Bergen dørk Startet 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2012 (redigert) Må allikevel skifte septikkslangene i båten og vurderer i den forbindelse å hive ut den manuelle pumpa til fordel for en septikkpumpe med kvern. Hvilke løsninger har dere god erfaring med og kan anbefale? Gjerne med link til produktet. Er det noen av de rimelige som er OK og verdt å installere? Må være både kvern og pumpe. Oppfatter det som den beste løsningen, men er åpen for det dere har gode erfaringer med. Skal avsløre at jeg allerede har fått en god anbefaling som står høyt på lista nå: Jabsco septikkpumpe Run-Dry Macerator, 12 V http://www.bestmarin.no/Produkter/VVS-og-lenseutstyr/Toaletter-og-septikutstyr/Pumper/Jabsco-septikkpumpe-Run-Dry-Macerator,-12-V-100364-p0000004723.aspx ....men dette kan jeg lite om. Redigert 11.Mai.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Indy Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Har pumpa du nevner, funker flott den. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 (redigert) Samme her, men "run dry" er noget overdrevet. tåler som det står på siden til Bestmarin ikke å tørrkjøres for lenge. Har byttet impeller en gang grunnet tørrkjøring Redigert 11.Mai.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
ebonita Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Ulempen med Macerator pump är väl att den väsnas förskräckligt. Plus att det ganska lätt kan slippa ut lite dålig lukt mellan pumphus och lock. Jag tycker att det fungerar bäst att kvarna avfallet med en centrifugalpump i själva toaletten (t ex Jabsco tystspolande) till toalett tanken. Sedan med en tystgående och relativt okänslig diafragma pump (t ex Jabsco eller Whaler) från tanken till sjön. Med denna uppbyggnad får man ett någorlunda tyst system som är rimligt lätt att få tätt och luktfritt. Har sådant system baserat på Jabsco grejor och det fungerar som regel utan problem (med toapapper och allt...) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jeg har brukt denne varianten i flere båter, og aldri hatt problemer. Billig og grei. http://www.maritim.no/vvs/pumper/septikpumpe/septikkvern-matro-12v Finnes som TMC, Matro, m.fl. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Ebonita: Har du link til produktene? Høres interessant ut, men krever kanskje mer strøm? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Ulempen med Macerator pump är väl att den väsnas förskräckligt. Jeg synes det er en fordel at en hører tømmepumpen. Da hører en også godt forskjell på lyden når tanken er tom slik at en slipper tørrkjøring av pumpen. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bergen dørk Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Du forsto tydeligvis dette, Lars: Ulempen med Macerator pump är väl att den väsnas förskräckligt. men ikke jeg, Ebonita. Går det på støy eller at den raskt blir slitt? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Strekkfisken Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Du forsto tydeligvis dette, Lars: Ulempen med Macerator pump är väl att den väsnas förskräckligt. men ikke jeg, Ebonita. Går det på støy eller at den raskt blir slitt? Støy. (väsnas == bråke) Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jeg har selv den Jabsco pumpen du linker til i første innlegg. I vår har jeg skiftet ut alle septikkslanger, og skiftet da pumpen i samme slengen når jeg først hadde alt fra hverandre. Den originale pumpen fra 1994 virker fremdeles prikkfritt, men den er nå gått inn i pensjonisttilværelse som reservepumpe. At den bråker litt ser jeg bare som en fordel. Jeg tømmer uansett ikke septikktanken mens alle ligger og sover.... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Fusebox: den du linker til er kun en kvern, er det ikke? Dvs at den manuelle pumpen fortsatt må brukes når dritten skal ut... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
ebonita Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 (redigert) Till Bergen dörk: Toaletten Jag refererar till är Jabsco 37245-1092 och tömningspumpen Jabsco 50890-1000. Tja det är ju intressant att ljudet från pumpen även kan upplevas som fördel. Själv har jag nivåmätare på toalettanken så jag vet när den är tom. Dessutom tåler diafragmapumpar principiellt obegränsad torrkörning (en av fördelarna) så jag har satt ett tidrelä (Kjell & Co ~125 sek) på tömingspumpen som stoppar den efter 10 minuter. Då vet jag att toalettanken är tom under alla omständigheter /utan ljudupplevelsen/. Och så slipper jag frågor från gäster ombord '-Vad är det för ljud?'. Den diskussionen kan jag avstå ifrån... Strömförbrukningen är nog inget problem. Det rör sig om < 10A under korta tider. Ingen avgörande skillnad oavsett vilket /elektriskt/ alternativ Du väljer. Redigert 11.Mai.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 (redigert) Takk, Ebonita. Nyttig info, men dette blir et dyrt system. Det må vel finnes andre løsninger som er rimeligere, men som også kan anbefales? Da tenker jeg toalett, kvern og pumpe 12 V. Redigert 11.Mai.2012 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Hvilken type nivåmåler er det du har for septiktanken ebonita? Jeg har en følelse av at de fleste med en eller annen flottør inne i tanken før eller siden fusker. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Altså denne? http://www.seatronic.no/toaletter-ombyggningsett-c-104_150/jabsco-septikpumpe-p-2293 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Bergen dørk Svart 11.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jepp, men det er vel kun pumpe - ikke kverna. Den står på toalettet etter det jeg skjønner og det koster ca 6000(?). Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Mariell Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Tja, da må det vel bli ett nytt toalett på deg også da? F.eks: http://www.seatronic.no/toaletter-toalett-elektrisk-c-104_148/jabsco-lite-flush-elektrisk-p-2326 Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
ebonita Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Ref Lars H: Hvilken type nivåmåler er det du har for septiktanken ebonita? Wema med flottörgivare baserad på öppen flottör som löper på ett plaströr innehållande Reed-element. Har fungerat bra. Sitter i en alu-fläns med o-ringstätning som håller lukt-tätt, och så att man ganska enkelt kan gänga loss givaren om det skulle bli något problem. Men som sagt det har fungerat u a sedan jag installerade detta systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jeg har selv en slik Wema giver. Riktignok en den noen år gammel nå og hadde egentlig et perforert rør rundt stangen med flottøren. Dette fjernet jeg imidlertid da det tettet seg til inni røret. Men flottøren setter seg stadig fast når det tørker opp etter at tanken er tømt. Da er det å åpne mannluken ved siden av giveren og dra flottøren opp og ned med hånden (trivelig jobb,hu, uu!) til den er helt løs. Jeg kjenner da at plastrøret med reed-elementene er ru av et belegg. Om det er inntørket septik eller urinstein, vet jeg ikke. Og jeg bruker 35% eddik for å unngå urinstein. Kanskje jeg skulle lime på en ekstra ring av isopor for å få bedre oppdrift? Og det som er i septiktanken er helt tyntflytene da jeg har elektrisk kvern på dassen. Jeg har en rimelig kvernpumpe til å tømme septiktanken, men kunne sikkert også brukt en membranpumpe, men synes slike pumper av en viss kvalitet er vel kostbare. Men om kvernpumpen skulle svikte, vil en slik pumpe bli vurdert. For tømming av tanken, har jeg en slik bryter som må holdes inne hele tiden. Da slipper jeg å glemme å slå den av slik at den går resten av dagen, som om jeg ikke skulle hørt det! Lars H. selvoppnevnt drittunge Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Skickar Dig ett IM Lars. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Etter å ha hørt litt på erfaringene her kan det se ut som denne fra TMC kan duge i første omgang: http://www.bestmarin.no/Produkter/VVS-og-lenseutstyr/Toaletter-og-septikutstyr/Pumper/TMC-Septikkvern-12-V-100390-p0000005061.aspx Denne er både kvern og pumpe, etter det jeg forstår og vel den samme som du, Fusebox, har hatt bra erfaring med. Det viktigste for meg er å få skiftet septikkslangene, tror jeg, da det er noe lukt jeg tror kommer fra slanger og gammel pumpe. Tank (plastikk) og manuell toalett er ok, sålangt jeg kan vurdere. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fusebox Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Bergen Dørk : Ja, det er riktig, det er både pumpe og kvern. Du greier deg med 25 mm. slange ut, etter at kverna har gjort jobben. De fleste har jo 38 mm. septik slange montert, og da er det greit å ta en tilpasning like før utspyling om man vil. Jeg har forøvrig ikke opplevd noen problemer med å ha tilpasningen like etter utgangen på pumpen heller. Jeg har opplevd at pumpen har satt seg 1 eller 2 ganger, sannsynligvis en "stein" eller noe lignende som har stoppet impelleren, med resultat at sikringen går (15A). Iblant har jeg greid å løsne pumpen etter en slik stopp med å kjøre den i revers et bittelite øyeblikk, men det er ikke alltid (eller alle pumper som kan) det går. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Takk for info, Fusebox! Du vet ikke tilfeldigvis dimensjonen på septikkslangene på Nidelv 28? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Fusebox Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Det er vel standard 38mm, tenker jeg. Det var i alle fall det hos oss. Ingen overraskelser der :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Takk! Ser at 38 mm er største dimensjon her: http://www.bestmarin.no/Produkter/VVS-og-lenseutstyr/Slanger-og-r%C3%B8r/septik.aspx Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.