Jump to content

lufting av vannutskiller.

OAI

Recommended Posts

Hei. Har en Marex plastsnekke m. Yanmar 3 GM motor. Skal fjerne den originale vannutskilleren i helga, og sette inn et ny vannutskiller merke Cav 296. Har skiftet og luftet motoren før med hell(skiftet diesel filter). Men hvordan gjøres det etter å satt på ny vannutskiller.? Etter vannutskillern kommer den mekaniske føde pumpa, så går det til selve diesel filteret på motoren på tank siden. Derretter er det d.pumpa. Må jeg lufte vannutskilleren, og lufte hele veien frem til dyserørene.

Jeg hadde Yanmar 3GM tidligere og er godt kjent med lufting av denne motoren. Du må i de fleste tilfeller bruke alle lufteskruene på motoren, dvs. inklusive dysene. Dette er normalt helt kurrant. For å slippe for mye pumping, fyller du filteret manuelt med drivstoff. Det som kan være et problem er at du ikke får noe dreis på pumpa, fordi motoren er stilt slik at den blokkerer drivstofftilgangen. Dette løser du i så fall ved å dra motoren en halv omdreining rundt.

Har 1GM og er totalt grønn.

Skifta forfilter og lufta for første gang for litt tilbake.

Kobla av slangen som går frå forfilter til motoren og satte ei sånn svart håndpumpe som du finner på slangen til påhengsmotorar. Pumpa til det rann ut diesel som i mine nybegynnerauge såg boblefri ut. Fjerna pumpa og satte slangen på motoren igjen.

Så vanlig lufteprosedyre som er beskreve i håndboka som du finner her

https://baatplassen.no/i/topic/74279-yanmar-1gm-2gm-3gm-3hm-df-sd20-haandbok/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...