Jump to content

Nokon som kjenner firma i Moss som selger motorer ?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

 

 

Nei da, vi er minst to. Jeg kjenner ikke karen, men tok en tur på fjesboka hans og fant to felles venner. Snakket med en av de, som gir han mer enn gode referanser. Tenker jeg også informerer han om tråden

 

Det høres flott ut :-) Har som sagt inntrykk av at han er hyggelig og hjelpsom. Så det stemmer nok bra med de referansene

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ut i fra annonsering ser det ut som motorene han selger er Norske?

Eg har ikkje tenkt over, eller hørt snakk om avgifter. Motoren blir levert til meg for avtalt pris, og levering står han for.

Mva kommer i tilleg har han sagt.

Det er jo mulig at det er en Norsk motor som har vert på overhaling utenlands. Eg kjenner ikkje detaljer, men skal

forhøre meg, slik at eg ikkje risikerer en regning fra Jens & co.

 

Overhaling bestod i nye stempel,slipt veiv/kam, topp/ventiler, alle tetninger nye. Dette tok vi på tlf, så eg noterte

fortløpende i boka mi. Eg forstod at "allt" var tatt. Hvorvidt det gjelder dyser/pumpe, har eg ikkje spurt om.

Evt feil der bør dukke opp innen første år når motoren er dekket av garanti.

Hvem som står for garanti og hvordan det virker har eg ikkje spurt om.

 

Men prismessig så er det slik eg ser det, samme pris som tilsvarende motor med 4-9000 timer, i salg hos kven som helst.

Og då ville eg uansett satt med all risiko på bruktkjøp.

Valget fallt i hovedsak på denne fordi det har stått samme gear på, slik at eg slipper leite opp ekstra deler. Og

kort leveringstid kombinert med en selger som svarer på spørsmål og faktisk VIL selge, gjorde sitt.

 

Eg har en meget stor mappe med drittfirma her nå, som ikkje gidder svare på relevante spørsmål vedr motorer de har for salg.

Når eg spør om en annonsert motor har 12V eller 24V, og om det er dobbelisolert annlegg, Så forventer eg bedre svar en at

"dynamoen virket i følge kunde vi byttet motor for"....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Eg kjenner ikkje detaljer, men skal

forhøre meg, slik at eg ikkje risikerer en regning fra Jens & co.

 

 

Det vill jeg og gjort. Selv tviler jeg sterkt på at dette er en "norsk motor" da skulle det kun vært moms på selve jobben som er gjort i UK og ikke verdi av motor. Det at det spesifikt omtales at moms tilkommer tolker jeg dithen at de ikke har tenkt å betale HK avgift :lipseal:

 

Som bitteliten skriver, sørg for å ha en skriftlig avtale der det fremgår at det er selger som står ansvarlig for innførsel til Norge. Skulle det i ettertid vise seg at den ikke er tollet inn som en fremdriftsmotor til båt så er det selger sitt problem og ikke ditt.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

God dag godtfolk! Og takk for god reklame..... Jeg tror at det er på sin plass med en forklaring her, fra min side. Det er rett som dere skriver at firmaet PK Stene Protective Systems er eid av meg.

Det ble startet engang på våren 1980, dengang med mekanisk service som hovedgesjeft. Jeg drev med sandblåsing og maling av tankanlegg og siloer. Etterhvert kom det også andre produkter inn.

Alle med noen år på baken husker også den store finanskrisa i 1988 - 1989? Da ble jeg nødt til å finne andre bein å stå på, og det ble en blanding av trailervasking, tankvasking for trailere,

og jeg kjørte tankbil i tillegg. Utpå 90-tallet begynnte jeg med flysertifikatet, og da det var vel i havn kastet jeg meg over importen av flymotorer og flyrelaterte saker til Norge. Det ble travle tider med

mye reising blant annet til USA for å kjøpe inn motorer. Der igjennom kom jeg også i kontakt med en nordmann som arbeider som verksmester hos Mercruiser i Florida. I Fort Myers. Der fikk jeg

importen av brukte og overhalte motorer og drivverk til Norge. Etterhvert ble det også kontakter i England, da spesiellt hos Westend Marines. Der ble det import til Skandinavia av overhalte motorer,

mest av europeiske og japanske fabrikater.

 

Bildene som ble lagt ut her viser det gamle kontorlokalet og lageret som jeg hadde i tidsrommet 1985 - 1996. Her finner dere ikke meg, jeg flyttet alt mitt hjem i kjelleren. Nærmere grytene....

Det som forundrer meg litt er all mistenksomheten som enkelte av dere viser. Det er vel og bra å være litt "føre var", men det hadde vært enkelt å finne ut av det dere lurte på med bare å ta en telefon

til meg, eventuellt å sende meg en mail. Det er på dette viset som dere nå har startet at eventuelle problemer begynner. Så langt jeg vet kan jeg se enhver kunde i øynene selv etter flere år,

og si:"det var en god motor du fikk....". For ordens skyld vil jeg også nevne at jeg er registrert som importør av flymotorer og deler hos Luftfartstilsynet. Desverre finnes det ikke et slikt organ

for båter, selv om det hadde vært fint.

 

Bildet av huset hvor jeg bor kan dere godt fjerne, selv om det spiller liten rolle. Dette er ting som ligger ute på Googlemaps allikevel. Uansett kan dere være sikre på at jeg ikke har til hensikt å

lure noen, ei heller være kjeltring. Grunnen til at jeg ønsker forhåndsbetaling er to tidligere kunder som bestillte motorer, og som ikke hadde penger til å betale med når motorene kom.

Som liten aktør er det tungt å drive slik som jeg gjør, og det er heller ikke så store fortjenesten jeg beregner meg. Til og med kona mi syntes at jeg er for snill når det gjelder det finansielle...

 

Uansett ønsker jeg dere alle en riktig bra sommer, med deres gamle, nyere eller helt nye motorer. Ikke nyovermalte som en eller annen artignisse ymtet frempå om.

Link to post

Det er ofte lurt å være litt forsiktig og være litt kritisk til denne type annonser som din på finn.no. Tatt i betrakktning av det ikke går klart frem hvilket firma som står bak. :wink:

 

Når du først er på banen, hvordan toller dere inn disse motorene, hvem er importør (firma, privatperson) og hvem betaler HK avgift?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Jeg er prinsipielt svært skeptisk til selskaper som krever forskuddsbetaling. Særlig når det er små selskaper med liten kapital og nummer som ikke er registrert noe sted.

 

Krev bankgaranti eller sett penger inn på klientkonto.

 

Kan godt hende selskapet er seriøst, men det vet man ikke. Og med trådstarters historie med båtkjøpet er det greit om noen er djevelens advokat her.

 

Jeg gjorde vurderingen av at bildet av Martebakken 5 like gjerne ligger på google maps. Derfor la jeg det ut. At selskapet har en forretningsadresse registrert som ikke er i bruk faktisk gjør meg ikke mindre skeptisk

 

Eating is the proof of the pudding.

Ikke vondt ment, bare at dette er mye penger og desverre finnes det mange som trives godt med å lure folk for penger. :smiley:

 

 

Det ligger en Trojan Express på Værven. Uten motorer. Er den din?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei Jolla-Mi,

 

Bra at du kommer ut på Forumet og orienterer. Sånt synes jeg er veldig bra. Jeg tror også det er et stort marked på skikkelige overhalte motorer. Imidlertid må du bare regne med at folk (vi) er skeptiske. Båtbransjen har, med rette, et frynsete rykte.

 

Vis oss at du er hel ved, så er jeg helt sikker på at folk her på forumet vil dele sine gode erfaringer. :yesnod:

Link to post

God dag godtfolk! Og takk for god reklame..... Jeg tror at det er på sin plass med en forklaring her, fra min side.

 

Flott :smiley:

Dette blei en smule pinlig som kunde synest eg. Eg hadde ingen intensjoner om å henge ut eller mistenkeliggøre noen. Det dukker alltid opp skepsis , og det er jo oftest sundt.

 

Eg tenkte som sagt i første innlegg, at kanskje nokon hadde erfaring med handel. Slik diskuteres ofte på BP.

 

Eg trur oftest om saker og ting, at det er i orden så lenge ikkje noko anna er avdekka. Det hadde vert slitsom å

alltid tenke motsatt, å alltid tro noko er galt, inntil bevisskåla velter over en. Men andre sine erfaringer er oftest

kjempeverdifull i vurdering.

 

Men allt i allt så virker det ryddig ennå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

For å svare bitteliten først: Joda, det er min Trojan som ligger på Værven. Men den har motorer. Jeg har satt inn to Navistar 7.3 Turbodieseler, og håper vel på å få sjøsatt i sommer. Nå om dagen er det det elektriske som får gjennomgå. Absolutt alt av kabler byttes ut. Men det gjenstår mye arbeid.....

 

Sæbø: Ikke vær lei deg for dette. Jeg hadde vel også vært litt skeptisk, tror jeg. Men jeg tror at du vil bli positivt overrasket!

 

SF: På ditt spørsmål om hvem som står for de forskjellige "avdelingene" ved import av motorer vil jeg si: Som importør er det jeg som står for motorene, importen og fortollingen. Hvis min leverandør gir garanti på motoren eller produktet overføres den videre til kunden. Alle overhalte eller reparerte produkter leveres med garanti. Det kan være forskjellig lengde på garantitiden, alt etter hvilken type renovering eller reparasjon som er gjort. Hvis motoren er en såkallt RTO (running take out), blir den testet og kontrollert før den gjøres ren og pakkes i kasse eller på pall og sendes.

 

Siden vi er i et land med høyt avgiftsnivå og mange merkverdige avgifter, lar jeg kunden bestemme om han vil betale alle avgiftene, eller om

han vil ha en billigere motor. Ja, jeg vet at det ikke er pent, men det er ulovlig å kjøre for fort også..... Uansett forsøker jeg så langt det er mulig å holde meg på rett side av lovverket. Men jeg kan umulig vite hva kunden skal bruke en motor til. For alt jeg vet kan han jo finne på å bruke den som moring. Det er sikkert dumt av meg å fortelle dette her på forumet, det kan jo hende at det sitter en eller annen med jobb eller bekjente i de berørte etater, men jeg er for man ikke skal lyve. Løsningen er jo å la kunden importere selv, at jeg leverer på grensen inn til Norge, og kunden tar det derfra.

 

Kommentar fra moderator: Moderator er ikke jurist, men det kan synes som om det som her omtales ikke er lovlig.

Iom at posteren likevel fremstiller det som lovlig lar jeg det stå.

Understreker at 'oppskrifter' på hvordan man kan omgå norsk lov selvsagt ikke er akseptabelt på forumet.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da kan jeg berolige alle de som har vært innom her på denne tråden med at motoren er lastet opp på trailer, og ventes å ankomme på Torsdag. Og er vi riktig heldige får Sæbø motoren sin på Fredag. Hvis ikke blir det på Mandag. Det skal bli spennende å høre hva han har å si når han får den, og startet den opp.... Jeg tror han blir fornøyd!

Link to post

 

 

SF: På ditt spørsmål om hvem som står for de forskjellige "avdelingene" ved import av motorer vil jeg si: Som importør er det jeg som står for motorene, importen og fortollingen. Hvis min leverandør gir garanti på motoren eller produktet overføres den videre til kunden. Alle overhalte eller reparerte produkter leveres med garanti. Det kan være forskjellig lengde på garantitiden, alt etter hvilken type renovering eller reparasjon som er gjort. Hvis motoren er en såkallt RTO (running take out), blir den testet og kontrollert før den gjøres ren og pakkes i kasse eller på pall og sendes.

 

Siden vi er i et land med høyt avgiftsnivå og mange merkverdige avgifter, lar jeg kunden bestemme om han vil betale alle avgiftene, eller om

han vil ha en billigere motor. Ja, jeg vet at det ikke er pent, men det er ulovlig å kjøre for fort også..... Uansett forsøker jeg så langt det er mulig å holde meg på rett side av lovverket. Men jeg kan umulig vite hva kunden skal bruke en motor til. For alt jeg vet kan han jo finne på å bruke den som moring. Det er sikkert dumt av meg å fortelle dette her på forumet, det kan jo hende at det sitter en eller annen med jobb eller bekjente i de berørte etater, men jeg er for man ikke skal lyve. Løsningen er jo å la kunden importere selv, at jeg leverer på grensen inn til Norge, og kunden tar det derfra.

 

Du annonserer 17 marinediesler på Finn. Disse kan i følge annonsen leveres med drev eller gear, men du vet ikke hva motorene skal brukes til! Og om du ikke vet at Sæbø skal ha motoren sin i båten sin er du nok den eneste her på forumet.

Løsningen for å spare/snyte HK-avgiften er ikke bare å la kunden overta ved grensen som du skriver. Den eneste anstendige løsning er at du som importør av marinediesler selvsagt betaler HK-avgiften som en importør skal. Og ved triksing med det er jeg ikke i større tvil om at det er du som importør som kommer i heisen om avgiften ikke betales.

Sæbø har bestilt en båtmotor etter å ha sett annonsen din for marinediesler på Finn, og han har ikke hørt noe om HK-avgift. Han skal i følge innlegg her bare betale avtalt pris + mva.

Jeg synes det er mildest talt forvirrende om det er betalt HK-avgift på denne motoren eller ikke. Om ikke - hvem mener du i tilfelle skal betale denne?

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Hvordan kan man som privatperson vite om det er betalt hk for en motor som sitter i en båt man kjøper, finnes det noe sted man kan sjekke det? I min båt har jeg ikke begrep om det er betalt hk eller ikke! Mulig det ikke var HK avgift i 69 når min motor gikk ut av produksjon??

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Det har kommet klager på 'Jolla-mi' sine innlegg i denne tråden. Som opplyst av moderator er det ikke mulig for oss å vurdere lovligheten av dette.

Vi er nødt til å være forsiktige her slik at ikke uskyldige blir utpekt som forbrytere.

Oppfordrer de som vurderer å handle med omtalte firma å undersøke saken, evnt. komme med tilbakemelding i denne tråden om det skulle vise seg at virksomheten er ulovlig.

Link to post

Jeg ville si at 'jolla-mi' sin virksomhet virker høyst lovlig, men at han kan "hjelpe" de som eventuelt kjøper motor derfra å spare noen kroner på forskjellige avgifter til Jens.

Det han skriver er vel at om kunden ønsker det kan han levere motoren på grensen til landet for at kunden henter den der og bruker den som moring eller hagepynt. Sånn tolker jeg det.

Link to post

Det skal bli mye sabelrasling i båtbransjen dersom alle kjøpere begynner å kreve godkjente avgiftsdokumenter på brukte motorbåter, eller for den del på bruktsider for motorsalg. Det er nok knappe 2 % som kan dokumentere slik ved salg.

I næring byttes det stadig ut motorer i oppdrettsbåter. Fire intressante motorer som var for salg på finn.no i den perioder eg leite etter motor, kom i fra slike båter. Tre var fra firma som solgte videre byttemotorer, og ein var fra privat der båten hadde vert i næring fra 2002 til 2010. Felles for alle desse motorene er at de ikkje har levert full kvote i statskassa, men var på full fart inn i privatmarkedet som byttemotorer.

Eg kikka også på en cummins som hadde stått som aggregatmotor, men blei annonsert som båtmotor nå.

Det er ikkje lett å være kjøper i slike marked.

 

Erfaringen nå viser nå at det er rimeligere å betale avgift på motor som er renovert i utlandet, en å kjøpe motorer fra norske verksted. Muligens norske verksted blir lettere å reklamere mot ved garantifeil, men på dette området er jo ikkje norsk båtbransje kjent for smidighet heller.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hvorvidt man kjøper en motor som er renovert på et norsk eller utenlandsk verksted spiller liten rolle - det er hvor den er kjøpt som er avgjørende.

Du har kjøpte en motor fra et norsk firma, og forbrukerkjøpslovens bestemmelser om 5-års reklamajonsrett for ting som er ment å vare vesetlig lenger enn 2 år er dermed ufravikelige.

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...