Kent Startet 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2005 Hei Vi har en Scand Tropic, båten er 27" og er 2,85 bred, båten er planende. Vi har tenkt å kjøpe en RIB gummibåt som vi har tenkt å ha i snapdavidere. Båten vi vurderer er en Valiant Dynamic 270, som følgelig er 2,70 lang. Vil dette bli helt feil, er RIB´en for lang? Vi har ankervinsj på høyre side men jeg mener at det bør gå bra hvis RIB blir lagt riktig vei. På forhånd takk for hjelp! mvh Kent Eriksen Sitér dette innlegget Link to post
maanestraale Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Glimrende båt, (tror jeg) Har selv kjøpt Valiant Dynamic 270, i høst. (etter at M/B Månestråle var i opplag) Har derfor ikke hatt Valiant`en på vannet annet en ett par prøveturer. Vi skal ha denne i daviter på vår Nor Star 290, som er 3 m bred. regner med at det skal gå greit. Valianten er utrolig lett, og bare 140cm bred, det er fordel syntes jeg. De fleste gummibåter/Rib`er i den str. er 150cm brede, dette gir fordel av at den ikke stikker for langt ut ved bruk av daviter og ikke blir så høy ved bruk av snap daviter. Det finnes vel en Dynamic på 250cm også, sikkert bra den også men på mindre enn 250cm ville jeg ikke gått. Så slå til, jeg tror ikke du vil angre! MVH Månestråle Sitér dette innlegget M/B Månestråle www.maanestraale.com Link to post
KOB Svart 20.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2005 Valianten er fin, den. Har selv en 250 som du kan lese om her. Ikke minst den lave vekten er et pluss. Som jeg skrev i en annen tråd nylig om samme emne, så tror jeg 250 ikke leveres lenger. Men jeg kan jo ta feil. Mulig 250 er en bedre lengde for deg. 250 og 270 har samme pontongdiameter. Denne er litt mindre enn hva jeg har sett på enkelte andre gummibåter. Det betyr at den flyter noe lavere bak badeplattformen. Kan være noe å ta i betraktning avhengig av høyden på plattformen. Hos oss, som har snap daviter, betyr det at vi må løsne båten fra davitene før vi kan gå ombord. Hadde diameteren vært litt større kunne vi gått rett ombord. Vær ellers oppmerksom på at gummien på Valianten er ganske "fin". Det betyr at du må bruke et spesielt lim for å få ev. fester for snap daviter til å sitte. Husker ikke hva det heter, men det "standardlimet" vi først brukte løsnet både etter første og andre forsøk. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Kent Svart 21.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2005 Takk for svar både fra maanestraale og fra KOB! Jeg må gå i tenkeboksen og finne ut hva jeg skal gjøre, men jeg må innrømme at jeg er litt gira på 270 modellen, selv om den muligens kan bli litt lang? Det kan fort bli dyrt å kjøpe ny båt som passer RIB´en...... Har med stor interesse lest om Juliane og Hannah! Takk for hjelpen! Kent Eriksen Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Ikke minst den lave vekten er et pluss. Som jeg skrev i en annen tråd nylig om samme emne, så tror jeg 250 ikke leveres lenger. Men jeg kan jo ta feil. Mulig 250 er en bedre lengde for deg. Såvidt jeg kan se, er den minste RIB`en fra VALIANT, gjenopptstått som VALIANT 240. Lengden er som før, 250cm, bredden er som før 140 cm, og vekta er som før, 30 kg. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Kent Svart 24.Februar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Ja valget var mellom 240 og 270 modellen. Vi følte at 240 modellen ble noe liten, og har derfor kjøpt 270 modellen. Kent Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 (redigert) Ja valget var mellom 240 og 270 modellen. Vi følte at 240 modellen ble noe liten, og har derfor kjøpt 270 modellen. Kent <{POST_SNAPBACK}> Jeg har en RIB Arimar 270. Denne er også lett, ca 34 kg. Har den i daviter på en Fjord 815 som er 291 bred. Det ser ikke dumt ut syns jeg... Arimar får du også med samme skroget med 250 lengde (dvs skroget er 2 cm kortere). Det er pontongene bak som er kuttet med 18 cm. Greit nok, men du får dårligere bæring bak om du f.eks skulle lette på en bølge og komme litt bakpå... Lykke til! Redigert 24.Februar.2005 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
nelson Svart 24.Februar.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2005 Jeg kjøpte en mercury 270 RIB i usa, det var en "pakke" som ble levert av Rinker Boats, denne er produsert av valiant, og den har ferdige snap davit fester montert. den er CE godkjent og kostet $2200 inkl Mercury 3,3HP, og komplett snap davit sett. Dette er ganske billig sammenlignet med norske priser ! Det virket som båten var av bra kvalitet, så jeg tror dette er et bra valg. Det er vel marinepower som er importør til norge . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.