Jump to content

Nokon som kjenner firma i Moss som selger motorer ?

Sjeldenutpå

Recommended Posts

Mine problemer blir jo nesten små i forhold til dette, men et hvor kjipt det er når båten ikke virker de få dagene og timee vi skal bruke dem. Jeg har to sesonger på land,og utgifter jeg ik tør snakke om. De tusenlappene jeg har tapt somjeg referer til i en anne tråd, er en brøkdel.

Mitt råd. Kjøp nytt, og av folk med gode referanser. Og stor aktør er ikke nødvendigvis seriøs. Det er det mange eksempler på, men skal ikke nevne navn.en lovlig måte å slippe hk avgift på, er å kjøpe ellerimportere motor og mariniseringsutstyr hver for seg, for å monterer det etterpå. Det er fullt tillatt så lenge man gjør det som privatperson. På samme måte som man kan marinisere en bil eller industrimotor utrn å betale hk avgift. Moms må man selvsagt betale. Man skal også huske på at det kan være vanskelig med småbåtregisteret og forsikring dersom man ikke har alle papirer på en motor med avgifter etc.

Uansett, vær forsiktig nmed hva og hvem du kjøper av, og sjekk grundig.

Lykke til.

• 2 uker senere...

I dag er det 24 juni.

Den motoren eg fikk feilsendt 8 juni, skulle i følge Per Kåre Stene, vert levert til ein anna kunde. Han snakka om ein trøndelagskommune / distrikt, eg husker ikkje navnet. På tlf sa han til meg at "den er kjøpt og betalt av en annen kunde for xx.xxx.- så den skal ikkje du ha nei." Han var nesten på vei for å hente den fredag 8/6 når eg mottok den, for da ville han ordne opp.

Tlf er grei å snakke i den ja...

Men motoren står her hos meg ennå i dag 24/6. Nå er det andre helg han har skulle hente "før helga". I tilleg til første helg han skjølv lurte på å ta turen.

Tilhengeren som motoren står på, er eit sameie som vi er 4 parter i. Det er første gang på dei 5 år, at ikkje nokon av de andre har ringt meg og hatt bruk for hengeren., så litt flaks har vi :-) Dette har eg forklart Per Kåre, og han har lovt å sende folk/bil ....

Men eg skal inn i garasjen å skifte registerreim på galaxyen til kona i neste uke.....

Eg har snakka med ein som har lager. Han kan ta i mot motoren og lagre den for både lang og kort lagring. Han skal ha 3000kr ved utlevering uansett 2uker eller 2mnd. Henting heime hos meg var også nesten eit tusenlapp..... eg kan risikere enten regning eller at de tar pant i motoren.

Eg kan kanskje sende den heim på privatadressen til Sten Kåre, i oppkrav mot ulempe og egen transport bort til nermeste transportsentral ?

De nære bekjente som har lest og hørt heile historien er ikkje i tvil, selg motoren å ta pengene som erstatning er deres råd.

Uansett så må den av tilhengeren min !!

Eg sendre sms til Per Kåre 21/6 , og skreiv at nå er dette gått over til å være tåpelig. Er ikkje motor hentet innen onsdsag så vil eg enten legge den for salg eller kjøre ned til eit av båt- verksteda langs sjøen, som har krane, og gi dem motoren.

Svaret var mail dagen etterpå " jeg trodde den var hentet. Det må jeg sjekke med transportøren".

Eg har snaut 1 tonn med motor eg ikkje ønsker.

Kva skal eg gjere?

Vil Per Kåre hente, men får det ikkje til pga uheldige omstendigheter?

Driter han i motoren?

Er den ikkje solgt alikevel, så dette er uthalingstaktikk for å terge/straffe meg?

Å tenkt på stakkaren i Trøndelag som har måtte vente 3 uker ekstra på motoren som egentlig skulle direkte til han..........vist det er sant da...

Tips noen?

Eg heller mest mot å plassere den på lager, for motoren sin del. Men da får Per Kåre regning på 4-5000kr for å få den ut....

Kanskje kjøperen i Trøndelag også har trekt seg sidan motoren aldri dukka opp... kva då?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Sett den på en pall med pressenning over ute. Dette er ikke din motor og ikke ditt ansvar. Du kan gi beskjed om hva du gjør med et par dagers varsel. Da har eier rimelig tid til affære. Det kan ikke kreves at du skal legge ut for lagerkostnader

For alt du vet kan jo dette være tyvgods. Du har jo ingen dokumentasjon på at motoren eies av noen

Er bare veldig glad du ikke betalte forskudd her :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

For all del, ikke gjør noe overilet! Du kan selvfølgelig ikke selge eller kaste den på sjøen e.l. Da risikerer du å få loven i hodet, for man hvem aldri hvem loven beskytter. Siden du har mulighet for å få lagret den inne, ville jeg gjort det. Gi selger beskjed om betingelsene for å få den ut igjen. Regner med at motoren står der om 10 år, og da(eller helst lenge før) er det sikkert ingen som "eier" den, og du kan selge den. Du har sikkert nok å tenke på om dagen, Sæbø. Lykke til med prosjektet ditt, og god sommer.

Redigert av Wiking26AC (see edit history)

Min bekjente, som har lagerplass og traktor, har vert bortreist, så eg sitter ennå med motoren på tilhengeren. Eine medeieren gir meg frist til helga å fristille hengeren for han har hatt bruk for den to ganger, og måtte leie eine dagen. To dager siden, den 1/6, fikk eg tak i Per Kåre på formidagen rett før lunch. Eg brukte litt kjeft om at han skulle hentet motoren tre/fire ganger til nå i følge tildligere avtaler, hvilket han ikkje ville bekjenne.

Men han skulle ordne at motoren ble hentet snarest.

Hvor snart er det ? Og han står fast ved at det er ein kunde som skal ha motoren. Eg har gått fra å være irritert og fobannet, til å synest synd på de begge to eg nå. Han som ikkje får motoren, og han som ikkje får til det han lover.

Men som en god venn, så lovte eg min kompis, som er medeier, å fristille hengeren i morgon formidag.

Eg har nå vert å lånt en talje som kan løfte motoren. Og det er mulig den løfteskinna eg har laget i garasjetaket tåler denne motoren. Eg har løftet 500kg med den før, men min 500kg talje. Men slik eg har klart å google, så er denne motoren 900kg.

Eg har nå fått kalde føtter...tenk om garasjegulvet kollapser og sofa og tv kommer rasende ned....

...Og dessuten, kva etterpå? Eg vil jo gjerne inn i garasjen med bil og andre jobber.

..nei nå kjente eg at eg blei irritert igjenn.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

.............

...Og dessuten, kva etterpå? Eg vil jo gjerne inn i garasjen med bil og andre jobber.

..nei nå kjente eg at eg blei irritert igjenn.

Hva med å lage en kraftig ramme av 4'x4' i høyde med tilhengeren,en plass den er ut av veien, og så "dra" motoren bort på ramma og legge en pressenning over?

Ah... :thumbsup: eg har noko gammel haki stillas liggende bak garasjen. Det kan eg tørre å bruke slik du foreslår Hafrsfjord . Thanks, ikkje dumt. Då får eg den ut av garasjen iallefall.

Eg har en stor asfaltert kommunal plass nedenfor huset. Gammelt id\ndustriområde. Folk setter ofta campingvogner og slikt der over lengre tid. Der kan den fint stå.

red: ja han som har lageret har traktor, så eg tenkte få nødvendig hjelp av han. Men nå er planen lagt. Eg har spandert nye stropper for å holde den stødig på pallen, og pressenning er allerede kjøpt inn, for motoren måtte stå ute i helga medan eg bytta registerreim på galaxy til kona.

..koster meg penger nå denne...

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

• 2 uker senere...

For vel halvannen uke siden kjørte eg motoren ned på en kommunal parkeringsplass og fikk hjelp av en bekjent å tajle den av hengeren.

Så sendte eg mail om adresse og kva eg hadde gjort, til Per Kåre. Før helga såg eg motoren var vekke. Eg har ikkje hørt noko fra han.

Får håpe riktig kunde får motoren nå. Samma F.... eg er kvitt den. Og kan nå avslutte eit kapittel.

Betal aldri forskudd folk ! :-)

Han ville ha det egentlig, men det blei ikkje slik. Heldigvis for meg nå.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...