glalaksen Startet 10.Mai.2012 Del på Facebook Startet 10.Mai.2012 Som det står i overskriften så lyser ladelampen bare kraftigere ved høyere turtall. Den har gjort det hele tiden og forrige eier mente også at den hadde gjort det alle de årene han hadde hatt båten. Der står en dings under dekk som automatisk skal lade opp startbatteriet først før den går over til forbruksbatteriet. Hva kan være galt? Og har har min dynamo innebygd spenningsregulator? Noen mener det kan være denne som er gåen. Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Lurer på en ting til Har hørt noe om at jeg ikke kan bruke dynamo fra bil i båt. Er det riktig og i så tilfelle hvorfor er det sånn? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Slakk reimskive? Slitte børster? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Nei da skal den visstnok lyse mindre ved høyere turtall. Og har sjekket reima og den var stram nok. Noen sier at det er spenningsregulatoren. og denne er jo enkel å bytte, mens en sa at det nok var en diodebru som var gåen. Og da må jeg visst ha ny dynamo.... Andre forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Slakk reimskive? Nei Slitte børster? Neppe Eg prøver å huska kva som stod i ei halvgløymt bok, og får heller ikkje denne feilen til å stemma med defekt spenningsregulator. Det eg trur feiler er at der er ein defekt diode i likeretterbrua i dynamoen. Ein sånn feil ville eg ikkje prøvt å reparera, fordi det er vanskelig å få eit varig godt resultat. Ein annen ting eg ser på, er dette holet: Det er tært hol i skjoldet, og hvis der er mykje slikt er der risiko for at dynamoen ikkje lar seg skru sammen om den blir opna. Magne Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Skal ikke ladelampen slukke når dynamoen lader? Det gjør ihvertfall min. Jeg har dog opplevd at ladelampen ikke slukker og at dynamoen ikke lader dersom man bruker lyspære med for liten Wattstyrke i ladelampen. Har du målt ladespenningen med voltmeter? Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Den lader, men det var litt lavt sa han som målte det for meg. Tror ikke det er tæring du ser på bildet. skal sjekke når jeg er ved dynamoen igjen. Tror denne er nyere enn motoren som er fra 93. Den er nemlig ikke skitten i det hele tatt i forhold til motoren osv.. Det enkleste er vel å bare kjøpe ny dynamo, sånn for sikkehetskyld. (har ikke gått tom for strøm enda) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Hadde samme prob på en båt.. feilsøkt og leita.. ladet helt ok.. hva var feilen?? jo jordfeil i inst panelet irr og dritt.. samt dårlig jording på motoren. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
glalaksen Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Takker for den, er ikke fritt for irr så da ser vi etter at motor og ledninger har fått en gjennomgang. Får håpe på en enkel løsning. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 (redigert) Enkelt forklart så er ladelampen en lampe som indikerer spenningsforskjellen mellom magnetiseringskretsen og batteri. I en vanlig minusregulert internregulert dynamo så består magnetiseringskretsen av en terminal (D+, 61), børste til rotor, rotorviklinger, børste fra rotor, regulator og til minus. Når du slår på tenning så "går" pluss-spenning fra batteri, via tenningsnøkkel, til ladelampe, og derifra til D+ terminal på dynamoen. Derifra henter ladelampen minus igjennom magnetiseringskretsen. Når motor startes så "tenner" dynamoen. Dermed skapes et magnetiseringsfelt i rotor av selvindusert magnetiseringsspenning som reguleres av regulatoren. Denne spenningen vil være tilnærmelsesvis lik dynamoens utspenning som går til batteriet, og dermed slukker ladelampen. Regulatorens oppgave, i et slikt system, er å opprettholde denne magnetiseringsspenningen over rotor. Den bryter kretsen når spenningen blir for høy, og den slutter kretsen når den blir for lav. Spenningsforskjellen mellom brytnings- og sluttnings -verdi (hysteresen) er svært liten. Gjerne 0.1 volt eller lavere. Som Dinamo skriver, så kan din problemsstilling skyldes at en diode fusker. En slik feil kan få alvorlige konsekvenser for batteri og dynamo. Om f.eks. en diode ut til D+ fusker, så vil magnetiseringsspenningen synke. Dermed vil regulatoren "pøse-på" for å kompensere, uten at den tar hensyn til utspenning til batteriene. Resultatet kan bli en altfor høy ladespenning !! Et evt. børstebrudd/dårlig børstekontakt vil gi seg utslag i at ladelampen slukker/blinker ved stillstand og tenning på. Med en vanlig enkel ladelampekrets med glødepære, så kan lys i lampen også indikere at spenningen i magnetiseringskretsen er høyere enn batterispenningen. Da vil pluss "gå" motsatt vei. Altså fra dynamoens magnetiseringskrets via ladelampe og tenningsnøkkel til batteripolen. Når det gjelder din problemstilling så tror jeg det kan være lurt av deg: Sjekk opp ladessystemet ditt. Få en oversikt hvilke komponenter det innhar. Foreta målinger under drift. Mål dynamoens utgangsspenning, batterispenning, magnetiseringsspenning (Mellom D+ og minus) Lykke til ! Bjørn Redigert 10.Mai.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
glalaksen Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Takker igjen dette forumet imponerer stadig. Har målt spenningen på batteriene og den ladingen var litt lav, men husker ikke hva den var. (ikke jeg som målte) Har hatt båten ett år uten problemer med strømmen annet enn dårlig kontakt rundt omkring. (i går fant jeg ut at ledningen til lensepumpen kun var teipet sammen og har en del lampettledning jeg skal bytte ut.) Har ikke gjort noe med dette tidligere siden selger sa at det hadde vært slik så lenge han hadde hatt båten. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Kan det være at forbindelsen mellom batteri + og tenningsnøkkel er dårlig slik at strømmen også forsøker å komme frem til nøkkel via ladelampe. Når den opprinnelige kabel er ok slukker lampen pga motstanden i pæra. Vet ikke helt om jeg tenker riktig nå, men kanskje andre har mening om dette. Tenkte litt på det som mateco skrev. Sitér dette innlegget Link to post
emmis Svart 10.Mai.2012 Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 (redigert) Hitaci dynamoen på bilde er en dynamoen som brukes i eldre Nissan - Toyota og mitchubichi . Lett å få tak i hos hoggeren. Den er ikke så dyr ny heller. Sjekk meconomen eller meca .de har begge nettsider. Du kan søke på Nissan cherry 85-86modell de har samme dynamoen Redigert 10.Mai.2012 av emmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2012 Takker for gode svar og har tenkt på å kjøpe en ny, men det er jo irriterende hvis det ikke er selve dynamoen som skaper problemet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Mai.2012 Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 De gangene jeg har opplevd det samme har det vært snakk om en ødelagt diode i diodebroen. Så jeg ville holdt en knapp på dette. Men dårlig kontakt, tynne kabler etc må selvsagt også ryddes opp i... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 11.Mai.2012 Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 På min gamle Volvo fra 1973 var dette et sikkert tegn på at lamellene (som børstene går mot) var slitt. Når disse blir ujevne "hopper" børstene og det blir dårlig kontakt. Problemet øker med stigende turtall. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
mateco Svart 11.Mai.2012 Del på Facebook Svart 11.Mai.2012 Normalt sett så vil ikke brudd i børstene medføre at ladelampen lyser. Tvert imot ! Et børstebrudd vil jo medføre at magnetiseringskretsen brytes, og dermed også minustilførselen til ladelampen slik at den forblir mørk. Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.