Bidevind Startet 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2012 Hei ! Min Yanmar 3GM30D fikk probl sist høst med kjølingen. Den er fra 1985 og er ombygd fra salt- til ferskvannskjøling. I vinter har jeg byttet varmeveksleren, termostaten og sørget for at impelleren fungerer. Saltvannet går gjennom og det kommer ut normal mengde. Ser også at ferskvannsdelen sirkulerer så termostaten åpner som den skal og motoren som driver ferskvannet fungerer.. Allikevel går motoren varm. Har hørt rykter om at frostvesken kan produsere noen "avleiringer" som setter seg innvendig i motoren/blokka. Er det noe i dette? Hva annet kan det evt skyldes? Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 ...Har hørt rykter om at frostvesken kan produsere noen "avleiringer" som setter seg innvendig i motoren/blokka. ... Har hørt flere rykter som tilsier at dette kan stemme. Noen tips om gode "renseprodukter" som kan fikse slike evt problemer ? Sitér dette innlegget Link to post
roy_n Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Prøv systemrens, det får du kjøpt hos sks Maritim. roy_n Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Hvis den nye varmeveksleren er OK og fri for belegg vil ikke systemrens ha noe særlig for seg. Beleggdannelse i motoren vil eventuelt føre til at motoren blir varm mens kjølevannet forblir kaldt. Jeg antar at når du beskriver varmgang så er det kjølevannet som blir for varmt. Du vil derfor ikke ha noen gevinst av syrevask, hvis den nye veksleren er brukt og har belegg derimot.... Du har sørget for at impelleren fungerer.... Er impelleren ny? Hvis ikke, sett inn en ny. Kontroller at det er fritt løp for sjøvannet inn i eksosen, hvis du har sjøvannskjølt eksos. Pumpen på ferskvannssiden kan også være defekt, selv om den går rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Hvis den nye varmeveksleren er OK og fri for belegg vil ikke systemrens ha noe særlig for seg. Beleggdannelse i motoren vil eventuelt føre til at motoren blir varm mens kjølevannet forblir kaldt. ... Pumpen på ferskvannssiden kan også være defekt, selv om den går rundt. Etter å ha sjekket om kjølevannet i indre krets passerer termostaten fant jeg ut at pumpa på den kretsen fungerte når den selv ville. Det skyldtes en dårlig elektrisk kobling som nå er fikset. Alt ser ut til å fungere bra. Men, etter å ha lest om systemrens vil jeg tro at en motor fra 1985 (som ett par år gikk med saltvanskjøling) kan ha diverse belegg innvendig. Har derfor lyst til å prøve en runde med systemrens. Varmeveksleren er ny og ren. Men innbiller meg at mye "snusk" inne i motorens kanaler vil ha godt av en runde med systemrens. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.