Jump to content

Glomex antenne, bruker strøm når ikke tilkoblet? Potmeterfunksjon?

Hustvedt

Recommended Posts

Fikk nettopp montert denne på båten av forhandleren: http://www.maritim.n...master-m-bypass

Har et par spørsmål (som jeg ikke finner ut av i manualen)

- Skal potmeteret på antenne forsterkeren kunne skrus i rundt og i rundt uten at det stopper (det skal vel bla. være mulig å sette den i Off/Standby mode, men det er vanskelig når den ikke stopper) noen plass...

- bruker antennen strøm når den står på og TV ikke er i bruk (ikke koblet på antennen)

Jeg opplevde at batteriet var tomt dagen etter at jeg monterte antennen og glemte å slå av forsterkeren. Syns det var veldig merkelig da jeg aldri før har hatt problemer med batteriene. Så om den virkelig trekker så mye strøm så skal den ikke glemmes om jeg ligger alene på en holme en eller annen plass.

Av eller på, denne skal vel ikke kunne trekke nok til å tømme batteriene i løpet av et døgn eller to? 1 Ah i døgnet om den står på kontinuerlig, jeg hadde sett etter årsaker andre steder til at batteriet ditt tappes så fort. Kan det ha blitt en kortslutning et sted i forbindelse med installasjon av forsterkeren?

Fikk nettopp montert denne på båten av forhandleren: http://www.maritim.n...master-m-bypass

Har et par spørsmål (som jeg ikke finner ut av i manualen)

- Skal potmeteret på antenne forsterkeren kunne skrus i rundt og i rundt uten at det stopper (det skal vel bla. være mulig å sette den i Off/Standby mode, men det er vanskelig når den ikke stopper) noen plass...

- bruker antennen strøm når den står på og TV ikke er i bruk (ikke koblet på antennen)

Jeg fikk en maken antenne i posten i går, og opplever det samme med potmeter (ingen trinn - går helt rundt)

Har du fått noe svar/forklarng fra Maritim ?

Redigert av dacapo (see edit history)

Heisann !

Jeg har en litt eldre utgave av Glomex ufo-en.

Denne har også en diodelampe som lyser i selve antenna:

glomex1.jpg

Selve forsterkeren er det umulig å slå av. Kun et potmeter til å justere forsterkningen som indikeres med lystyrken på lysdiode i panelet:

glomex2.jpg

Jeg valgte å sette på en bryter (til venstre på bildet) som styrer et 30A bil-rele med spenning til både antennforsterker, dekoder boks, og TV/DVD.

Dermed slår jeg av hele greia når TV'en ikke brukes.

PS! Benytter ikke antenneforsterkeren til FM radioen !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Tipset fra mateco om å ha en egen bryter for hele TV-opplegget er ikke dumt. Slike antenner med forsterkere trekker ikke mye strøm, men har en en løs dekoder som den utmerkede Grundig DTR8720, er en slik bryter nyttig. Denne dekoderen trekker nemlig nesten like strøm i stand-by som på! Hvor mye strøm andre løse dekodere og selve TV apparatene trekker i stand-by vet jeg ikke. Men når ting ikke er i bruk, er det like greit å gjøre de helt strømløse.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...