Thorlyn Startet 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2012 Ja overskriften sier vel sitt.. Jeg registrerer at det fortsatt selges flett nye Yamaha 2T påhengere i AUS og NZ i alle effektklasser.. Er det utslippskrav som gjorde at disse ikke omsettes i EU? Må innrømme at jeg gjerne vil ha kloa i en flett ny 9,9 yamaha 2T fra down under.. Men CE merking er vel om mulig ikke tilstede på disse der nede selv om de var CE merket her hjemme ved utfasing i 2005. Noen som vet? Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Stjerneglimt Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 (redigert) Det er helt korrekt, tror reglene ble innført allerede 1.1.2007. Det er vel bare Evinrude E-TEC som selges i 2-takt versjon for tiden. Den tilfredstiller kraven til EU, EPA og CARB 3-star med god margin. Solgte for en tid tilbake en Yamaha 9,9 (15 Hk) 2 takter og fikk voldsom respons på annonsen, skulle ønske jeg hadde 20-30 stykker Redigert 10.Mai.2012 av Dahling (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Thorlyn Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Har opplevd det samme med 2takter ja.. de blir revet vekk 1 time etter annonse... Så hvis jeg får sendt en slik ny 2T yamaha fra down under via privatadresse så kan jeg fort ende opp med at Tollvesen tar beslag i motoren grunnet manglende CE merking... hmph. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
chagall Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 . Det er vel bare Evinrude E-TEC som selges i 2-takt versjon for tiden. Mercury Optimax er en 2 -takter med Dfi (direct fuel injection) som tilfredstiller utslippskravene. Tohatsu har også tilsvarende. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Har fått med meg at evinrude og mercury leverer e-tec og optimax.. men det er jo kun i større effektklasser. 5hk-15hk hadde hvert topp i 2T og det nytt.. jollene funker dårlig med de tunge 4 takterne. Gummijokken 270 hos oss planer fint med meg og unga med 5hk 2T.. 5Hk 4T er bare og glemme og plane med. De som har hentet eldre 2t hos meg har netopp samme erfaring og er nærmest desperate etter 2t motorer til poden. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
gimi Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Vår Mercury 5 hk 2T ble stjålet fra pushpit i fjor. Kjøpte ny Yamaha 6 hk 4T, men fikk ikke jolla opp i plan med denne motoren. Fikk deretter kjøpt en brukt Mercury 5 hk på finn så nå går det unna igjen. I tillegg er Mercuryen lettere å håndtere opp og ned fra Jolla. Prisen var ikke langt unna det jeg betalte for den nye Yamahaen....... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Thorlyn. Jeg har tenkt samme tanke som deg. Disse selges også i Karibien. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Jeg synes innførselsforbudet for 2T påhengere bare er tull. Små motorer opp til f.eks 15hk burde vært fritatt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Thorlyn Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Fant nå ut at tilogmed den skandinaviske yamaha importøren i danmark leverer disse til GRØNLAND.. Makan... jeg vil også ha et par.. De leveres da til hele østen/AU/NZ og Grønland... og sikkert russland.. virker som om det kun er USA og EU som har "banned" disse. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Kiekhaefer Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 (redigert) Det nytter ikke å mimre om hvor bra det var i "gamle" dager ,det er blitt en ny dagsorden når det gjelder miljø krav. Om kort tid vil den tradisjonelle 2T motoren bli utfaset også i Australia og andre land hvor den forsatt er lovlig. Redigert 10.Mai.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Ja det er en ny dagorden når vi snakker miljø.. ingen tvil om dette (skulle bare mangle) Fremdeles er det irriterende at produsentene ikke lager småmotorer som er "spreke" nok eller lette nok.. teknologien er jo der.. men mulig den er for dyr på småmotorer.. men 4 takts snurrene er ganske kostbare de også og meget komplekse.. Vi får vel kanskje håpe på E-tec/optimax/HPDI småsnurrer i framtiden. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Sjøga Svart 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Må innrømme at jeg gjerne vil ha kloa i en flett ny 9,9 yamaha 2T fra down under.. Men CE merking er vel om mulig ikke tilstede på disse der nede selv om de var CE merket her hjemme ved utfasing i 2005. Noen som vet? Jeg tok en ringerunde i 2010 og det var flere som hadde på lager da. kan hende det er noen enda. kjøpte en 9,9 v-max 2007mod ny i eske fra arendal jeg.2 år garanti fra leveringsdato. betalte den gangen like mye som brukte kostet Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 10.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mai.2012 Flott tips Cathrine Det kan jo tenkes at noen har en slenger liggende ja. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Worry II Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Velidg synd at 2T blir borte 4T er så mye slappere og man må tenke helt annerledes når det kommer til hester.. Min 8hk Johnson på 26 kilo kan ikke repareres. Den henger på veggen hos BestMarin på Fuglevik (Moss) som delemaskin nå Jeg vil tro at jeg må opp i 9,9 hester for å erstatte denne, men disse i 4T veier jo så innmari mye i forhold. Kan jo risikere å få den overkroppen i sommer, når den skal av og på jolla Jeg kjøpte en 6HK Mercury som veier 26 kilo, men med den kan jeg glemme å på opp jolla i plan med meg og madammen (aquaquick 285). Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Er utslippene til en 2T 5HK så mye større enn en 4T 6/8HK? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Hadde de lagd innsprøyting på små motororene også så hadde det ikke hvert noen problem med utslippene.. 4T portabale er etter mitt syn uegnet grunnet dårlig/lav effekt.. og tyngde samt kompleks oppbygging som er svært fordyrende som igjen gjør at de ikke får service.. og derav dårlig holdbarhet. Det finnes unntak for import av 2T motorer.. og det er racing.. så privat innførsel av en slik snurre burde gå fint da du oppgir racing som grunn for import. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
ivar Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 (redigert) Er utslippene til en 2T 5HK så mye større enn en 4T 6/8HK? %-vis er de sikkert det, men skulle vært interessant å sett et "miljøregnskap" på hva produksjon av en 2T kontra 4T utgjør i utslipp, og hvor mange timer bruk denne forskjellen utgjør. (Var det ikke en artikkel her for etpar år siden hvor de sammenlignet Prius og Hummer på denne måten..?) Redigert 11.Mai.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 (redigert) Når vi ser at forbruket er ca 40% lavere ved marsjfart og ca 80% ved sakte fart på 2T DI og 4T motorer så forstår vi at det er store tall i reduksjon i utslippene kontra tradisjonelle 2T motorer. Redigert 11.Mai.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 .. store tall i reduksjon i utslippene kontra tradisjonelle 2T motorer. Ja, vi ser jo dette når vi fyrer opp 2-takterene.. I den store miljøsammenheng er det nok riktig. Er jo slik på gressklippere og annet utstyr også. Men det er veldig synd at de ikke klarer å lage mere futt i tilsvarende hester på en 4T. Så resultatet er jo at man kjøper kraftigere 4T enn hva man tidligere behøvde på 2T, så jeg vet ikke om regnestykket er så enkelt allikevel ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Når vi ser at forbruket er ca 40% lavere ved marsjfart og ca 80% ved sakte fart på 2T DI og 4T motorer så forstår vi at det er store tall i reduksjon i utslippene kontra tradisjonelle 2T motorer. men en motor som stort sett henger på pulpiten bruker ikke særlig mye, og 40% økning på det blir heller ikke spesielt store tall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Kiekhaefer Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Nei det er jo helt klart at 40% reduksjon i forbruk ikke betyr noe som helst på så små motorer. Den gamle 2T motoren er en velsignet grei og pålitelig sak men jeg tror at dei små 4T motorene kommer til å bli bra med tiden med hensyn til dreiemoment dei også, vi får smøre oss med tolmodighet en stund til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.