Jump to content

Nokon som kjenner firma i Moss som selger motorer ?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Utpå 90-tallet begynnte jeg med flysertifikatet, og da det var vel i havn kastet jeg meg over importen av flymotorer og flyrelaterte saker til Norge. Det ble travle tider med

mye reising blant annet til USA for å kjøpe inn motorer.

Mulig det bare er meg, men jeg klarer ikke helt å se at dette er måten man kommer inn i en bransje som dreier seg om salg av flymotorer og deler. kanskje det høres fantastisk ut i ørene til potensielle kjøpere av marine-motorer som tar dette som et kvalitets stempel. For meg så høres det ut som fri diktning. Jeg tror man må ha en annen bakgrunn om man skal få tillit hos en leverandør/produsent av slikt materiell.

Som importør er det jeg som står for motorene, importen og fortollingen. Hvis min leverandør gir garanti på motoren eller produktet overføres den videre til kunden.

Sæbø,

Her står du med buksa på knærne og skal forholde deg til et selskap som ikke følger forbrukerkjøploven, det Engelske.

At Jolla-Mi er å betrakte som en profesjonell aktør er jeg ikke det minste i tvil om. Om at han opptrer som privat aktør ser du på måten han fremstiller ansvarsforholdet i henhold til reklamasjon.

Bitteliten har vel sakt det i klartekst før: Styr unna !

Om du likevel er interessert så tror du bør engasjere et motorverksted til å teste motoren i benk eventuelt få en avtale hvor du ikke betaler ett rødt øre før motoren er testet i båten. Selv da har du et stort tap, montering og eventuelt demontering. Et godt ordtak er: "Tar du alle for kjeltring, tar du ingen for vel" !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Da jeg leste at du hadde fått feil motor, en tæringsskadet motor, så regnet jeg det som sikkert at du hadde avlyst denne handelen? Ellers er det veldig lett å si seg enig med Vanntro.

Dette med å faktisk være en profesjonell aktør, men opptrer som en privat aktør, har jeg erfart som bilkjøper da jeg i høst skulle kjøpe en billig bil til min datter. Nesten alle jeg ringte til snakket dårlig norsk. De visste heller ingenting om bilen de skulle selge, og for å forsøke å unngå reklamasjonssaker ettertid solgte de bilene som delebiler.

Denne selgeren fra Moss gir garanti dersom de han kjøper fra gir garanti. :confused: Skikkelig betryggende når man ikke vet hvem disse er og i tillegg hører til i utlandet :worry: Når han i tillegg ikke vet hva slags motor han sender ut til sin kunde blir det litt :ghost:

Joda, det stemmer at "Jolla-mi" i allefall var en aktør når det gjaldt flydeler/motorer på 90 tallet. Hadde en del med ham å gjøre dengang, hyggelig kar, som også var teknisk sjef i en av flyklubbene på Rygge. Husker ham som en ærlig, og svært hjelpsom person. Mener jeg også kjøpte noe deler/utstyr fra ham. Så fri dikting er det ikke.

Men at man leverer motorer/deler til fly er et tegn på seriøsitet, er absolutt ikke tilfelle. Har hatt flere fly, og har lært at aktørene i det markedet ikke skiller seg fra båt, bil og hestehandlere.

Jeg vil tro at "Jolla-mi" også er et "offer" for en useriøs leverandør i denne saken.

Selvfølgelig trist for Sæbø

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Jeg fatter ikke at dere driver og handler med slike forretninger. Skulle jeg kjøpe noe til mange titusener av kroner, ville jeg funnet et firma med egen fysisk butikk og som er kjent og har vært i bransjen over tid. Men greit, jeg er en "gammel" pensjonist og har kanskje gjort overilete transaksjoner tidligere. Men er en først brent en gang (og det er jeg faktisk brent på i min ungdom for 50 år siden), blir en mer forsiktig senere. Hva vet trådstarter og andre om dette "firmaet" i det hele tatt før handel og diskusjoner? Kanskje en ide å sjekke litt opp før en kaster seg på store transaksjoner? Og gjør en ikke det, får en pent ta følgene av egen "dumskap".

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ikke så vanskelig å være enig med verken Lars H eller Chiefengineer, men det blir kanskje litt lettvint? For hvem er seriøse og anerkjente?

Selv satt jeg båten inn på et såkalt anerkjent, seriøst og stort verksted. De er til og med merkeforhandler for både Yamaha og Yanmar. Dette firmaet med både verkstedet og to butikker har vært der i minst 40 år og sysselsetter faktisk omkring 60 mennesker. Dessverre viste det seg at de var både useriøse og inkompetente. :headbang:

Har det firmaet vært på markedet i 40 år, tror jeg nok at du må ha vært spesielt uheldig i din sak. Å si at de er inkompetente kan vel ha å gjøre med at problemet var svært komplisert? Alle er vel ikke verdensmestre på alt? Og at de var useriøse, hva mener du med det, slurv med tilbakemeldinger, surr med betaling osv. osv. . . ? Kanskje du var en kranglete og vrang kunde som omtrent skulle ha gjort jobben foe en slikk og ingenting på null komma null midt i den mest hektiske sesongen?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ikke så vanskelig å være enig med verken Lars H eller Chiefengineer, men det blir kanskje litt lettvint? For hvem er seriøse og anerkjente?

Det hjelper mye om det er et firma som er registrert med næringskode 46.493 Engroshandel med fritidsbåter og -utstyr.

Under dette sorterer import og salg av marine-motorer.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Selv satt jeg båten inn på et såkalt anerkjent, seriøst og stort verksted. De er til og med merkeforhandler for både Yamaha og Yanmar. Dette firmaet med både verkstedet og to butikker har vært der i minst 40 år og sysselsetter faktisk omkring 60 mennesker. Dessverre viste det seg at de var både useriøse og inkompetente. :headbang:

Tror nok at man må nyansere litt mer enn å kalle et stort og velrennomert firma for useriøst selv om man ikke får det som man vil eller kommer til enighet. Vi alle kan nok være enige om at ingen av de større merkene som er representert i Norge gjennom norsk forhandlernett er i kategorien useriøs.

At de i enkelte tilfeller kommer i diskusjon eller til uenighet med kunder er derimot en helt annen sak. Ofte går jo dette på definisjoner av eksempelvis kjøpslov OG kunden har alle muligheter til å ta saken videre om han mener den er klar. Selv ville jeg ikke nølt med det om jeg mente saken var helt klar og ikke kom til enighet med firmaet et gjalt.

Hvor mye ressurser man bruker på slikt må selvfølgelig også vurderes opp mot nyttekosten og da gjerne vareverdien. Men som privatforbruker har man jo meget god støtte i Norge til slikt gjennom forbrukerrettighetene og bakapparatet her før man trenger å tenke i baner av advokat.

Det finnes mange leverandører som IKKE leverer det de forespeiler importører. i min jobb importerer jeg noe plater, i tillegg til andre ting såklart. Disse platene skulle være 5 mm, si at jeg hadde en bestilling på 2 mill til en av de store aktørene innenfor byggevarehandel. Disse platene viste seg å være 6 mm når jeg fikk første prøve, kantene på platene var heller ikke perfekte.

Kjøperen skulle ha sine 2 mill i varer, hvis de ikke godtok disse feilene ble vi sittende med plater for 1,5 mill, som vi allerede hadde betalt til kina. De gir ikke garanti, de SKAL ha forhåndsbetalt. Slike ting velter importører som oss.

Vi selger sikkert for mer enn jolla-mi, om man skulle slutte å handle hos noen hvis de gjorde noe feil, ville vi ble sittende igjen uten importører, hvor skulle vi da fått tak i tingene våre?

sæbø har enda ikke betalt noe, og det gjør han vel heller ikke før han har fått en motor han er fornøyd med. Tror dette ville være grunnlag for en prisreduksjon, men man behøver ikke å halshugges jolla-mi enda. Det er min mening.

Lars H: Det viser seg dessverre at i forhold til dette firmaet, så var jeg visstnok ikke spesielt uheldig heller. Senere har jeg hørt om svært mange saker på det aktuelle verkstedet.

Ikke var mitt problem spesielt vanskelig heller. Hvor vanskelig er det å finne ut hvorfor man har vibrasjoner i akslingen? (strak aksling) De mente f eks at akslingen min var skjev og måtte byttes, uten at den ble tatt ut av båten og målt. Er det mulig å si?

De bytta akslingen, men målte aldri den gamle. Det fikk jeg senere gjort selv. Den gamle akslingen var i følge Bosvik, som leverer slike akslinger, rettere enn de fleste av de som ble sendt ut derfra. Senere viste det seg at vibrasjonene skyldtes gamle motorfester pluss at motoren måtte rettes opp. Dette bare som et eksempel....

Men beklager, jeg skal ikke "kuppe" denne tråden. Poenget mitt er at det slett ikke er lett å finne de seriøse.

Bare for å gjøre det klart: Mine innlegg var kun ment helt generelt. Men til Kristian_H. Det er ille når du opplever slikt med dine leverandører, men for oss som handler hos deg og andre, er det en sak som er oss helt uvedkommende. Vi handler med deg og tilsvarende leverandører. Når jeg handler en liter melk på Meny, handler jeg med Meny og ikke Tine eller Q-melk. Er melken sur, er det et forhold mellom meg og Meny. Og det er det samme forholdet enten det gjelder melk til noen få kroner hos Meny, eller en bil til 300 tusen hos Trane Steen.

så klart Lars, men at man svartmaler firmaet til jolla-mi pga en motor som blir levert feil blir for meg noe feil. Hvis du kjøper en liter melk som er sur hos meny, slutter du å handle der da?

Den leverandøren godtok at platene ikke var helt som de hadde ment, så det var ikke noe problem, men det kunne fort blitt.

Nei, selvfølgelig sluttet jeg ikke å handle hos Meny dersom jeg fikk byttet den sure melken i ny frisk melk når de fikk ny god melk inn til butikken i rimelig tid, - neste dag. Men dersom dette hadde fortsatt eller Meny hadde kranglet og vært vrang, hadde jeg gått til Kiwi og handlet der neste gang.

Det er sikkert ikke lett for en slik billig kanal\underleverandør som jolla mi og ha full oversikt på alt hele tiden heller.. Regner med han også handler igjennom "billige" kanaler . Så lenge ingen penger er betalt er dette ikke svindel , men rot må man kunne kalle det og selvsagt forferdelig irriterende for Sæbø , som burde kunne fått et greit prisavslag når riktig motor er ankommet..

Sæbø: Har du fått en motor du ikke vet noe om? Er det ikke bare å søke på motornummer \kode ?

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Greit eksempel med melk. Akkurat kva som har gått mest galt her veit eg ikkje. Det er mulig at Per Kåre har hatt de beste intensjoner heile tida. At verkstedet han selger for Westend Marines. Har hatt en lærling som har tryna. Westend Marines er seriøse. Men uansett, det største problemet har vert å få sanne opplysninger.

Det har vert en endring på levering eller anna kvar gong eg har hatt kontakt med han. Og eg har fått fire eller fem datoer for levering.

Han gav aldri utrykk for at dette verkstedet var i england. Så når han sa at "jeg får inn fra verkstedet" på onsdag, og den kan je sende torsdag til deg ! Då takka eg ja. Dette var 3 mai om eg husker rett. Og der begynte leken...

Siden har det vert tull etter tull, og når eg ringer eller sender sms så svarer han ikkje. Sender eg mail "hørt noe om motor nå"? så går det to dager før han svarer eller ringer. Og da er det nye grunner for at motor ikkje er klar, eller ikkje sendt.

På fredag når eg fikk feil motor, så våkna han litt. Og lørdag oppdaterte han meg på tlf. Motoren din blir sendt på mandag over kanalen, og så videre på bil til en bekjent tirsdag eller onsdag ! Så då øyna eg å ha den til helga. Så ringte han mandag kvart over to og forteller at "nå står verkstedet og monterer 24V" .... det var avtalt og bekreftet ok montert pr tlf i midten av mai. Han sa også at han sender bilder om 15 min ! av motoren. De fikk eg ikkje halv fire som avtalt, men 3 minutter fra ny dag. . Eg ringte han i dag tidlig etter å ha sett på bildene, og forklarte han at det der er ikkje en N60 som avtalt. Han skjønte ikkje det, og meinte at det var riktig motor. Men han var ute å kjørte lastebil. " Vent så eg får svingt til side og åpnet dataen, så ringer eg deg " sa han. Det var klokka halv ti i dag tidlig. Han har ennå ikkje ringt. Altså har det gått ennå ein dag. Slik har det vert heile tida...

Så det var det , etter ennå en slik "spansk " tidsuthaling så orker eg ikkje tie lenger.

Det er 14 dager siden eg lurte på å gi opp å legge ut dette.

Jeg sender en mail...jeg ringer... og så hører eg ikkje noko på to/tre dager, og må purre...

Eg kjenner ikkje spillereglene i denne leken. Men eg kaster meg.

Kona orker ikkje besøke meg i båten når eg maler og steller nå. Når eg oppdaterte ho på de siste forsinkelsene i forrige uke, så ble øynene noe blanke. Ungane er forbannet for at eg solgte summeren. Og for at eg kjøpte den "driten"..... Kjøp en annen motor da! seier alle.

Sorry Per Kåre. Og ikkje personlig. Du virker som ein løsningsorientert og trivelig kar. Men du leverer ikkje som avtalt. Når du nå nesten leverte motor nummer to feil, da må du stramme opp verkstedet du er agent for.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Hifo: nummeret på den eg fikk eg tæret og sandblåst bort...

Men den var det som sagt en annen kunde som skal ha. Mulig det hørtes litt dramatisk ut med "tæringsskadet" Det er slik som filterholder og ventildeksel osv i aluminium antagelig, som er store stygge groper i . Motoren er nok testet og funnet i god stand. Det er ikkje alltid det ytre som teller.

Men sjokket var stort når eg ventet en kvitmalt 5,9L commonrail fra 2002 og så det store røde "dyret" på 8,x L ,så i slike sjokk, hender det at fingrene gjør som de vil på tastaturet..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Thorlyn, den siste der ringte eg på 30 min siden, han har ennå en som har 500 timer etter overhaling. Henter i morgen.

Takker for støtte og tips underveis.

La for all del Stein Kåre få en sjanse til om det skulle by seg slik. Min erfaring er , som han sjølv sa, heilt unik, og definitivt første gang. Han virker for oppriktig til at dette bare er hans feil. Eg mistenker, tross at eg er fedd up, at han har kvidd seg for å kontakte meg, med stadig spark til en liggende mann.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...