Askeladden2006 Startet 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2012 (redigert) Hei, jeg har en Marex Suncruiser, 2003 mod. Med Volvo Penta KAD 300. Det virker som om vi selv bør være obs på hva som bør sjekkes hvert år. Da vi fikk den på vannet virket ikke giret...så tilbake på land osv. Vi har full motorservice både høst og vår. Finnes det noen sjekkliste som vi bør lese? Redigert 11.Mai.2012 av Askeladden2006 (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.mosken.com/boating.html Link to post
Windy37GM Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Ventilene SKAL justeres hver 200 driftstime... Ekstremt viktig. Ellers som andre motorer, sjekke reimer, bytte olje hver 100 time/1gabg pr år. Dysene skal sjekkes på 600 timer Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
dante Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 (redigert) ref Bavaria32Sport - på disse kompressormotorene er det viktig å dra til reimene med momentnøkkel for å få riktig moment. Hvis ikke kan man ende opp med masse reimstøv eller gåene lager... Redigert 11.Mai.2012 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Jeg tenker at det meste står i instruksjonsboka. Viktig å skille mellom motor og gearsystem. Og begge trenger service Årsaken til at gearet ikke slår inn kan være flere. Dere har elektronisk styring av motor og gear. Feilkoder kan avleses. Sjekk aktuator, rørformet sak på veggen i motorrom som gearwiren går fra og inn i akterspeilet og drevet. Det er ikke ukjent at den henger litt. Det kan også være elektronisk feil, men det hører til det mer sjeldne. Så kan det være slitt kon i drevet, men det pleier å komme litt gradvis ved at drevet nøler med å gå i gear og så klonker i gear. Kad 300 er regnet som en driftssikker motor. Ventiljustering er nevnt her. Jeg avil anbefale å bruke et godt verksted. Kvaliteten varierer en hel del. Siste råd: spør i vei. Folk her inne elsker å hjelpe, og det er mye kunnskap her Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Mye bra og viktig er nevnt. Du sier du har motor på full service høst og vår... Regner med at det er konservering og "service" Hvis du har hatt en "ordentlig" service skal du ikke bekymre deg og alt skal virke! Men det slurves med mye av egen erfaring: - Reimer byttes sies det. Hvis de i det hele tatt er byttet er de justert etter varmkjøring? (de er veldig stive som nye) Hvis ikke får du trøbbel ut over i sesongen hvis du ikke passer på selv. - Ventiler. Kjempejobb. Mange gidder ikke og sier det er gjort. - Feil olje på drev. KAD300 har DPG som skal ha helsyntetisk. 140 gearolje. Eneste drevet som bruker denne grisedyre oljen. Drev = grus etter en tid hvis feil olje. - Kompressorolje, noen verksteder vet ikke at det skal sjekkes/byttes (gjelder alle KAD) - Kalibrering av kontrollboks. Noen ganger må dette gjøres. Kanskje er det det som er/var feil hos deg. Mest sansynelig det som Bitteliten foreslår. - Impeller. Må være 100%. Kapasiteten på systemet er begrenset. Denne må være i orden. Temp skal ikke øke nevneverdig hvis full last. Ellers, knallmotor! Tut og kjør. Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden2006 Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Tusen, tusen takk, alle sammen! Vi elsker å være på sjøen fra begynnelsen av mai til medio oktober, men vi har ikke peiling på disse tingene. Det er heldigvis samme volvo verksted som har hatt service hele tiden. Men vi skjønte at dette med giret kom "uventet" på verkstedmannen vår. Den er tilbake på vannet i dag og alt virket bra. Men det kan ikke skade å skaffe seg litt kunnskap selv! Sitér dette innlegget http://www.mosken.com/boating.html Link to post
Askeladden2006 Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Kjenner noen til hvor jeg kan få tak/ laste ned insrtuksjonsboken til denne motoren?Vi har lett overalt, men for første gang er den sporløst forsvunnet. Sitér dette innlegget http://www.mosken.com/boating.html Link to post
hermansen Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Jeg kjøpte boken fra et VP verksted. Vel anvente hundrelapper. Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 https://baatplassen.no/i/topic/16443-volvo-penta-3x4x300-serien/ Sitér dette innlegget Link to post
Askeladden2006 Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Tusen takk! Ja, vi må nok kjøpe boka. God ide! Sitér dette innlegget http://www.mosken.com/boating.html Link to post
27 hasla Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Den ligger jo i dokumentarkivet her Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Jeg vurderer også en båt med denne motoren. Hvordan er det med risere og manifolder f eks på disse? Holder de 10 år eller er det kortere? Båt/motor er 2002 mod. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Askeladden2006 Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Fikk tak i boka i Oslo. Håper inderlig motoren holder i mer enn 10 år? Vi har hatt vår i 9 nå! Sitér dette innlegget http://www.mosken.com/boating.html Link to post
dante Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Ref svartrøyk - Hvis du ikke er 100% sikker på når ventiljustering er foretatt MÅ du gjøre det - det er hyperviktig! Sitér dette innlegget Link to post
Kalle74 Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Jeg justerte ventilene på min KAD300 i forrige uke, litt knotete er det, men det var gjort på et par timer. Båten kjøpte jeg i fjor, så i år går jeg gjennom alle service punkter. Jeg kunne ikke se antydning til at lakken var slitt på mutterene til dieselrøra på dieselpumpa, så jeg regner med at justering ikke er gjort før. Alle ventilene hadde for stor klaring, noen opp mot 0.8 (skal være 0.4). Motoren er gått 800t. Sitér dette innlegget Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt. Link to post
Windy37GM Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Det som er ille er at da KAD44 kom, så neglisjerte mange mekanikere dette med ventiljustering, sinde man var vant til 42,43 og 32 hvor det ikke skjer noe særlig. Så det raste en del 44 og 300 før verkstedene fikk dette med seg. var det et engelsk båtblad hvor en 44 raste på demotur fordi verkstedet ikke hadde justert? Og den hadde gått 3-400 timer? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Vbunn Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Da er det tydelig en svak konstruksjon på ventilsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.