Jump to content

Ladelampen lyser kraftigere ved høyere turtall. Hva er galt?


glalaksen

Recommended Posts

Som det står i overskriften så lyser ladelampen bare kraftigere ved høyere turtall. Den har gjort det hele tiden og forrige eier mente også at den hadde gjort det alle de årene han hadde hatt båten. Der står en dings under dekk som automatisk skal lade opp startbatteriet først før den går over til forbruksbatteriet.

 

Hva kan være galt? Og har har min dynamo innebygd spenningsregulator? Noen mener det kan være denne som er gåen.

 

20120510_082540.jpg

20120510_082528.jpg20120510_082549.jpg

Link to post

Nei da skal den visstnok lyse mindre ved høyere turtall. Og har sjekket reima og den var stram nok. Noen sier at det er spenningsregulatoren. og denne er jo enkel å bytte, mens en sa at det nok var en diodebru som var gåen. Og da må jeg visst ha ny dynamo....

 

 

Andre forslag?

Link to post
Slakk reimskive?
Nei

 

Slitte børster?
Neppe

 

Eg prøver å huska kva som stod i ei halvgløymt bok, og får heller ikkje denne feilen til å stemma med defekt spenningsregulator. Det eg trur feiler er at der er ein defekt diode i likeretterbrua i dynamoen. Ein sånn feil ville eg ikkje prøvt å reparera, fordi det er vanskelig å få eit varig godt resultat.

 

Ein annen ting eg ser på, er dette holet:

hitachi.jpg

 

Det er tært hol i skjoldet, og hvis der er mykje slikt er der risiko for at dynamoen ikkje lar seg skru sammen om den blir opna.

 

Magne

Link to post

Den lader, men det var litt lavt sa han som målte det for meg.

 

Tror ikke det er tæring du ser på bildet. skal sjekke når jeg er ved dynamoen igjen. Tror denne er nyere enn motoren som er fra 93. Den er nemlig ikke skitten i det hele tatt i forhold til motoren osv..

 

Det enkleste er vel å bare kjøpe ny dynamo, sånn for sikkehetskyld. (har ikke gått tom for strøm enda)

Link to post

Enkelt forklart så er ladelampen en lampe som indikerer spenningsforskjellen mellom magnetiseringskretsen og batteri.

 

I en vanlig minusregulert internregulert dynamo så består magnetiseringskretsen av en terminal (D+, 61), børste til rotor, rotorviklinger, børste fra rotor, regulator og til minus.

 

minusreg.jpg

 

Når du slår på tenning så "går" pluss-spenning fra batteri, via tenningsnøkkel, til ladelampe, og derifra til D+ terminal på dynamoen. Derifra henter ladelampen minus igjennom magnetiseringskretsen.

 

Når motor startes så "tenner" dynamoen. Dermed skapes et magnetiseringsfelt i rotor av selvindusert magnetiseringsspenning som reguleres av regulatoren. Denne spenningen vil være tilnærmelsesvis lik dynamoens utspenning som går til batteriet, og dermed slukker ladelampen.

 

Regulatorens oppgave, i et slikt system, er å opprettholde denne magnetiseringsspenningen over rotor. Den bryter kretsen når spenningen blir for høy, og den slutter kretsen når den blir for lav. Spenningsforskjellen mellom brytnings- og sluttnings -verdi (hysteresen) er svært liten. Gjerne 0.1 volt eller lavere.

 

Som Dinamo skriver, så kan din problemsstilling skyldes at en diode fusker. En slik feil kan få alvorlige konsekvenser for batteri og dynamo.

Om f.eks. en diode ut til D+ fusker, så vil magnetiseringsspenningen synke. Dermed vil regulatoren "pøse-på" for å kompensere, uten at den tar hensyn til utspenning til batteriene. Resultatet kan bli en altfor høy ladespenning !!

 

Et evt. børstebrudd/dårlig børstekontakt vil gi seg utslag i at ladelampen slukker/blinker ved stillstand og tenning på.

 

Med en vanlig enkel ladelampekrets med glødepære, så kan lys i lampen også indikere at spenningen i magnetiseringskretsen er høyere enn batterispenningen. Da vil pluss "gå" motsatt vei. Altså fra dynamoens magnetiseringskrets via ladelampe og tenningsnøkkel til batteripolen.

 

Når det gjelder din problemstilling så tror jeg det kan være lurt av deg:

 

Sjekk opp ladessystemet ditt. Få en oversikt hvilke komponenter det innhar.

Foreta målinger under drift. Mål dynamoens utgangsspenning, batterispenning, magnetiseringsspenning (Mellom D+ og minus)

 

 

Lykke til !

 

:smiley:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Takker igjen dette forumet imponerer stadig.

 

Har målt spenningen på batteriene og den ladingen var litt lav, men husker ikke hva den var. (ikke jeg som målte) Har hatt båten ett år uten problemer med strømmen annet enn dårlig kontakt rundt omkring. (i går fant jeg ut at ledningen til lensepumpen kun var teipet sammen og har en del lampettledning jeg skal bytte ut.)

 

Har ikke gjort noe med dette tidligere siden selger sa at det hadde vært slik så lenge han hadde hatt båten.

Link to post

Kan det være at forbindelsen mellom batteri + og tenningsnøkkel er dårlig slik at strømmen også forsøker å komme frem til nøkkel via ladelampe. Når den opprinnelige kabel er ok slukker lampen pga motstanden i pæra. Vet ikke helt om jeg tenker riktig nå, men kanskje andre har mening om dette. Tenkte litt på det som mateco skrev.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...