Jump to content

Propell på Suzuki 115 hk på Antares 680 ?


masajo

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Klar over at det ikke er en fartsbåt ja. Men målet er fin planefart med lavt turtall, forbruk og støynivå. Merry fisher 645 som stort sett er samme båten selges en del med honda sin 115 hk som faktisk er tyngre enn suzuki sin 150 hester... Det er visst solgt også en del med honda 150 hk som er samme grunnkonstruksjon på motor og vekt som honda 115 med suksess. Jeg synes Suzuki sin 150 hk høes interresant ut med sitt store volum, lave støynivå og ikke minst forholdsvis gunstige pris i forhold til andre 150 hk motorer.

 

Derfor inreressen for å høre om noen faktisk har prøvd denne motoren på dette skroget :-)

Redigert av kallagtunet (see edit history)
Link to post

Vekt blir iallefall ikke noe problem tror jeg. Båten har veldig mye bæring i hekken. Bensintanken ligger helt akter, på min merker jeg nesten ikke forskjell på tom/full tank. (i praksis ikke forskjell).

Dessuten skiller det vel bare ca 35 kilo mellom 115 (som jeg har) og 150. Båten er uansett "fremtung" og responderer lite på trim.

 

Mesteparten av støyen i min båt er resonansstøy og vibrasjoner. Mulig det blir mindre med 150, men da ville jeg også testet med 4-bladers propell. Det kan sikkert bli veldig bra. Med så mye krefter kan du jo også koste på litt ekstra vekt i form av lyddemping ombord. Det er noen store glassfiberflater som ressonerer en del, jeg lurer på å få på noe demping i min.

Link to post
  • 2 år senere...

Hei, jeg prøver å ta opp igjen denne tråden ettersom jeg har en Antares 680 med 140 HK. Båten ble levert med en 23 tommer propell som gir maks turtall på 5600 med litt over 30 knop i toppfart. Nå har jeg satt på en 18 tommers stålpropell med 4 blader. Turtallet gikk opp til 6200, men toppfart falt til rundt 25-26 knop. Motoren jobber mye lettere og både støy og vibrasjoner har falt veldig mye. Jeg har sålangt kun kjørt den alene og ikke full-lastet med personer, men jeg innbiller meg at det blir en positiv opplevelse.

 

Problemet eller spørsmålet mitt er at der jeg tidligere kunne ligge i 20 knop med ca. 4000 omdreininger, må jeg nå opp i rundt 4600 for å få samme hastighet. Dette synes jeg virker høyt og tenker med gru på økte drivstoffutgifter. Noen som har erfaring med 4 bladers propeller og hva som er et fornuftig turtall ?

Link to post

Jeg har samme båt med 115Hk.

 

Har trebladers propell. Originalt var det en 21" på min. Jeg vet at en del båter senere er levert med 19".

Båten går ca like fort uansett, ca 27-28 knop. med 21" hadde jeg max 5300rpm mot slutten av sesongen mener jeg å huske...

 

Jeg byttet til 19" stål på min fordi jeg synes den gikk litt vel tungt, spesielt med litt last etc. Nå går den litt lettere hele året, men hovedforskjellen er at den alltid har litt mer turtall. Forskjellen i forbruk er relativt marginal.

 

 

Jeg lette en del, men klarte ikke finne firebladers i rett størrelse, (både diameter og stigning) til min motor..Hvor fant du din?

Link to post

Hei, noe er galt...

 

http://www.hobbyboat.no/beneteau/test680a.pdf

 

Med din 23" propell har du 5600rpm, 30,5knop (?) og det gir deg 27% slip som er for mye i forhold til denne type båt.

Om jeg regner på din 18" som burde være helt feil til din båt, dvs alt for liten stigning, så har du 27% slip.

 

Til sammenligning i testen i linken ligger de med 115hk med 19" propell, på 5800 rpm, 30,5 knop og da 13% slip.

Hadde du hatt like lavt slip ville dette resultert i 35 knop...uten at det er mer enn et artig tall. Du burde fått +/-32knop.

 

Med disse slip tallene er det mye som tyder på at båten din er tung, eller går tungt. Dvs at du kan ha mye, veldig mye tunge gjenstander i båten du bør ta ut, vann i skroget, et skrog fullt av rur/begroing ell.

 

Eller så har du kjøpt elendige propeller...som jo også går an....eller de er skadet på noe vis.

 

Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med noe mer matnyttig enn dette. Men det er noe veldig galt et eller annet sted.

 

Det rare er at det er ikke motoren som yter dårlig i seg. For en 115hk og din motor på 140 har samme utveksling. Det betyr at med 5600 rpm og 19" propell går denne med ca 14% slip og ville gitt 29 knop. mens du har 6200rpm og 18" med 25-26knop. Dette er bare rotasjonshastighet i propell og hvilken fart båten får som resultat - så enten noe feil med båten eller propellen. Ikke fordi motoren yter feil.

Link to post
  • 8 måneder senere...

Hei 

Har akkurat kjøpt meg en Antares 680 med Suzuki 140ATL. 

Var ute å testet litt i dag med rpm, fart og trim for å spørre om noen tips fra mer erfarne båteiere.

 

Opplever at båten kastet opp mye vann bak under fart, under testkjøringen mente forhandleren at dette var svingeren montert bak som forårsaket dette. 

Kan motoren være montert i feil høyde? må trimme helt ut neste 80% før den begynner å suge luft. Er dette normalt? 

Se bilde hvordan motoren er montert. 

 

Noen data jeg noterte under testturen. 

 

5900 rpm 30kn 65% trim 42 l/h

6000 rpm 31kn 78% trim 

 

5000 rpm 23kn 28,5 l/h 68% trim, kunne trimme mer ut uten å dra luft, men ingen fartsøkning. 

 

Er ikke så ulike tallene i testen http://www.hobbyboat.no/beneteau/test680a.pdfkun noe høyere forbruk på 140hk en 115hk hvorfor velge 140hk? 

Føler at det eneste jeg sitter igjen med er et høyere forbruk.

 

Dette er de eneste forskjellen motorene jeg klarer å finne.

DF140A 6000rpm = 140hk, Full Throttle range er 5600-6200 rpm

DF115A 5500rpm = 115hk, Full Throttle range er 5000-6000 rpm

 

 

Propell som står på er 3x14x19 original, kan det være lønnsomt å bytte til Stål? mer utnyttelse av 140hk motoren? 

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36941/img_2343.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36941/img_2344.jpg

Link to post

Hei, jeg prøver å ta opp igjen denne tråden ettersom jeg har en Antares 680 med 140 HK. Båten ble levert med en 23 tommer propell som gir maks turtall på 5600 med litt over 30 knop i toppfart. Nå har jeg satt på en 18 tommers stålpropell med 4 blader. Turtallet gikk opp til 6200, men toppfart falt til rundt 25-26 knop. Motoren jobber mye lettere og både støy og vibrasjoner har falt veldig mye. Jeg har sålangt kun kjørt den alene og ikke full-lastet med personer, men jeg innbiller meg at det blir en positiv opplevelse.

 

Problemet eller spørsmålet mitt er at der jeg tidligere kunne ligge i 20 knop med ca. 4000 omdreininger, må jeg nå opp i rundt 4600 for å få samme hastighet. Dette synes jeg virker høyt og tenker med gru på økte drivstoffutgifter. Noen som har erfaring med 4 bladers propeller og hva som er et fornuftig turtall ?

 

19-21 tommers propell er korrekt stigning, alt etter hva som er vanlig belastning, motorhøyde, ønsket turtall osv.

4-blads stålpropell bør vel ligge på 19-20". Optimalt turtall er rundt 6000 rpm.

Hvilket hull er motoren montert i?

 

Vedr. stålpropeller så er det ikke alltid at stigningen de er merket med stemmer 100%.

Jeg har en 18" 4-blads som har ca 19,5" effektiv stigning når jeg bruker propellkalkulatoren og regner ut.

Men i ditt tilfelle ser det vel ut som den stemmer ganske bra, så den er for liten.

Noe av fordelen og hensikten med 4-blads propell er bedre marsjfart enn med 3-blads, og at motoren kan monteres høyere på akterspeilet uten at propellen mister grepet så lett..

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...