OSletten Startet 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 11.Mai.2012 hei Jeg har kjøpt meg en Maxi 77 og har nå såvidt vært ute en tur for å se om jeg skjønner noe av denne seilingen ;o) Jeg dro ut på sjøen og heiste både hovedseil og forseil (jeg har ikke rulleforseil) og alt gikk kjempefint. jeg lekte meg i vinden utenfor Hjeløya, og seilte frem og tilbake der helt til jeg begynnte å skjønne tegninga. Jeg må jo bare si at følelsen var helt fantastisk. Men så kom problemet mitt: Da forseilet skulle ned igjen startet jeg motoren og gikk opp mot vinden, (jeg var alene i båten så jeg bandt rorkulten så godt jeg kunne) og gikk frem i baugen for å ta ned forseilet. Men båten holdt seg ikke opp mot vinden og det var ganske spennstig å stå der i baugen, mens vinden rev og slet i forseilet. Er dette måten å gjøre dette på? Noen som har et forslag til hvordan dette kan gjøres på en litt tryggere måte? Jeg vil jo nødig havne si sjøen. Jeg er også avhengi av å klare å seile båten alene. Tips mottas med takk Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 11.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2012 Har du sett denne? https://baatplassen.no/i/topic/24059-spoersmaal-svar-hvordan-lcre-seiling/ Sitér dette innlegget Link to post
Bidevind Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 (redigert) ... Noen som har et forslag til hvordan dette kan gjøres på en litt tryggere måte? Jeg vil jo nødig havne si sjøen. Jeg er også avhengi av å klare å seile båten alene. Tips mottas med takk På min forrige båt hadde jeg forseil med kroker på stag, slik som du. Seilte også mye alene. Min metode vedr forseilet var å tre et tynt fall på innsiden av krokene og feste den i forseilfallets krok.. Dette fallet fulgte dermed opp med seilet. Via en blokk ved forstagets feste i dekk var det ført tilbake til cockpit. Jeg kunne dermed sitte i cockpit, holde båten i vindøyet og dra ned seilet med dette fallet. Samtidig holde det på innsiden av rekka vha skjøtetauene. Håper det var forståelig og at det kan løse din utfordring. Lykke til Redigert 12.Mai.2012 av Bidevind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Min metode vedr forseilet var å tre et tynt fall på innsiden av krokene og feste den i forseilfallets krok.. Høres ut som en meget smart anordning. Det burde vel funke på storseil også? Men problemet med å seile alene er jo generelt å holde båten på kurs mens man må gjøre et eller annet annet enn å styre. Anbefaler en sånn http://www.nautiskhandel.no/storefront.php?pid=1208 eller en sånn http://www.seatronic.no/autopilot-autopiloter-c-230_57/raymarine-autopilot-p-129 . Lazy-jacks gjør berging av storseilet enklere: http://en.wikipedia.org/wiki/Lazy_jack Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 (redigert) Spesielt er autopilot nyttig når man er ute alene. Det kan være andre ting enn å ta ned seil man trenger autopiloten til. Alltid et eller annet som skal justeres etc etc. Noen ganger låser jeg roret ved bruk av rattskruen og båten holder seg på kurs en stund, men som regel bare noen sekunder på den kursen jeg vil at båten skal holde - og båten holder seg i alle fall ikke lenge oppe i vindøyet med låst ror. Derfor har jeg selv kommet til at autopilot for meg er et must!! Og helst med vindfanefunksjon. Redigert 12.Mai.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Det burde vel funke på storseil også? Vær varsom med å velge denne løsningen. Henger linen seg fast noe den lett kan gjøre når den er slakk, så har man et problem som blir mye større enn å få ned seilene på tradisjonell måte. Siden alidal https://baatplassen.n...n-lcre-seiling/ henviser til gir mange fornuftige svar på seiling. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Mulligan Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Jeg er også skeptisk til sånne liner til nedhal, men det som funker det funker. Teknikken jeg brukte var å seile så høyt jeg kunne med klosshalte seil, la gå fallet til genoa, løpe fram på fordekket og sikre genoa til rekka med sykkelstrikk og så løpe akterut igjen. Man skal alltid ha sykkelstrikk i båten. Brukbart til mye. Fallene skal alltid ligge løse ned i salongen. De skal ikke kveiles. Grunnleggende sikkerhet. Du vet aldri når du må berge seil i en fei. Og som andre sier, invester i en autopilot. Til en sånn båt er den billig og enkel å montere. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 (redigert) Har opplevd at linen har lagt seg pent til rette inne i sporet og kilt seg fast på vei nedover. Ikke lett å få løs igjen. Men den har ingen hensikt vist ikke fallene er ført akterover til CP. Sykkelstrikk - vist det er det jeg tror du mener - , små og store, er gull verdt. Selv tar jeg med meg disse fra butikkene i mengder. Og de har hjulpet meg ut av mange situasjoner. Forbruksvare ombord i alle båter Jeg kommer til å legge ut en del utstyr - brukt og nytt (deriblant en ny autopilot). Men siden vi ikke har lov å annonsere her så får jeg komme tilbake senere når jeg har oversikt. Innlegg #6 var med tanke på storseilet. Redigert 12.Mai.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
quantumduck Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Jeg er også skeptisk til sånne liner til nedhal, men det som funker det funker... ... Og som andre sier, invester i en autopilot. Til en sånn båt er den billig og enkel å montere. Det med at nedhal kan kile seg tenkte jeg ikke på, godt poeng. Ekstra uheldig om det gjelder storseilet. Hadde en gammel, sadomaschosistisk Autohelm (Helmut) for lenge siden som likte å straffe seg selv og andre med 720 under berging av genoa. Måtte han hvile i fred, og lenge leve Raymond! Forøvrig er rullesystem det mest behagelige, da slipper man å gå på fordekket og berge, og det burde ikke være noe problem å montere selv. Eksisterende seil kan svjv. ofte sys om til å passe, og etter min erfaring er seilmakere ofte rimeligere enn landbaserte sjørøvere som bilmekanikere, rørleggere og slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Eksisterende seil kan svjv. ofte sys om til å passe, og etter min erfaring er seilmakere ofte rimeligere enn landbaserte sjørøvere som bilmekanikere, rørleggere og slikt. Forutsetter jo at seilmakeren kan sitt fag og har god tid til jobben. Hastverksarbeid bør en holde seg unna da resultatet kan bli katastrofalt slik jeg opplevde dette for noen år siden. Kunne bare kassere seilet etterpå. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
quantumduck Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) Forutsetter jo at seilmakeren kan sitt fag og har god tid til jobben. Hastverksarbeid bør en holde seg unna da resultatet kan bli katastrofalt slik jeg opplevde dette for noen år siden. Kunne bare kassere seilet etterpå. Hehe, akkurat som med bilmekanikere, de gjør noen ganger større skade enn nytte ... Først ville jeg vurdert om seilet kanskje var modent for utskifting uansett. Da er jo saken klar. Hvis seilet var i god stand ville jeg forhørt meg litt f.eks. her om hvilke seilmakere som anbefales. Kjente navn som Elvstrøm, North osv. burde jo vite hva de driver med. Edit: Dette minner meg om da jeg monterte Furlex i sin tid og måtte ringe Hovdan/UK for å få svar på noen spørsmål. Måtte først ringe nummeropplysningen som ikke for alt i verden kunne finne nummeret. Geniet søkte og søkte i sikkert ti minutter resultatløst. Til slutt måtte han bare kaste inn håndkleet og innrømme at han ikke kunne finne noen FEILmakere i hele osloområdet! Litt pussig, for jeg har også vært borti en del av de fagfolkene der ... Redigert 14.Mai.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.