Jump to content

Hentetur ny båt Henån – Stømstad

Barbaria

Recommended Posts

Hei folkens. Denne helgen (fredag-søndag) er det dags for henting av Bavaria båten, dersom den går igjennom utsjekk.

Beklageligvis er ikke værmeldingen i det aktuelle området på vår side:

http://www.yr.no/ste...tidsvarsel.html

Med ny båt og uerfarent mannskap, så blir det motorkjøring innaskjærs. Slik som det ser ut nå, så blir vi liggende å vente på været i Henån hele fredag, for så å putre litt oppover på lørdag ettermiddag. Det virker som det blir en økende vind utover natten mot lørdag, og lørdag formiddag i området Lysekil/Smøgen. Men vi håper å ta oss til Sotenkanalen i løpet av lørdag ettermiddag og overnatte på familiebryggen der. Deretter ser det ut til å løye ned på søndag slik at vi kan bruke hele søndagen opp til Strømstad.

Er det for ambisiøst å regne med å rekke dette i løpet av denne helgen med været som er meldt?

Distanse ca. 68 nm farten med motor blir ca. 5-6 knop vil jeg tro. Så ca. 11-13 timer effektiv kjøring.

Hadde vi vært drevne seilere så hadde vi sikkert satt pris på det kuselige været for å teste båten litt, men jeg kommer ikke til å heise seil i 17 m/s.på en stund ennå.

Redigert av Sothis (see edit history)

Er det ikke mulig å gå innaskjærs fra Henån og komme ut ved Lindholmen rett nord for Fiskbacksil?

Har aldri gått der selv, men mener å ha lest om den ruten. Er vel ei bru som må passeres (Høyde 16mtr?).

Tenkte det som alternativ rute for å slippe Islandsberg og komme seg til Lysekil på fredag.

Men med 19s/m er det kanskje like greit å bli liggende der en er. Ikke noe spessielt hyggelig å legge til med ny båt i den vinden.

Søndagstur fra Sote kanalen til Strømstad skulle ikke være noe problem i 5-6 kn.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Tenkte faktisk å legge meg på Gullholmen istedenfor Henån, men slo det fra meg siden det ser ut til å friske på såpass utover natta. Er det en fin havn der?

Mariell: Mastehøyden min er 17m. så jeg drøyer den.

Havna på Gullholmen er idyllisk og fin, spesielt nå off season.

Sånn er det når motorbåt eier gir råd til en seilbåt eier. :giggle: Jeg husket i allefall på at det var en bru :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

sist jeg var på gullholmen kom havnesjefen ombord til meg og drakk kaffe, han fortalte da om alle "tullingene med bavaria" som ikke kom seg inn i havnen i dårlig vær :giggle: Og han var overrasket over at jeg kunne legge til 40 fot alene uten baugpropell.

Da blåste det vel ikke mer en 10 m/s men han sa at det var ofte han måtte kjøre ut med motorbåt for å hjelpe, men ikke noe problem om du har litt erfaring med båt.

Redigert av Kristian_H (see edit history)

Så lenge det ikke har stått hardt SV eller V over lang tid vil sjøen legge seg. Ellers kan du gå ut fra Hunnebostrand, og dra utaskjærs istedenfor humparna. Men dette ser du.

Humperna er som Bitteliten skvalpete.

Uansett sjekk vær, filtere og ha en fin hjemtur :yesnod: Har det vært riggsjekk av båten i den senere tid?. Hvis ikke, seil passivt.

Vi sees!

Turen begynte på lørdag 12/5 ved 12 tiden, da skulle vinden avta. Vi lå i gjestahavna med baugen omtrent rett mot strømmen fra elva, og med 10 m/s i rumpa. Til tross for ørepropper og gode fjærmadrasser var det vanskelig å sove den natta pga. klukkingen av bølgende inn mot akterkabinen. Vi burde lagt oss i forpiken. Men hvor godt sover man egentlig første natta i ny båt med så mange spørsmål virrende i hodet? Vi feiret med folkøl og pizza.

Så, sånn i 11 tiden på lørdag krøp vi opp i cockpit og kikket vindmåleren, 22 knop viste den. Ja vel, men hva er galt med å vise m/s? Ja ja de seilfolka har mye rart for seg;o)

Vel i gang med å båse opp gummibåten (Honda 10”) fant vi ut at det kanskje var smartest å surre den på dekk i vinden. Det var Ikke så enkelt å få den opp dit, med det blir nok en vane. Nå lå den bra surret på fordekk i hvert fall. Vi starter opp motoren og planlegger retretten, det går ganske bra, kun en fender i vannet, og det blir vår gave til Henån. Jeg kunne nesten kjenne en unison tankebølge slå mot meg fra Najad havna "typisk Bavariafolk" ;o ) Litt amatørmessig var det, men vi kom ut til tross for ubehaglig strøm fra elven og vinden rett inn akter. En god skipper har alltid en godt unnskyldning. Båten tørnet for øvrig helt motsatt av den veien jeg hadde tenkt, og rattet akterover, seilbåt skal tydeligvis ha litt fart akterover for å ha styring.  

Så var det noen som dro ut vindproppen, og den døde nesten helt og sola kom frem, herlig. Turen ut gjennom trange løp gikk bra, selv om vi møtte et par større båter, men heldigvis ikke på det trangeste.  Videre gikk det helt fint forbi Gullholmen og nordover Islandberg. Litt skvalpete utenfor Lysekil ved  Stånge Huvud. Store og lille Kornø så fantastiske ut, særlig lille Kornø lå der som en liten idyllisk landsby mitt ute i havgapet. Så gikk vi innenfor Malmøn og innaskjærs mot Gravane og Kungshavn. Opp i Soten kanalen og fortøyde på brygga. Der ventet en nydelig middag som svigermor hadde preparert. Natten ble til forveksling helt rolig i kanalen og vi sov som steiner.

Bilder ja..ser ikke ut som forumet støtter bilder fra verdens mest solgte nettbrett enda. Skal se hva jeg klarer å få til.

Fortsettelse kommer.

Redigert av Sothis (see edit history)

Stort tillykke med overdragelsen og de første sømil! Er det ikke en ret lille elv, der løber ud i Henån? Nærmere en å (HenÅn?)

Ja, det er helt korrekt at man ikke sover godt den første nat i en ny båd. Godt at se at det blev anderledes. Og fint at I fik en rolig tur forbi Islandsberg.

Hvis du installerer en app ved navn Tapatalk kan du uploade billeder fra en Ipad. Jeg bruger det ikke selv, da jeg som den eneste i hele verden ikke har en Ipad endnu men først får min i morgen...

Fortsæt endelig med den fine beskrivelse - det er ren kvalitetstid at følge med!

Og fint at I fik en rolig tur forbi Islandsberg.

Ja, området utenfor Islandsberg kan være slitsomt å passere. Men er alle klar over at det er en målestasjon for bølgehøyde ikke langt utenfor Islandsberg? Link til data derfra finnes her.

Og slik så det ut på lørdag.

islandsberg_12052012a.gif

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...