Jump to content

Bytte av impeller Yamaha 40 hk

telebender

Recommended Posts

Hei, har en 2000 modell Yamaha 40 HK 2-takter utenboardsmotor som jeg så smått skal gjøre klar for ny sesong. Kjøpte den brukt for to år siden, og tror det er tid for å bytte impeller. Er dette vanskelig for en hobby-mekaniker? Kan noen kjapt fortelle meg hvor på motoren impelleren sitter, og en kjapp prosedyre. (Jeg vet at en rep.håndbok hadde vært lurt å ha... :smiley:)

Impelleren ligger sannsynligvis i delingen mellom undervannsshuset og stammen..

Vet du hvor jeg er da?

Du må sikkert løse en del stag og slikt for å få delt stammen...

KANSKJE er det snakk om en omfattende jobb, men jeg har gjort det på andre min Johnson 25 og det var en forholdsvis enkel jobb...

Hvis du har litt erfaring med skruing så skulle det ikke være noe problem...

Velkommen!

Hvorfor tror du at det er nødvendig med impeller-bytte?

Disse holder en mannsalder såsant motoren ikke tørrkjøres.

<{POST_SNAPBACK}>

Tekker for alle innspill.

Det er for så vidt ikke noe galt med motoren. Men i min enfoldighet trodde jeg at slikt impellerbytte skulle gjøres med jevne mellomrom - sånn i alle tilfellers skyld. Noen servicefolk/utstyrsbutikker hevder at impellerbytte må skje hvert annet år - minst. Men siden min motor er ok, så får jeg inntil videre leve etter regelen om at "if it's not broken - don't fix it". :nono:

Bare hold et øye med kontrollstrålen. Hvis ikke den viser noen "postatitt"-tendenser, er sannsynligvis alt i skjønneste orden!

En erfaren påhengermekker har forøvrig gitt meg følgende råd: Ta av dekselet på motoren og legg hånda på sylinderveggen mens motoren går, etter at den er kjørt god og varm. Hvis det ikke er så varmt at det er ubehagelig å holde hånda der, er kjølingen OK.

Prinsippet om å ikke risikere å skru i stykker ting som virker, er i høyeste grad på sin plass når det gjelder påhengere!

Lykke til med en ny sesong!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...