Suzuki Startet 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2005 takket være ANDREAS, har jeg et DEFA FUTURA AUTOMATIC tids styre ur, jeg tenkte til bruk i båten ( lanterne, kjøleboks, varmer ) Dette kan imidlertid kobles til et rele, med maks 120mA strømtrekk på spolen. Noen som har tips eller hint til hvor jeg finner et sånt rele, fortrinnsvis, Clas Ohlson eller ELFA, da original DEFA antas å være grisedyr..? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 (redigert) takket være ANDREAS, har jeg et DEFA FUTURA AUTOMATIC tids styre ur, jeg tenkte til bruk i båten ( lanterne, kjøleboks, varmer ) Dette kan imidlertid kobles til et rele, med maks 120mA strømtrekk på spolen. Noen som har tips eller hint til hvor jeg finner et sånt rele, fortrinnsvis, Clas Ohlson eller ELFA, da original DEFA antas å være grisedyr..? Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Hvis jeg husker rett trekker et biltemarele ca 150mA. Hvis det er sant så kan du sikkert bruke en slik rele og henge en liten motstand i serie. Det pleier å holde i lange baner. Redigert 20.Januar.2005 av Andreas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Jeg målte for mange år siden ett rele som brukes til ekstralys på biler. Dette trekte 100mA. Ta med deg ohm-meter til butikken så kan du måle motstanden i spolen. 100 ohm gir 120mA på 12V. Helst bør motstanden være en del over dette fordi strømmen vil øke hvis spenningen øker ( ladespenning). Det er mulig å koble motstand i serie med spolen slik Andreas skriver. Dette reduserer spenningen inn på releet, men fleste releene vil fungere med spenninger ned mot 7-8V. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 20.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 elfa har noen på 80-90 ohm. Ser ut til at et sånt kan benyttes. Kan sette sikring på styrestrømmen til releet, med sikring på 120mAh, så sikrer jeg meg mot "svidd" elektronikk.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
OT-flyktning Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 elfa har noen på 80-90 ohm. Ser ut til at et sånt kan benyttes. Kan sette sikring på styrestrømmen til releet, med sikring på 120mAh, så sikrer jeg meg mot "svidd" elektronikk.. Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Gir i verste fall (13.6V, 80 ohm) 170mA - sats på en liten motstand Sitér dette innlegget Link to post
aqad Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Hvis det er sant så kan du sikkert bruke en slik rele og henge en liten motstand i serie. Det pleier å holde i lange baner. <{POST_SNAPBACK}> Det er noe jeg ikke får til og stemme her, eller det er kansje bare jeg som ikke har nok EL peiling. Hvis et rele har 150mA på spolen og man ønkser at det skal trekke mindre eks: 120mA, hjelper det å montere inn en liten motstand da? Blir det ikke bare mer modstand da? Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 25.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2005 Hvis du kobler motstanden i paralell med spolen i releet blir strømtrekket større. Det som er tanken her er å koble motstanden i serie med spolen i releet. Da øker den totale motstanden og strømtrekket blir mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.