Barbaria Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Enzo: Nei den ligger ikke på Blocket lengre, men den er jo lik som vår. Vi har ikke teakdekk riktignok. Bitteliten: Takk for den, men vi fikk ikke den info før vi var i gang. Jeg tror jeg har kart over alle bøyene inne på sxk sidene mine. MajorAndy: Takk for det J. Jo, det tok litt tid for oss før vi forsto at ”Henån” selvsagt er en Elv med en ”Hen” foran. Gjestahavna var stengt på denne årstiden, ingen strøm eller WC. Så toalettene på biblioteket fikk besøk. Taptalk har jeg ikke skaffet enda, det er så mye som skal gjøres… Lars H.: Det ser ut til å stemme med vår oppfattelse av at det ikke var spesielt høy sjø der, til tross for mye vind natten før. Sjøen legger seg rask ser det ut til. Det har for øvrig oppstått et problem med Raymarine RL70C Plus skjermen nedunder mens jeg plottet opp ruta. Den sluknet plutselig og ble helt sort. Det er mulig at det var lite strøm på skipet akkurat da, men siden har jeg vært fulladet, men nå står bare skjermen henger i oppstartsbildet (se bilde). Ingenting skjer annet at den blinker av og til, ingen knapper har noen virkning. Strømmen er forsøkt koblet til og fra, og alle kabler, men ingen endring. Snakker vi reparasjoner her tro? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Kent Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Sjekk om en av knappene har hengt seg opp!! Prøv å bevege på alle slik at den eventuelt "slipper" Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Kommer der en fortsættelse her...? :-) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Kommer der en fortsættelse her...? :-) Samme spørsmål:) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Barbaria Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 (redigert) Beklager jeg har ikke hatt tid enda . Her er noen bilder så lenge. Redigert 22.Mai.2012 av Sothis (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
MajorAndy Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Flotte billeder! Det er mærkeligt at tænke på at det var den weekend hvor det ellers blæste noget så forfærdeligt. Jeg genkender billederne fra Soten-kanalen men hvor ligger den hvide kirke på bakken? Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 ....men hvor ligger den hvide kirke på bakken? Hamburgsund (Hamburgö) tipper jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 23.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 (redigert) Glemte å nevne i turbeskrivelsen at jeg trengte 3 forsøk på legge til ved brygga i Soten kanalen, og da var det tilnærmet vindstille. Rart at man glemmer slik fort.. Det er uvant med seilbåt og tillegging. Søndags morgen våknet vi opp uthvilte og glade etter en stille natt. Solen skinte og vinden var borte. Etter frokost var det bare å ringe ”Bengt i brua” og melde vår ankomst slik at han åpner brua når vi kommer. Det var en idyllisk start på dagen å putre oppover kanalen. Det var litt sjø når vi kom til Humparna, men ikke noe problem. Plutselig får jeg se noe jeg tror er en redningsflåte drivende i området ved Svartskjær. Med tanke på været som har vært kunne det jo være noe som har blåst over bord fra en båt. Vi kjørte så nær vi kunne og brukte kikkerten, jo da det var en gul og sort flåte som lå rettvendt. Vi kunne ikke gå i nærheten pga. grunner og bølger. Gummibåten vår hadde bare årer så det var utelukket i vinden, dessuten ville ikke fruen ha ansvaret for skuta alene i de bølgene. Vi hadde ikke observert letebåter eller helikopter på turen, eller hørt noe på VHF. Selv om eventuelle personer inne i flåten enkelt kunne ta seg opp på holmen der, så kunne vi ikke være sikre på om det lå noen skadet inni flåten. Pokker også…vi hadde ingen registrert VHF ei heller sertifikat, men vi vurderte det dit hen at vi bør rapportere dette, på en eller annen måte. Mens vi sto der og tørrtrente, og tenkte på hva straffen ville bli for å bryte den øredøvende stillheten på kanal 16, samtidig som vi lurte på hva vi burde si, så dukket det heldigvis opp en mindre åpen fiskebåt med påhenger. Vi fikk gestikulert oppmerksomheten med armene og kan kom bort til oss. Vi forklarte problemet, og han skulle kjøre bort og se nærmere og eventuelt kontakte oss på VHF dersom han trengte assistanse. Vi så han sette kurs mot flåten og vi putret videre. Ved nærmere ettertanke burde i blitt på stedet, men det virket ikke nødvendig der og da. Lærdom mottatt. VHF tilstånd søkt på PTS så vi blir registrert. Må se å få tatt sertifikat snarest, det går vel ut på det samme selv om det er i Sverige? Så var det innaskjærs gjennom Hamburgersund og Fjellbacka som er idylliske plasser nå før det fylles opp. Synd vi hadde litt dårlig tid og måtte kjøre forbi, pent var det og omtrent helt vindstille, men det skulle snart endre seg fort. Vi tok oss til til å ankre og spise litt i en bukt på Terneskjær utenfor Fjellbacka, herlig stille. Denne øya er perfekt å ligge ved dersom du hater overfylte gjestehavner, rask tur med dingen og du er i Fjellb på null komma nix. Etter en første erfaring med ankervinsjen, min første overhodet faktisk, dro vi videre den naturlige ruta for oss ikke så veldig seilkyndige. Straks var Tanumstrand og Grebbestad i sikte. Det er å betrakte som "hjemme" for en Strømstadbo som meg. Jeg hadde lagt opp ruta klossete innenfor Løkholmen på vei ut av Grebbestad. Det er litt grunt der og unødvendig å krype på land nå som vi har seilbåt og alt, så vi la kursen mellom Kepholmen dypt og fint, Når vi kom til Klætten og Gula Humpen så merket vi at det faktisk blåste litt og bølgene rullet skuta fint og rolig. Vindkast rundt 25 knop får vi i ryggen på vei inn til Havstensund. Båten kjennes umåtelig tygg i forhold til tidligere båter jeg har hatt, og nå har jeg ikke seil oppe. Må si at jeg gleder meg til å sette kursen ut på havet med seil, men matrosinnen er ikke lysten på at kapteinen skal begynne å dra i tau akkurat nå. Hun vinner denne runden. Vi entrer Kosterfjorden og det frisker på, man blir litt lurt av å sitte godt beskyttet under kapellet siden man merker lite til elementene. Vindmåleren viser 30-35 knop og man merker at skuta legger seg litt over. Det ruller og går, men ingen drama overhodet. Vi ankommer Strømstad havn og matrosinnen går på dekk for å gjøre klar, plutselig kommmer et skikkelig vindkast som tar tak i jakka og truer med å slenge henne i vannet, men hun rekker å gripe rekkestøtta. Jeg ser 43 knop på måleren og nå er vi i Strømstad.. Phu, hun har lest om Milo og hørt på rådet "en hand til deg, og en til det du holder på med" og nå hadde hun glemt det alt. Det hadde tatt seg ut å ligge der i vannet med sikkerhets selen med begge ender montert i vesten, knis. Vinden gir seg ikke og bølgene tårner seg og slår over de ytterste gjestebryggene, ser stadig 40 knop på måleren nå, jeg aner ikke hvor mye m/s dette er, men jeg må se å få lagt til og det fort. Beordrer matrosen til å legge alle tilgjengelige fendere på styrbord side, dette blir en hard landing. Vi to, helt ferske med seilbåt og båt i denne størrelsen og nå blåser det friskt. Jeg tar avgjørelsen om å ligge på de yttre bryggene siden jeg ikke vet hvordan det ser ut inne i havna, jeg vil ikke blåse inn i noen millionbåter på føste turen. Holder helt mot styrbord og kjører inn mellom flytepirene. Planen er å snu innerst og legge til slik at vinden båser oss inn mot brygga, jeg vet at det ikke er optimalt men jeg tror ikke vi klarer å holde henne med vinden fra brygga. Jeg må bruke baugpropellen for første gang i mitt liv for å holde båten mot styrbord brygge slik at vi får plass til å snu når vi kommer inn. Når vi er innerst legger jeg hardt babord og hjelper til med baugpropellen. Matrosen som står på dekk beskriver følelsen av i sitte i en bil som tar brekksladd, jeg ser henne og baugen bevege seg meget raskt mot babord vinden bråker så mye at jeg ikke hører hva hun sier, men hun skjønner nå tegninga. Vi benytter Bavarians svake side til vår fordel, avdrift. Jeg får stoppet skuta 1,5 meter fra kaia og vi ligger nå langsmed, jeg registrerer 46 på vindmåleren rett fra siden før jeg spretter opp på akterdekk å griper tauet og hopper i land, matrosen er i land og kjemper med tau allerede. Båten kommer nå i en viss fart mot brygga sidelengst heldigvis med fendere ute. To fendere bli helt flate, og en spretter opp å gjør ingen nytte, og siden på båten treffer brygga hardt. Her er det bare å holde alle lemmer borte og prøve å få lurt en fender til inn. Det går med hårsbredd, herre, ikke akkurat noe for oss ferskinger. Brygga er av tre og setter noen merker i lakken, men i ettertid ser jeg at det skal gå å polere de bort. Så vi lå der og red av stormen, jeg har ikke sett det har blåst så mye i gjestehavna tidligere. Men nå var vi framme trøtte, lattermilde og litt nervøse. Turen har gått veldig bra til tross for ustabil vind. Båten er herlig og står till over mine forventninger. I skrivende stund har jeg bodd i båten snart 14 dager. Jeg kommer ikke til å flytte ut med det første. God sommer til alle! Redigert 23.Mai.2012 av Sothis (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Framtia Svart 24.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2012 Lærekurven er bratt i starten, men når man lærer noen knep blir det raskt mer håndterlig. Når jeg skal til kai og det er mye vind, er det en ting som gjelder. Hekken mot vinden!. Aldri med vinden på tvers, og helst ikke forfra heller. Du vil raskt finne ut hvor lett det å å holde båten i ro ved å slå bakk. Skulle man komme feil ut er det bare å gå fremover igjen. Er det ingen kaiplasser som tillater tillegging på denne måten kan alternativet være å avvente på svai til det roer seg. Baugpropell har lite å stille opp med i kuling. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.