Jump to content

Iskra dynamo med defekt diode

Frøken Fryd

Recommended Posts

I kveld dukket det opp en feil i båten, ladelyset på ene motoren stod å lyste når jeg kom ned i båten.

Spenningen på de to start batteriene var 9V og 2V, 2V på den siden hvor ladelyset var på.

Etter litt feilsøking demonteres dynamoen og jeg finner at en eller flere dioder koblet til B+ er kortsluttet.

Siden det er helg spørs det om jeg får tak i slike dioder, dynamoen er merket Iskra AAK5550 11.203.329, ser at noen også oppgir nummeret IA1167. Noen i Bergensområdet som har slike deler? Også på lørdager?

Første spørsmål er om man kan bytte enkeltvis dioder eventuellt hele diodebroen. Må man lodde av kontaktene inn mot viklingene først?

Andre spørsmålet er om jeg kan lodde fra den ene dioden som er defekt og fortsatt bruke dynamoen til jeg får tak i ny diode.

Siden jeg har servopumpen på denne motoren må jeg nesten montere tilbake dynamoen uansett i morgen, eventuellt uten ledninger tilkoblet. Jeg har jo dynamo på den andre motoren og den lader alle batteribankene.

I kveld dukket det opp en feil i båten, ladelyset på ene motoren stod å lyste når jeg kom ned i båten.

Spenningen på de to start batteriene var 9V og 2V, 2V på den siden hvor ladelyset var på.

Etter litt feilsøking demonteres dynamoen og jeg finner at en eller flere dioder koblet til B+ er kortsluttet.

..........................

Heisann Frøken Fryd ! :smiley:

Jeg leser at ladelampen din lyste, og at du mistenker diodekortslutning på utgang til B+ for å være årsaken til nedtappede batterier!

For at batteriene skal kunne tømmes via dynamo så må du vel også ha en (eller flere) diodekortslutning(er) på minus siden av statorviklingene??

Hvorfor lyste ladelampen ? Har du en ladelampekrets som går utenom tenningsnøkkel ?

Kunne vært intressant hvordan ladesystemet ditt er lagt opp !!

Er det en avansert eksternregulering av noe slag ?

Bare nysgjerrig !! :smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

...

Får du pluss på ladelampeledning har ikke dette noe med tenningsnøkkel å gjøre. lampen vil få jord via alle andre forbrukere. eks instrumenter.

...........

Vanligvis så får ladelampen sin minustilførsel fra D+(61) og via dynamoens magnetiseringskrets !!

Og her ligger hele hensikten med ladelampa!

Når dynamoen magnetiseres så opparbeides en magnetiseringsspenning på D+ som utligner spenningen over lampa slik at den slukker !

Er litt spent på hvordan ladelampekretsen er koblet i dette spesifikke systemet !

:rolleyes:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...