Jump to content

Da var nybegynnerfeilen et faktum - Dødt batteri etter ett år...


oyvindpe

Recommended Posts

Har selvsagt prestert kunststykket å la mitt båtbatteri stå i båten, hele vinteren, når båten ikke har vært i bruk. Har ikke engang tatt bryet med å kople fra polene....

Prisen betaler jeg nå i form at et dødt batter etter kun ett år :headbang: :headbang:

 

Ganske pinlig, men kanskje ikke helt på nivå med da jeg lot høyttrykkspyleren stå i uisolert garasje forrige vinter..... :blush:

 

 

Jaja, jeg forsøker å lade batteriet, men jeg tipper det blir flatt ganske kjapt igjen.

Man får lære av feilen til neste år.

 

Når jeg nå (trolig) må investere i nytt batteri, er det noen som har forslag og tips til hvilket? Helst ikke et alt for svindyrt.....

 

Utenbords motor motor, 60hk 4-takter, og ellers elektrisk utstyr (lanterner, pumpe, GPS, etc.)

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke noe galt å la batteriet stå i båten om vinteren (jeg har alltid hatt batteriene mine i båten hele året i de 25 årene jeg har hatt båt), men det er under visse forutsetninger.

 

1. Batteriet må være fulladet ved start av opplag

2. Alle forbrukere må være koblet fra

3. Batteriet får en etterlading en gang i løpet av vinteren på grunn av naturlig selvutlading.

 

Et fulladet batteri som ikke er tilkoblet noen forbrukere har det faktisk best når det er ordentlig kalt, da er selvutladingen minimal. Det beste stedet er faktisk i fryseren, men det tror jeg nok fruen i huset ville protestert på. Et friskt fulladet batteri fryser faktisk ikke i stykker før ved rundt -50gr, men med et utladet batteri skal det ikke mange minusgradene til før det fryser.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jaja, jeg forsøker å lade batteriet, men jeg tipper det blir flatt ganske kjapt igjen.

Man får lære av feilen til neste år.

 

Når jeg nå (trolig) må investere i nytt batteri, er det noen som har forslag og tips til hvilket? Helst ikke et alt for svindyrt.....

 

 

Det er som Lars sier helt greit å la batteriet stå i båten gjennom vinteren, forutsatt at det ikke er utladet. Før du gjør noe her bør du gi det en skikkelig omgang med laderen. Dersom det ikke er helt defekt vil du nok få liv i det igjen. Hvis ikke er det bare å bytte. Snakker vi om et startbatteri er det uansett ikke snakk om noen stor kostnad. Selv større forbruksbanker kan du få for en relativt billig penge.

Link to post
Share on other sites

Personlig kjøper jeg batterier på Biltema, både til bil og båt. Synes de har meget bra batterier til en billig penge. Hold deg unna båtbutikker som selger "kvalitetsbatterier til maritimt bruk". Sikkert bra batterier, men svært dyrt. Jeg blir trist når jeg hører om personer som har betalt 10 000 kroner for et par batterier.

Link to post
Share on other sites

Kan bare støtte det Cruiseliner sier. Var en tråd her i fjor om Sønnak maritime batterier og at de ble ødelagt så fort, noe jeg selv opplevde i fjor. BT sine er helt greie til sitt formål er min erfaring. Nå har jeg batterilader i båtene, slik at jeg lader de opp hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Har ikke engang tatt bryet med å kople fra polene....
Trenger ikke være nybegynner for at det skal skje... Batteriet i Daskekladden min var også helt 100% steindødt i vår. Glemte å slå av hovedbryteren i høst. Slikt skjer med sånne som ikke er nybegynnere også... Biltema neste :-)

 

De grå sølv-kalsium batteriene til Biltema har jo 4 års garanti så helt ille kan de nå ikke være :confused:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også glemt dette, faktisk også to ganger med de batteriene jeg har nå. Startbatteriet hadde støm begge gangene, men forbruksbatteriene var stein døde. Disse er 110 Ah fra Biltema. Dette skjedde for 2 år siden siste gangen.

 

Men det gledelige er at jeg lada de opp igjen hver gang, og de virker i år også. Det er faktisk 3. sesongen etter at de var helt utlada. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte et Optima batteri (tror det var det det het) som eget startbatteri. Opplevde at det var lurt, da motoren skar seg: Med 800A startstrøm klarte jeg å starte den igjen (etter påfyll av olje), og klarte å "hinke" hjem igjen på halv fart...

 

Jeg skal ikke utbrodere hvorfor motoren skar seg (ja jeg kjørte den hardt), men jeg kan jo fortelle at det gikk mye strøm fra batteriet i startøyeblikket - kanten av batterikassen der strømkabelen gikk ut ble litt brunfarget av varmeutviklingen. -De som har grei på det, sier at å få start på en motor som har varmskjært seg er ganske uvanlig, og kan kun forklares med ekstremt kraftig startbatteri. -Og brannslukkeren var lett tilgjengelig hvis noen skulle lure på det... :saint:

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Ingen problem å la batteriet sitte en vinter som de fleste her sier om det er fulladet. Prøv med en større batterilader med kraftige pulser. Om du skulle slite med å "få i gang" laderen kan du prøve å parallellkoble batteriet med et i et bedre tilstand.

Link to post
Share on other sites

Blir det ikke bra etter opplading, så er et triks jeg selv har benyttet med hell å koble batteriet til en litt kraftig lader med boost funksjon, sette en døgntimer på det med ett kvarter på og et kvarter av og la det stå slik og få litt juling ett døgn. Pass bare på så det ikke tørker ut eller går varmt underveis.

Link to post
Share on other sites

Jeg lot også startbatteriet mitt stå i båten over vinteren (med hovedbryter avskrudd). Stakkars batteriet fikk stå der for lut og kaldt vann i hele vinter. Ingen ekstra-lading her i gården nei. Gikk og tenkte hele våren at jeg skulle vært i båten og satt batteriet på ladning, men plutselig var dagen for båtutsetting der gitt. Har du sett sånt? :worry:

 

Uansett ser det ut til at batteriet har klart brasene med glans. Motoren startet på første forsøk uten antydning til krangling. Skal innrømmes at batteriet ble kjøpt nytt i fjor våres og at vi har hatt en relativt mild vinter i år. Vil anta at dette er hovedårsaken til at dette gikk bra.

Link to post
Share on other sites

... og at vi har hatt en relativt mild vinter i år. Vil anta at dette er hovedårsaken til at dette gikk bra.
Som Lars H nevnte lengre oppe i tråden så er det bare gunstig for batteriet om det er kaldt om vinteren. Et noenlunde friskt batteri klarer greit en vinter så lenge der ikke er forbrukere som tapper strøm hele tiden.

 

For mitt batteris vedkommende så kan det være rett og slett alderdommen som "tok det". Jeg har sjekket en gang at der ikke er strømforbruk i båten når alt er skrudd av men slike ting kan jo også endre seg med tiden. Uansett glemte jeg hovedbryteren påhele vinteren og det er ikke lurt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det blir som med matvarer, jo kaldere det er jo lengre holder maten seg så lenge maten var OK før nedkjøling/frysing :smiley:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De fleste av oss har nok ødelagt batteri både i bil og båt. Tidligere var bil utsatt, ved å glemme å slå av frontlys. heldigvis busser på det nå.

Har noen ganger kommet bort i knapp til lyskaster, når eg jobber i båt, oppdages ikke så lett ved dagslys . Omformer liker også strøm, om eg glemmer denne( Koblet på hovedbryter nå) Det at eg ofte ligger i uthamn og batteriene kan bli tappet for mye, er også en faktor.

Tomt batteri etter vinterdvale, er eg også skuldig i :lol:

Er en grense hvor mange ganger batteriene kan nedtappes, før det er merkbart dårligere kapasitet. på + siden starter eg sesongen i år med gel all around:)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Du kan,- men de fleste av oss bruker to typer til hhv start og forbruk. Startbatterier har en karakteristikk som prioriterer store strømuttak på kort tid mens forbruk er bedre på mer langvarige men moderate strømtrekk.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...