Sveinove Startet 12.Mai.2012 Del på Facebook Startet 12.Mai.2012 Har hatt litt for mye sjøvann i båten, sto et godt stykke opp på motoren - en Fm s22 (tosylindret 12-16 HK). Har reddet det elektriske og dynastarteren (måtte ta den ut og rense og tørke den). Jeg har skiftet ledninger, stift, renset fordeler, ny kondensator, pluggledninger og plugger. Måtte pumpe vann ut av motoren gjennom oljepeilerhullet. Nå er det grå olje igjen i motoren som jeg skal skifte et par ganger for å få det "rent". Jeg har gnist på pluggene, og når jeg kjører starteren kommer det et smell i forgasseren. Den starter ikke, det bare smeller og så virker det som svinghjulet slår litt tilbake. Noen som vet hva feilen kan være, eller hva jeg kan gjøre for å få start? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Har du sjekket at magnet er på riktig vei? Ta ut pluggen og kjør stempel til tdc, så sjekk om det gnister på riktig tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinove Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Har ikke magnet, men tenningsfordeler. ? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Gjelder vel egentlig det samme her, sjekk at gnisten kommer i det stempelet er rundt toppen:=) Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Høres ut som at du har byttet plass på pluggledningene.. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinove Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Takk for tipset! Skal sjekke det i morgen formiddag:-). Forøvrig: Tenningen var normal i hele fjor. Kan den ha endret seg som følge av at motoren har vært i vannet, tro? Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Nei, hvis du ikke har rørt den så har den ikke endret seg. Bytt plass på ledningene så går den, tør nesten å vedde på det:-) Sitér dette innlegget Link to post
Sveinove Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Siden det ble et uhøytidelig veddemål av det :-) , så måtte jeg bare løpe bort til båten og bytte om pluggledningene og gjøre et nytt forsøk. Den startet på første forsøk! Takk! Men har bare et lite problem til: Når jeg starter, må jeg holde nøkkelen i startposisjon - hvis jeg slipper den, stopper motoren. Har jeg gjort noe feil, eller må jeg bruke original tenningslås? (Jeg har satt inn en billig tenningslås) Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Høres ut som om den er koblet feil? Det skal være en ledning til tenningen og en til innslaget på dynastart. Det høres nesten ut som om du har koblet strømmen til tenning på samme ledning som på dynastart innslaget.. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinove Svart 12.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 OK, jeg tar fram koplingsskjemaet og sjekker det i morgen. Tusen takk. Sitér dette innlegget Link to post
Shalom Svart 12.Mai.2012 Del på Facebook Svart 12.Mai.2012 Den startet på første forsøk! Takk! Men har bare et lite problem til: Når jeg starter, må jeg holde nøkkelen i startposisjon - hvis jeg slipper den, stopper motoren. Har jeg gjort noe feil, eller må jeg bruke original tenningslås? (Jeg har satt inn en billig tenningslås) Bra! Kjente igjen den Når det gjelder tenningslåsen din bør det være et stikk (terminal) som er merket med 15, den skal til + siden på coilen. Terminalen merket 50 skal til innslaget. /Shalom Sitér dette innlegget Link to post
Sveinove Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mai.2012 Da er ledningene på den nye tenningslåsen koplet riktig, og alt er som det skal. Årets første båttur er unnagjort. Hvis det kan være til nytte for andre: Etter at motoren fikk et par timer i saltvann, har jeg gjort følgende: Spylte motoren med høyttrykksspyler for å gjøre den helt rein for saltvann Skrudde ut dynastarteren, åpnet den og renset den - det vil si alle kontakpunkter og børster. Den fikk tørke og jeg smørte den godt inn med fett. Den overlevde og fungerer som den skal uten ulyder Jeg helte litt dielsel i motoren Skiftet startrele Skiftet coil. Den gamle var dårlig, så jeg vet ikke om "dukkerten" har påvirket denne. Jeg skiftet også de fleste ledningene Tenningslåsen var allerede skral før dukkerten. den tålte ikke saltvannet og ble skiftet. Jeg lagde nye pluggledninger Ladet batteriet Tok ut forgasseren og renset den skikkelig ved hjelp av bensin, 556 og luft. Jeg tappet bensintanken for vann(ikke mye), helte på helt ny bensin og lot det renn gjennom bensinslangen, slik at jeg var sikker på at det kom ren bensin inn i den nyrensede forgasseren. Jeg satte også inn ny kondensator, ny stift I tillegg måtte jeg rense tenningsfordeleren skikkelig. Jeg har nå skiftet olje en gang, men regner med at jeg må skifte et par ganger til. Det var ganske mye vann i oljen som jeg pumpet ut. Takk for hjelpa! Nå kan sommeren komme! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.