdag. Kan jeg da forstå det slik at båten har stått på land i hele vinter? I så tilfelle, toppladet du batteriene før opplag og koblet batteriene fra systemet? Etterladet du i løpet av vinteren? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bekko Svart 9.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Båten har stått med landstrøm i hele vinter, så batteriene har hatt vedlikeholdslading i hele vinter. Eg har startet motoren flere ganger i vinter , og alt har virket ok. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Er det her biltemas batteritester kommer inn i bildet ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2012 Ja, etter måling av syrevekten kan jo kanskje det være lurt siden dette er et startbatteri, dersom trådstarter har en slik BT-duppeditt og kanskje batteriet også er fra BT? Hvor gammelt er forresten batteriet? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bekko Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Batteriet er fra 2006, det har stått i båten siden den var ny. Eg er ikkje helt sikker på hva slags fabrikat batteriet er , det er ikkje biltema. Eg har hørt mye bra om biltema sine batterier, hvilket startbatterier er best. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Hvis batteriet er over fem år og du har begynt å lure på hvorvidt det er defekt, vil jeg anbefale at du rett og slett bare bytter det ut. Et startbatteri trenger ikke koste mer enn 6-700 kroner. Batteriet ditt er snart modent for utskifting likevel, så hvorfor bruke tid og krefter på å måle og lure? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 ..... Batteriet ditt er snart modent for utskifting likevel, så hvorfor bruke tid og krefter på å måle og lure? Det kunne kanskje være lurt å sjekke om det er laderen som er problemet for ikke å ødelegge et eventuelt nytt batteri også? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Cruiseliner Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Det kunne kanskje være lurt å sjekke om det er laderen som er problemet for ikke å ødelegge et eventuelt nytt batteri også? Du verden. At laderen er defekt betyr da ikke at du ødelegger batteriet som sådan. Uansett er ikke dette til hinder for å skifte ut et batteri som uansett er moden for utskiftning. Mest sannsynlig er det batteriet som er problemet her. Skulle ikke dette løse problemet, får man heller begynne å klø seg i hodet etter man har sjekket ut de mest åpenbare årsakene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 (redigert) Nå er vel ikke 5-6 år noen alder på et startbatteri, men det avhenger jo helt av vedlikeholdet. Uansett synes jeg at å sjekke syrevekten på hver celle er en enkel sak å gjøre. Er den normal på alle cellene, er bare batteriet ditt "slitent" og en test med boksen som Bitteliten nevner kan avgjøre om det er håp. Men har en eller flere celler dårlig syrevekt er det like godt å skifte til noe nytt umiddelbart. Lars H. Redigert 10.Mai.2012 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Cruiseliner Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Neida, jeg har hatt batterier i over ti år jeg for å si det slik, men et batteri som er blitt 5-6 år som ikke fungerer skikkelig, selv etter en skikkelig omgang med laderen, er mest sannsynlig defekt og modent for utskiftning. En syresjekk vil nok bare bekrefte dette. Men det skader ikke å gjøre noen enkle tester før man bytter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.