kainil Svart 23.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2012 Det fine med disse fluid level adapterne er at de kan ha opptil 5 kalibreringspunkter. På den måten kan man fint kompensere for ujevn form på tanken. Spørsmålet er hvor smart software på 720'n egentlig er... /Kai-Even Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 16.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2012 Noen som har Antares 680 med suzuki DF150 eller annen 150 hk motor? Sitér dette innlegget Link to post
stratos Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 Båten er godkjent for 115Hk. Suzuki 115 og 140 er samme basismotor, derfor er det en del som bruker 140'n. 150'n er samme blokk som 175Hk, og jeg tror det blir litt voldsomt. Båten er uansett ikke noen fartsbåt og trives best under 30 knop... Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 (redigert) Klar over at det ikke er en fartsbåt ja. Men målet er fin planefart med lavt turtall, forbruk og støynivå. Merry fisher 645 som stort sett er samme båten selges en del med honda sin 115 hk som faktisk er tyngre enn suzuki sin 150 hester... Det er visst solgt også en del med honda 150 hk som er samme grunnkonstruksjon på motor og vekt som honda 115 med suksess. Jeg synes Suzuki sin 150 hk høes interresant ut med sitt store volum, lave støynivå og ikke minst forholdsvis gunstige pris i forhold til andre 150 hk motorer. Derfor inreressen for å høre om noen faktisk har prøvd denne motoren på dette skroget :-) Redigert 17.Juni.2012 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
stratos Svart 18.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2012 Vekt blir iallefall ikke noe problem tror jeg. Båten har veldig mye bæring i hekken. Bensintanken ligger helt akter, på min merker jeg nesten ikke forskjell på tom/full tank. (i praksis ikke forskjell). Dessuten skiller det vel bare ca 35 kilo mellom 115 (som jeg har) og 150. Båten er uansett "fremtung" og responderer lite på trim. Mesteparten av støyen i min båt er resonansstøy og vibrasjoner. Mulig det blir mindre med 150, men da ville jeg også testet med 4-bladers propell. Det kan sikkert bli veldig bra. Med så mye krefter kan du jo også koste på litt ekstra vekt i form av lyddemping ombord. Det er noen store glassfiberflater som ressonerer en del, jeg lurer på å få på noe demping i min. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 20.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2012 Enig med deg at vekt rolig ikke er noe problem med den gode bæringen som er bak på denne båten. Fortsatt interesert i å høre om noen har forsøkt kombinasjonen med 150 hj. Sitér dette innlegget Link to post
Venaas Svart 5.November.2014 Link til dette innlegget Svart 5.November.2014 Hei, jeg prøver å ta opp igjen denne tråden ettersom jeg har en Antares 680 med 140 HK. Båten ble levert med en 23 tommer propell som gir maks turtall på 5600 med litt over 30 knop i toppfart. Nå har jeg satt på en 18 tommers stålpropell med 4 blader. Turtallet gikk opp til 6200, men toppfart falt til rundt 25-26 knop. Motoren jobber mye lettere og både støy og vibrasjoner har falt veldig mye. Jeg har sålangt kun kjørt den alene og ikke full-lastet med personer, men jeg innbiller meg at det blir en positiv opplevelse. Problemet eller spørsmålet mitt er at der jeg tidligere kunne ligge i 20 knop med ca. 4000 omdreininger, må jeg nå opp i rundt 4600 for å få samme hastighet. Dette synes jeg virker høyt og tenker med gru på økte drivstoffutgifter. Noen som har erfaring med 4 bladers propeller og hva som er et fornuftig turtall ? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Hei, jeg har regnet litt på dette for deg, men får helt spinnville tall med en oppsiktsvekkende lav effektivitet. Hva slags girutveklsing har du på motoren - eller hva slags motor har du - merke, modell, årgang? Sitér dette innlegget Link to post
Venaas Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Hei igjen, motoren er Suzuki 140 2013. Girutvekslingen er standard. Sitér dette innlegget Link to post
stratos Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Jeg har samme båt med 115Hk. Har trebladers propell. Originalt var det en 21" på min. Jeg vet at en del båter senere er levert med 19". Båten går ca like fort uansett, ca 27-28 knop. med 21" hadde jeg max 5300rpm mot slutten av sesongen mener jeg å huske... Jeg byttet til 19" stål på min fordi jeg synes den gikk litt vel tungt, spesielt med litt last etc. Nå går den litt lettere hele året, men hovedforskjellen er at den alltid har litt mer turtall. Forskjellen i forbruk er relativt marginal. Jeg lette en del, men klarte ikke finne firebladers i rett størrelse, (både diameter og stigning) til min motor..Hvor fant du din? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 6.November.2014 Link til dette innlegget Svart 6.November.2014 Hei, noe er galt... http://www.hobbyboat.no/beneteau/test680a.pdf Med din 23" propell har du 5600rpm, 30,5knop (?) og det gir deg 27% slip som er for mye i forhold til denne type båt. Om jeg regner på din 18" som burde være helt feil til din båt, dvs alt for liten stigning, så har du 27% slip. Til sammenligning i testen i linken ligger de med 115hk med 19" propell, på 5800 rpm, 30,5 knop og da 13% slip. Hadde du hatt like lavt slip ville dette resultert i 35 knop...uten at det er mer enn et artig tall. Du burde fått +/-32knop. Med disse slip tallene er det mye som tyder på at båten din er tung, eller går tungt. Dvs at du kan ha mye, veldig mye tunge gjenstander i båten du bør ta ut, vann i skroget, et skrog fullt av rur/begroing ell. Eller så har du kjøpt elendige propeller...som jo også går an....eller de er skadet på noe vis. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg med noe mer matnyttig enn dette. Men det er noe veldig galt et eller annet sted. Det rare er at det er ikke motoren som yter dårlig i seg. For en 115hk og din motor på 140 har samme utveksling. Det betyr at med 5600 rpm og 19" propell går denne med ca 14% slip og ville gitt 29 knop. mens du har 6200rpm og 18" med 25-26knop. Dette er bare rotasjonshastighet i propell og hvilken fart båten får som resultat - så enten noe feil med båten eller propellen. Ikke fordi motoren yter feil. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_D Svart 31.Juli.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2015 Hei Har akkurat kjøpt meg en Antares 680 med Suzuki 140ATL. Var ute å testet litt i dag med rpm, fart og trim for å spørre om noen tips fra mer erfarne båteiere. Opplever at båten kastet opp mye vann bak under fart, under testkjøringen mente forhandleren at dette var svingeren montert bak som forårsaket dette. Kan motoren være montert i feil høyde? må trimme helt ut neste 80% før den begynner å suge luft. Er dette normalt? Se bilde hvordan motoren er montert. Noen data jeg noterte under testturen. 5900 rpm 30kn 65% trim 42 l/h 6000 rpm 31kn 78% trim 5000 rpm 23kn 28,5 l/h 68% trim, kunne trimme mer ut uten å dra luft, men ingen fartsøkning. Er ikke så ulike tallene i testen http://www.hobbyboat.no/beneteau/test680a.pdfkun noe høyere forbruk på 140hk en 115hk hvorfor velge 140hk? Føler at det eneste jeg sitter igjen med er et høyere forbruk. Dette er de eneste forskjellen motorene jeg klarer å finne. DF140A 6000rpm = 140hk, Full Throttle range er 5600-6200 rpm DF115A 5500rpm = 115hk, Full Throttle range er 5000-6000 rpm Propell som står på er 3x14x19 original, kan det være lønnsomt å bytte til Stål? mer utnyttelse av 140hk motoren? https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36941/img_2343.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36941/img_2344.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.August.2015 Link til dette innlegget Svart 1.August.2015 (redigert) Hei, jeg prøver å ta opp igjen denne tråden ettersom jeg har en Antares 680 med 140 HK. Båten ble levert med en 23 tommer propell som gir maks turtall på 5600 med litt over 30 knop i toppfart. Nå har jeg satt på en 18 tommers stålpropell med 4 blader. Turtallet gikk opp til 6200, men toppfart falt til rundt 25-26 knop. Motoren jobber mye lettere og både støy og vibrasjoner har falt veldig mye. Jeg har sålangt kun kjørt den alene og ikke full-lastet med personer, men jeg innbiller meg at det blir en positiv opplevelse. Problemet eller spørsmålet mitt er at der jeg tidligere kunne ligge i 20 knop med ca. 4000 omdreininger, må jeg nå opp i rundt 4600 for å få samme hastighet. Dette synes jeg virker høyt og tenker med gru på økte drivstoffutgifter. Noen som har erfaring med 4 bladers propeller og hva som er et fornuftig turtall ? 19-21 tommers propell er korrekt stigning, alt etter hva som er vanlig belastning, motorhøyde, ønsket turtall osv. 4-blads stålpropell bør vel ligge på 19-20". Optimalt turtall er rundt 6000 rpm. Hvilket hull er motoren montert i? Vedr. stålpropeller så er det ikke alltid at stigningen de er merket med stemmer 100%. Jeg har en 18" 4-blads som har ca 19,5" effektiv stigning når jeg bruker propellkalkulatoren og regner ut. Men i ditt tilfelle ser det vel ut som den stemmer ganske bra, så den er for liten. Noe av fordelen og hensikten med 4-blads propell er bedre marsjfart enn med 3-blads, og at motoren kan monteres høyere på akterspeilet uten at propellen mister grepet så lett.. Redigert 1.August.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.