Jump to content

Eksos-slange, er noen lettere å bøye en andre ?


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Det er jo vannvittig så stive eksosslangene er. Eg må øke fra 101 til 127mm nå. Slangen ligger med to krappe svinger i dag, og der er slangen kappet og så er det lagt syrefaste bend. Eg er ikkje tilhenger av å ha flere skjøter en nødvendig, og iallefall ikkje kledt inn bak

vegger så det ikkje kan inspiseres enkelt.

Eg skal kikke på løsninger med annen "ruting" av slangen, for å forsøke unngå så krappe radiuser uansett.

Men er det noe leverandør som har smidigere eksos-slange en andre ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er jo vannvittig så stive eksosslangene er. Eg må øke fra 101 til 127mm nå. Slangen ligger med to krappe svinger i dag, og der er slangen kappet og så er det lagt syrefaste bend. Eg er ikkje tilhenger av å ha flere skjøter en nødvendig, og iallefall ikkje kledt inn bak.

Tess sine er bra.

 

Vær obs på at hvis en slange "blir litt varm" kan den lett få en knekk hvis den blir bøyd litt for mye og da er det fort å få en innsnevring.

 

 

Ville godt for de bend du har og de breie slangeklemmene med to skruer som Tess har.

Var sikkert vanlige slangeklemmer fra før og de har holdt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Har funnet to ulike typer på nettet hvor bøyeradius var en del forskjellig. Men hvor, det husker jeg ikke.

Holder på med tilsvarende jobb (samme diameter på slange) og tenker litt på om jeg skal bygge om til tørr eksos.

Anser dette for å være bedre men gir nok mere bråk.

Du får google og si fra hvilken type du går for.

Link to post

Pris gjenspeiler seg i smidigheten på slangen som regel. Dem som har litt boblete overflate er mye lettere og bøye enn dem med glatt overflate. Vi får i fra hydroscand art nr 1434 XX XX avg av type / størrelse , den billige er stiv og uhåndterlig i den størrelsen...den med "bobler" er mye lettere. Tok også inn i fra båtbua og den var mye smedigere og billigere. HAr ikke tafset på dem fra tess , men antar dem har forskjellige typer dem og. Mange av disse slangene er godkjent for drifstoffylling og kan brukes til begge deler , andre er kun rene våteksosslanger.

 

Pass på så ikke du treffer en fersk selger og du ender opp med en ren fylleslange.

Link to post

La inn nye eksosslanger i den forrige båten jeg hadde. Dette er forresten en viktig sikkerhetsdetalj og noe å tenke på for de som har en eldre båt. Jeg hørte om et tilfelle der eksosslangen sprakk..... Vannet begynte å pøse inn i båten inntil eieren oppdaget det og fikk stanset motoren og stengt inntaket. Båten drev deretter hjelpeløst inn mot land i god vind og godt med bølger (ikke seilbåt).

 

Etter å ha hørt om denne historien, byttet jeg slangene på min daværende nesten 20 år gamle båt. Slangene er armerte og veldig stive å jobbe med. Men jeg benyttet varmepistol for å gjøre slangen mer fleksibel på enkelte plasser der jeg måtte bøye litt. Det hjalp. Ikke minst da jeg skulle montere slangen til eksosutløpet på motoren. Slangen var akkurat bitte litt for trang. Men her kom varmepistolen igjen til sin rett. Etter å ha varmet slangen opp skled den lett på plass, og etter å ha blitt nedkjølt, satt den bom fast....selvsagt.

Link to post

Det finnes jo også glassfiberbend om du er redd for tæring.

 

Når det gjelder disse kraftige klammene med solide skruer på hver side: her varierer prisen helt vannvittig. Kjøpte noen slike selv for et par år siden, og prisen varierte fra ca 150 til 400 per klamme. Endte med å handle hos en spesialforretning på grorud som drev med hydraulikk og annet høytrykk, og når det ikke stod "båt" først kostet syrefaste klammer en brøkdel av de Maritim tok. Har sett at det også finnes båtbutikker som priser de samme fornuftig.

 

I min båt er det brukt bend som hos deg. Men jeg - da jeg kjøpte inn klammer som nevnt - har byttet et som hadde begynt å lekke etter tæring. Dvs det var ikke et bend, men en skjøt hos meg. Så inpiseres bør de !

Link to post

Eg kan jo ikkj ebruke videre de samme benda. Det må jo opp i dimmensjon heile veien. Men det kan være en løsning og gå videre med samme patent. Ang tæring så vil det holde i maaange år. Eg har eksos ut over vannlinja, og alarm for eksos ombord.

Det var skikkelige klemmer med unbrakoskruer, men de var ikkje syrefaste. Eg rekner med å bytte de ut fordi de var tynne og rustangrepet.

Klemmer og slanger har eg god og rimelig tilgang på gjenom eks arbeidsgiver, men eg betaler heller 1000kr meteren for en som kan jobbes lettere med en den driten eg kjøpte sist...trur eg..

Eg må sjekke datablad på slangene vedr radius.

Å presse en slange i bøy som er sterkere en anvist, med eller uten varme, det er ikkje smart. Iallefall ikkje om eksos er under vannlinja.

 

Men da er det Tess som "leder"

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Snakket med ein mann i dag, og han sa at det var lett for å ende opp med spoonflex når en kjøpte eksosslange og forklarte problemet til slangeforetninger. Dette er imidlertid ikkje god nok slange meinte han. Så vidt han kjente til var alle skikkeligfe eksosslanger like stive uansett fabrikat. Det var dumt..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er jo vannvittig så stive eksosslangene er. Eg må øke fra 101 til 127mm nå. Slangen ligger med to krappe svinger i dag, og der er slangen kappet og så er det lagt syrefaste bend. Eg er ikkje tilhenger av å ha flere skjøter en nødvendig, og iallefall ikkje kledt inn bak

-Hvilken radius er det snakk om?.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Denne er bra.

V.nr.12612-80 Vesuflex Båteksos slange.

Bøyeradius mm. 560

Tess Stord tlf. 53 40 97 70.

 

 

Vannkjølt eksos i båter mindre enn 15 meter. Ikke beregnet for olje. Brukes av båtprodusenter og på lystbåter.

Brukere, Maritin/skip

Innvendig, Sort neoprengummi.

Innlegg, Syntetisk kord og stålspiral.

Utvendig, Sort neoprengummi.

Temperatur, -30 °C - +100 °C.

Merking, BOAT VESUVIO MARINE WET EXHAUST DNV APPROVEDm ISO 13363:04 2A./ SAE J2006:03R2.

Merknader.

Denne typen erstatter TESS Etnaflex. Slangen er glatt utvendig i dimensjoner t.o.m. 4" og korrugert for dimensjoner fra 5". Oppgitt utvendig mål er over korrugeringene.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Var å kikka på ein eksosslange i dag. Den hadde beregnet radius 650mm. Eg meiner en eksosslange bør tåle olje. Det kan alltid være rester fra forbrenning, så det var litt overraskende at tess har den varianten som ikkje tåler olje. Men det er sikkert eg som er overforsiktig.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Var å kikka på ein eksosslange i dag. Den hadde beregnet radius 650mm. Eg meiner en eksosslange bør tåle olje. Det kan alltid være rester fra forbrenning, så det var litt overraskende at tess har den varianten som ikkje tåler olje.

Er det den slangen som Tess har sluttet med du så på?

Den nye som jeg henviste til har bøyeradius 560mm.

Det at den ikke tåler olje menes med at det ikke er bunkers-slange har blitt meg fortalt,.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

, eg var hos naboen. Sidan eg oppfatter det slik at slangen må være oljebestandig, så såg eg ikkje på den.

Og da antar jeg at du så på

bunkringsslange med et tempraturonråde på

-30 °C - +90 °C. For luft maks. +70 °C.

 

Og båteksos slangen har Temperatur, -30 °C - +100 °C.

En bør kjøpe slange etter det den er laget for.

De oljeproduktene du produserer gjennom motoren kan du se bort ifra, det er båteksos slangen laget for å tåle..

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Det nevnes eksosbend i glassfiber. Men også syrefast holder i årevis. Nokon tips om kor eg kan finne det ?

Eg har kikka hos Maritim og Seatronic på nett.

Demonterte eksos i dag. Etter det siste bendet var det lagt ca 2m med spoonflex. Den var merkbart "morken" i

forhold til den fremste del som var av glatt stiv type. Det var også mykje sotavleiringer inni. Eg vil anslå 4-5mm lag inni

slangen. Merkelig ,sidan det skylles sjøvann heile tida.... menmen . De fremste glatte var fine inni.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Syrefast i kombinasjon med varme og sjøvann er ikke noe særlig. Over 50 grader med sjøvann til stede så korroderer det litt ukontrollert. Jeg ville ha prøvd å få til en løsning med å legge slangen slik at bendene ble unødvendige. Hvilken motor er det du skal inn med forresten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg holder på å bytte ut motor og eksosanlegg i Fjordcruiseren fra 1977.

Jeg tok ut originale bend av tykt galvanisert jern. De var noe rustne inni, men

kunne holdt mye lenger.

Nå skal jeg opp til fire tommers tykkelse og kunne godt tenkt meg noe lignende

eller evn. bend i glassfiber.

Vet noen hvor slikt er å få kjøpt?

Link to post

Det var syrefaste bend ombord hod meg. 4". Det eine var noe sveiset på, virka som det var snipa inn fra 101mm til 98mm.

Det andre manglet rørstuss i eine enden, slik at slangen bare stod 3cm innpå.... De kan du få overta ,du har ikkje bosted i profil.

 

Eg har lyst på glassfiber. Eg fann leverandør på nett nå. Progress. De har Halyard. Eg har sendt mail.

Men mest lyst har eg å legge eksosen uten skjøter... men da må eg antagelig bruke spoonflex, den kan bøyes i 560mm radius om eg forstod riktig... .

Det holder jo i 20 år.... vetta f....

Vurderer å kjøpe 4 meter med 127mm stiv for å prøve å legge den opp... med tenk om ikkje det går. Eg har ikkje så god råd nå.

 

En Iveco N60 B 330hk skal inn nå

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...