masajo Startet 10.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 10.Mai.2012 Hei. Er det noen her som har noen formening om hvordan propell som bør/skal stå på denne motoren, fikk bare 26 knop og turtallet opp i ca 5100 o/min ? Sitér dette innlegget Link to post
masajo Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Nå har jeg lest av målene på propellen, den er 3 x 14 x 21, er det noen som her formening om den er for stor/ har for mye stigning ? Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 prøv 19 stigning de var lavt turtall du fikk men jeg er red du for mindre fart eller at den går bedre da den går lettere? Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
stratos Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Interessant. Jeg har samme båt, motor og propell. Hvor mange timer har båten gått? Er motor innkjørt? Jeg fikk ca samme fart og turtall på slutten av sesongen i fjor. Men da hadde jeg ett lite "slimlag" under båten. I fjor sommer gjorde den 30,5 knop på det meste. da er den litt kilen på motortilt. går fortere jo mer du trimmer motoren ut, helt til den begynner å suge luft (turtallet opp, farta ned) Tipper stegkjølen som stopper midt under båten har noe med saken å gjøre. Jeg vurderer bytte til stålpropell, evt finne ut om det kan ha noen effekt med en propell som skal gi mer løft i baugen. Eventuelt bedre grep i vannet for å kunne trimme mer ut.. Vet dog ikke hvordan det vil fungere på en båt av denne typen. Disse propellene som skal løfte baugen etc. er vel beregnet for båter med dyp v-bunn og høyere fart? Sitér dette innlegget Link to post
masajo Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Hei. Kjøpte nettopp båten, og den skal ha gått ca 30 timer. (det er jo ikke timeteller lenger tydeligvis). Du har ett poeng der, stratos, med å trimme motoren ut, det gjorde jeg med den forrige båten jeg hadde og da fikk den bedre fart. har snakket med forhandleren i dag og de skal sende meg en propell med 19 i stigning. Skla prøve i løpet av helga og trimme motoren, men jeg tror uansett jeg kommer til å sette på 19 propellen. Snakket med en annen forhandler om å bytte til stålpropell, noe han ikke anbefalte. Hadde ikke noe for seg på en slik båt sa han. Sitér dette innlegget Link to post
stratos Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jeg er interessert i hva du finner ut! At forhandlere sier noe ikke har noe for seg er ikke nødvendigvis riktig har jeg erfart. Blir uansett ikke noe dårligere med stålpropell. Når det gjelder timeteller, så er det elektronisk timeteller på disse motorene. De har mulighet for tilkopling av NMEA2000 nettverk, så du kan lese av alle data elektronisk, inkl. drivstofforbruk etc. Jeg har koplet opp dette til kartplotteren min, så nå får jeg se forbruk i liter per time, liter per mil, temperatur, timeantall etc.. Se her: http://store.brownspoint.com/suzuki_page_31.asp Sitér dette innlegget Link to post
masajo Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jeg skal ut i løpet av helga, så jeg er selv spent på hva resultatet blir. Nå har jo jeg Garmin 720s kartplotter, jeg skal koblet den til. Er det bare å kjøpe de delene jeg trenger som er på denne linken ? Så "plug and play" ? Sitér dette innlegget Link to post
stratos Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Ikke helt plug and play, men det finnes instruksjoner her på baatplassen. Prøv å søke på Suzuki og NMEA2000. Jeg har også Garmin 720s. Ganske stilig med turtellervisning osv. :-) Jeg kjøpte et starter kit med: 2" NMEA mulit instrumentet (Det må du ha for å konfigurere kabelen til motoren, du kan velge om du vil bruke det senere eller bare koble det fra) http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=990C0-88102 Overgangskabel til motoren (Selve hovedkabelen for å kople på motoren med elektronikk inni) http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=990C0-88134 Standard NMEA2000 nettverk-kit med strømtilførsel (dette er standard, du kan kjøpe garmin eller hva som helst) I tillegg måtte jeg skaffe ett lite skjøtestykke fra han til han på en kabel inne i motoren (for å fortsatt kunne bruke de gamle instrumentene) NMEA-kabelen blir altså koplet på diagnoseporten på motoren. Tror det er denne: http://store.brownspoint.com/detail.asp?product_id=990C0-88136 Sitér dette innlegget Link to post
stratos Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Spent på hva du finner ut av med 19" stigning. Jeg har selv vurdert å skaffe en stålpropell med 19-20" stigning for å få bittelitt mer turtall :-) Sitér dette innlegget Link to post
hjg Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 (det er jo ikke timeteller lenger tydeligvis). eeehm jo, på begge suzukimotorenne jeg har hatt er det bare og vri nøkkelen til pipelyden slutter, og så se på turtallet vist jeg ikke husker helt feil mvh hjg Sitér dette innlegget bruk vest! Link to post
stratos Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Ja, det stemmer. Husker det når du sier det. Det står i bruksanvisningen hvordan man leser det av. :-) Men den viser bare i hele 100-timers intervaller såvidt jeg husker. Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 vedr timeteller - uansett hvor mye man kan hente ut fra motoren via NMEA 2000 nettverket, så koster en gammeldags timeteller fra f,eks Seatronic så lite, samt at det innebærer kun å ha en passende hullsag, slik at denne monteres på et øyeblikk. Dersom man ikke finner ut av spagettien av ledninger på baksiden, kan det også være lurt å skaffe seg en 12V prøvelampe for å sjekke ut en + , som kun er på når motoren går. ( I tillegg viser jo Suzuki også timetallet på turtelleren noen sekunder når man starter motoren ) Sitér dette innlegget Link to post
masajo Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Ja nå har jeg vært og testet igjen med og bruke trimmen,( 3 år uten båt hadde jeg glemt dette, utrolig nok) og da fikk jeg opp turtallet og farten. Men jeg kom "bare" opp i 28,4 når jeg trimmet ut slik at turtallet kom opp i mot 6000 o/min. Båten er ikke noe grodd under, så det er ikke det. Jeg er spent når jeg får prøvd med 19 propellen. Jeg leste noe i bruksanvisningen om motoren ang dette med timeanvisningen. Må se etter neste gang jeg starter opp. Bruker dere tiltstøtten når dere forlater båten, jeg klarer ikke å få tiltet motoren opp tilstrekkelig slik at jeg får den på. Har sett at det er en plate som skal dreies på for å klare å tilte motoren mer opp.Har noen av dere justert på denne ? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 (redigert) Hvorfor skal du prøve en 19" propell når du fikk nesten 6000 rpm med en 21 " prop etter du trimmet den ut ??, turtallet vil jo gå i taket med denne propellen. Kjørte du båten begge veier under testen? (motstrøms og medstrøms). målte du farten med GPS og hadde 2kn motstrøm så vil GPS vise 2 knop lavere hastighet enn båtens reelle hastighet i gjennom vannet. Dette er ting du må ha klarhet i før du starter eksprimentere med nye propellere. Redigert 12.Mai.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stratos Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Ja nå har jeg vært og testet igjen med og bruke trimmen,( 3 år uten båt hadde jeg glemt dette, utrolig nok) og da fikk jeg opp turtallet og farten. Men jeg kom "bare" opp i 28,4 når jeg trimmet ut slik at turtallet kom opp i mot 6000 o/min. Båten er ikke noe grodd under, så det er ikke det. Jeg er spent når jeg får prøvd med 19 propellen. Jeg leste noe i bruksanvisningen om motoren ang dette med timeanvisningen. Må se etter neste gang jeg starter opp. Bruker dere tiltstøtten når dere forlater båten, jeg klarer ikke å få tiltet motoren opp tilstrekkelig slik at jeg får den på. Har sett at det er en plate som skal dreies på for å klare å tilte motoren mer opp.Har noen av dere justert på denne ? Når jeg når 6000 o/min på min har jeg tiltet for langt ut og får litt bedre fart hvis jeg tilter litt tilbake... Må finne akkurat rett punkt.. :-) Når det gjelder tiltstøtta så trengs den bare hvis du skal kjøre bilen på henger, og er avhengig av at motoren ikke sklir ned og treffer asfalten.. Jeg bruker aldri min. Når det gjelder justering av max tilt, så har jeg justert den så langt ned som mulig uten at motoren er nedi vannet og kan gro når den er tiltet helt opp. Grunnen til at jeg har justert den litt ned er at jeg da ikke får så mye bøy på kabler etc som hvis den går helt opp. Det er en liten plast-sak som sitter på røret som styrewiren går igjennom. Kan justeres i små klikk opp og ned. Sitér dette innlegget Link to post
masajo Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Hvorfor skal du prøve en 19" propell når du fikk nesten 6000 rpm med en 21 " prop etter du trimmet den ut ??, turtallet vil jo gå i taket med denne propellen. Kjørte du båten begge veier under testen? (motstrøms og medstrøms). målte du farten med GPS og hadde 2kn motstrøm så vil GPS vise 2 knop lavere hastighet enn båtens reelle hastighet i gjennom vannet. Dette er ting du må ha klarhet i før du starter eksprimentere med nye propellere. Hei. Nei du har vel et poeng der. Nå kommer vel ikke jeg å kruse på maks fart, men marsje på rundt 20 knop. Og da med noen flere personer enn vi var nå (jeg og minstejenta) under testkjøringen. Skal teste flere ganger. Og hva vil være best nå man får mere vekt ombord, for og holde farten oppe, en propell med mindre stigning eller ? Hva vil motoren jobbe lettest med ? Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Motoren jobber lettest med lav stigning men da blir toppfarten også lavere. Blir som å sykle en sykkel med 21 gir, tungt å tråkke men høy fart hvis du er sprek! Gjelder å finne en mellomting... Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 kom på noe det kan være lurt å ha 2 propeller -1 som reservehjul, da kan den ene være med et trinn mindre stigning Jeg har praktisert dette i nesten 20år, men aldri hatt bruk for reserven. Før jeg skaffet meg reservepropell opplevde jeg 2 ganger skader - det er slikt som gjør meg overtroisk. Murphy's lover fungerer, - eller tingenes innebygde jækelskap. ( muligens litt ufint, - men,.... - propeller koster mindre fra USA ) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Trim ut til den spinner også tar du litt tilbake og se hva du oppnår da,båten bør være normallastet( 2/3 full tank ,utstyr,personer,osv) . Når du turtall en plass mellom 5500-5900 så er du omtrent der du skal være. Sitér dette innlegget Link to post
masajo Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Ikke helt plug and play, men det finnes instruksjoner her på baatplassen. Prøv å søke på Suzuki og NMEA2000. Jeg har også Garmin 720s. Ganske stilig med turtellervisning osv. :-) Jeg kjøpte et starter kit med: 2" NMEA mulit instrumentet (Det må du ha for å konfigurere kabelen til motoren, du kan velge om du vil bruke det senere eller bare koble det fra) http://store.brownsp..._id=990C0-88102 Overgangskabel til motoren (Selve hovedkabelen for å kople på motoren med elektronikk inni) http://store.brownsp..._id=990C0-88134 Standard NMEA2000 nettverk-kit med strømtilførsel (dette er standard, du kan kjøpe garmin eller hva som helst) I tillegg måtte jeg skaffe ett lite skjøtestykke fra han til han på en kabel inne i motoren (for å fortsatt kunne bruke de gamle instrumentene) NMEA-kabelen blir altså koplet på diagnoseporten på motoren. Tror det er denne: http://store.brownsp..._id=990C0-88136 Nå har jeg bestilt dette. satser på at jeg får det til Sitér dette innlegget Link to post
kainil Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Hei, masajo! Vurderer å gjøre samme jobben på en Beneteau Antares 580 med Garmin 720s. Siden vi er i samme by, er det mulig å få sett resultatet når du får koblet dette opp? /Kai-Even Sitér dette innlegget Link to post
stratos Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Anbefales. Helt rått med 100% nøyaktig drivstofforbruk. (Og jeg bruker turtallet digitalt på 720s når jeg fisker (som lite datafelt på fiskekart/ekkolodd). Lettere å regulere farta nøyaktig.. :-) Og så er det kult som show off å dra opp stor turteller på 720s'en som beveger seg synkront med den analoge turtelleren, selv om det ikke har noen nytteverdi. Fylte i helga, tastet inn total mengde drivstoff ombord på 720s'en og den regner rekkevidde og alt mulig. :-) I tillegg leser autopiloten (garmin) turtall over NMEA så jeg slapp å legge egen kabling for det. Dere kan bare poste spørsmål her også så kan jeg forsøke å svare hvis dere lurer på noe. Sitér dette innlegget Link to post
kainil Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Men hvordan vil det funke hvis man henger på fluid level adapter på drivstofftanken? Vil man slippe å oppdatere drivstoffinnholdet etter tanking? Hvis dette skulle være aktuelt, ser jeg at Lowrance sin ep-65r er klart det billligste alternativet. /Kai-Even Sitér dette innlegget Link to post
kainil Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Hvilke data får man egentlig fra engine-interfacet? Er det noe mer enn forbruk, turtall og temperatur? /Kai-Even Sitér dette innlegget Link to post
stratos Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Til en viss grad. Du kan definere at full tank = 100 Liter f.eks. 720s'n støtter jo dette også. Tankgivere viser jo som regel ikke lineært hele veien, ettersom tanken ikke er en kube, men litt skrå i bunn. Vet ikke hvordan dette vil håndteres når 720'n har to kilder som viser forskjellig..? Hadde vært gøy å prøve.. Husker ikke hvilke data man får, men ihvertfall turtall, temp, forbruk, antall timer motor har gått, spenning.... Noe av dette er jo opp til 720'n å samle opp over tid og bruke til noe fornuftig. Slik som forbruk totalt og forbruk per time / mil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.