Zetha Startet 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 12.Mai.2012 Vi skal avgårde med båten (Saga 27 ac) i dag og ligge over til i morgen. I morgen er det meldt liten kuling 12 m/s fra sør. Vi har respekt for vær og vind, men er ikke redde på sjøen. Båten er ny for oss og vi tenkte å høre med ekspertpanelet her inne hvilke tanker dere gjør omkring vinden? Vi kommer til å ta ruten som går mest mulig innaskjærs, men noen steder må vi krysse fjorden. For dere som er lokalkjent; vi skal fra Ågotnes (Hjeltefjorden) til Manger, Radøy. Takknemlig for svar Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
"Mathilde" Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 (redigert) Velkommen til forumet . Et lite tips er at du setter deg litt inn i reglene som gjelder for posting her. Tittelen på tråden din var lite informativ. Jeg trodde faktisk spørsmålet ditt dreide seg om noe helt annet..... (endre tittelen raskt før tråden blir stengt). Men over til spørsmålet... I en seilbåt - kun moro. I en saga 27ac?? Tror ikke vinden blir noe problem, men hva med bølgene? Dere er sjøsterke går jeg ut fra? Sikkerhetsmessig skulle det ikke være noe problem, men dette høres ikke særlig komfortabelt ut, i alle fall ikke hvis turen blir lang (kjenner ikke til strekningen). Har du med deg barn i båten også? Redigert 12.Mai.2012 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arvor 20 Fish Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 I dag er det nordavind, og sikkert bort med sjø fra nord i hjeltefjorden. Den raskeste rute fra ågotnes til manger er nordover hjeltefjorden, og ta øst til mangler nord om herdla og skjellanger på holsenøy. Dersom hjeltefjorden har høy sjø, kan det være mer behagelig å ta turen sør om Askøy videre byfjorden, litlebergen, nordover mellom Holsenøy og Radøy til manger. Returen i morgen blir det samme 2 alternativer. Hjeltefjorden kan bli ganske barsk å forsere i kuling. Dersom båten er ny for dere er det en stor fordel å ha ekstra grovfilter til diesel, og vite hvordan man skifter dette samt kunne lufte etc. Det er oftest i ruskevær vann eller rusk i dieseltankene virvles opp, og kan skape uforutsette problemer. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Hei. Takk for svar. Nei, ingen barn i båten, men en liten hund Joda, vi er sjøsterke og vant til å være i båt, men Saga 27 er som sagt en ny båt for oss. Her vi bor er det stort sett alltid vind, så dette må vi bare ta med om vi skal få bruke båten. Vi har jo lest om båten og vet at den er sjøsterk (det var jo et viktig argument for valget vårt). Det er nettopp bølgene vi tenker på - vi vil få dem inn bakfra. Kanskje vi surfer på bølgene hjemover og gjør turen unna på halve tiden Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Zetha Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Takker for svar. Vi har ekstra diesel-filter og gubben har ganske god innsikt i motoren. Vi har tatt turen flere ganger før i både Askeladden 16 for og Troll 20 - båten vi har nå, Saga 27, er nok den mest sjøsterke av dem alle, men som sagt; det er en gammel dame som vi akkurat er så heldige av å blitt eiere av. Vi har alltid kjørt ut Hjeltefjorden og rundet rundt ved Herdla. Byfjorden er så skvalpete synes vi - bølgene kommer fra alle kanter. Det går nok helt fint, vi er rolige voksne mennesker som ikke tar unødige sjanser. Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Arvor 20 Fish Svart 12.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Dere vil nok få motsjø begge seilaser, så det blir nok ikke så mye surfing:-). Det blir nok uansett en fin tur. God tur. Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2012 Motsjø er helt greit. Skroget skjærer fint gjennom bølgene som kommer mot oss. Vi gleder oss til turen, vi - takk for fine svar. Jeg vet dessverre ikke hvordan jeg skal endre tittelen på innlegget; beklager at jeg var for upresis. God helg; skip o`hoi Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Zetha Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Skrevet: Søn Mai 13, 2012 15:49 Tittel: Nå er vi kommet vel hjem etter turen vår. Man kan trygt si at både vi, hunden og båten fikk merke sjøen. Vi voksne ble ikke sjøsyk, men hunden vår måtte kvitte seg med frokosten Det var mye sjø og vi fikk bølgene inn delvis fra siden og delvis bakfra. Båten rullet godt og jeg vil ikke beskrive det som en "kosetur". Det som uroet oss mest var at etter ca én times gange, fikk motoren en klakle lyd. Akkurat da det skjedde falt turtallet litt. Vi hadde ikke noe valg og måtte bare fortsette, men holdt oss under 2000 omdreininger. Oljetrykk og temperaturmåler var fint. Motoren ytet det samme. Etter en god halvtime, forsvant lyden og vi kunne igjen marsje på 2800 omdr. Mannen min så over motoren da vi var vel i havn, men kunne ikke se noe som åpenbart var feil. Han skal skifte olje på den i morgen og se over den. Noen som har opplevd noe lignende? Noen som har en idé? Ønsker å endre brukernavn fra "Troja II" til "Zetha" - noen som kan hjelpe meg med det? Ungene likte ikke navnet vi tenkte å bruke på båten, så nå skal den hete Zetha istedenfor og da ønsker vi å ha det som brukernavn i forumet. På forhånd takk for hjelpen Hilsen madammen på "Zetha" som fikk vind i håret i dag Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
torbi Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Kan tenker meg drit i dieselfilter og drit i tanken pga all bølgene du har fått med deg..,.eg har opplevd noe liknende...sjekk filteren Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
Zetha Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Ja, det skal vi sjekke; tusen takk for tips. Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Kan være en liten luftboble som har lurt seg inn og laget litt dysebank. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
27 hasla Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 På en så gammel båt må dieseltanken sjekkes!Med så mye sjø som dere har hatt har dritten i bunn hvirvlet opp og inn i filtrene,dette gjør at motoren ikke får nok diesel.Turtallet vil da falle alt etter hvor tett systemet er, Sitér dette innlegget Link to post
Zetha Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Gubben skal skifte dieselfilter i dag. Tankene er såpass fulle at det blir vanskelig å få inspisert dem foreløpig. Vi får satse på at det ikke er så "hakkande gale", ettersom lyden forsvant av seg selv. Oljeskift og nytt dieselfilter er vel på sin plass Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Jannicke - matros og kapteinens assistent på "Zetha" Link to post
Johannes Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) Ble sikkert litt rulling over fjorden ja, men det var gjerne godt å kjenne at båten fungerte? I forhold til ulyden har jeg liten tro på tette filtre, det vil normalt føre til at en mister turtallet, men ikke ulyd. Nå er det jo vanskelig å vurdere en ulyd man ikke har hørt selv, men har selv opplevd at bolten som låser dynamoen knakk. Det førte til en ulyd som var vanskelig å finne ut av. Redigert 14.Mai.2012 av Johannes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.