Jump to content

Koble varmtvannsbereder til md21a - hvilken vei går kjølevannet

kvikkas

Recommended Posts

Jeg har ikke hatt trykkvannet i den nye gammle båten på stell før nå (snart) - siden en gammal lekk varmtvannsbereder har vært litt i veien.

Nå er berederen ute, og ny er montert. Quick 40 heter den. Den gammle berederen var ikke merket med kjølevann inn- ut, men det er den nye.

Jeg er litt redd for å kobble dette feil vei, selv om jeg egentlig ikke kan forstå hva det skal ha å si.

Moteren er en VPmd21a, her er kjølevann inn/ut, men hvilken er hvilken??

kjoelevann.jpg

Dette må du sjekke opp i , slik at ikkje du risikere at berederen varmer opp motorens kjølevann, eller i verste fall at motorens kjølevann faktisk kjøler ned vannet i berederen slik at det varme vannet på vei inn i berederens varmesløyfe, i beste fall havner i kjølesløyfen . Altså motsatt av sin hensikt. Derav navnet kjølevann.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

bare tuller assa.. :smiley: Det skulle ikkje ha noko å sei hvilken vei vannet snurrer i en bereder.

Det finnes en mulighet for at bereder er konstruert slik at sløyfen med fordel skal få det varme vannet inn en gitt plass, men 1,3sek seinere vil vannet være ute igjenn alikevell. Så det gåt fint uansett vei.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Denne berederen skal jo varmes av kjølevannet. Riktig nok har den et 220v element, men det er ikke høyaktuellt at det skal stå på mens motoren går (har ikke 220v ombord). Så kjølevannet vil garantert ikke kjøle berederen.

Det eneste som kan slå skikkelig galt ut her er hvis Quickberederen bare slipper kjølevannet gjennon en vei, og jeg prøver å sende det gjennom andre veien. Det er enkelt å blåse luft gjennom begge veier, men jeg tenkte å spørre her om råd for å være sikkrere på å ikke gjøre noe dumt :)

Jeg er grønn på dette, og å bruke stengekraner føles litt som å stoppe hele kjølevannsflowen, jeg tenkte å evt ha rørdeler til å kobble inn/ut-taksslangene sammen i tilfelle berederen måtte ut.

Men bypasskretsen i vannpumpa fra Ingars sirkulasjonstråd fungerer altså sånn at motoren er likeglad om loopen gjennom varmtvannsberederen er åpen eller ikke?

...

Men da slår jeg med til tåls med at sakene kommer ut på toppen!

Dette finner du ut av med å kjenne på slangen. Returen til motoren er neppe like varm som vannet ut av motoren.

Jeg er grønn på dette, og å bruke stengekraner føles litt som å stoppe hele kjølevannsflowen, jeg tenkte å evt ha rørdeler til å kobble inn/ut-taksslangene sammen i tilfelle berederen måtte ut.

...

Kjølevannet sirkulerer i motoren, så det er ikke noe problem å stenge kranene. Uttakene for inn og ut er plugget når motoren leveres fra fabrikken.

men synes ikke inn/ut-takene så like nok ut som på motoren min til at jeg kunne si hva som var hva.

De er like, men det er satt på et rør på det øvre uttaket og et 90% bend (i støpt aluminium) på det nedre. (Som forbinder det med varmeveksleren.)

Hei. jeg ville bare tipse deg om at du burde sette på stengekraner, slik at du kan ta ut berederen og likevel kjøre motor. Hvis du skulle trenge det.

Som jeg har skrevet i andre sammenhenger, skal man bruke kran så unngå de billige kina-kulekranene som de fleste selger, plasten inni tåler ikke varmen og kan svelle opp slik at kranen omtrent stenges helt. Dette oppdager man kanskje ikke før man i årevis har kjørt med dårlig sirkulasjon i berederen. Sluseventiler anbefales hvis man MÅ ha kraner, de har ikke noe plast inni.

Jeg synes kraner er unødvendig, blir sannsynligvis aldri brukt. Aldri sett en bil mer kraner på uttak til radiator og varmeapparat.

Og om man må ha ut berederen kan man bare sette klemmer på slangene.

Jeg har en kran i systemet, men det er for å stenge sirkulasjonen til berederen om vinteren, slik at alt vann går til defrosteren. Dette utfra at ferskvannet ikke brukes om vinteren, men det er ekstra viktig med defroster.

Men bypasskretsen i vannpumpa fra Ingars sirkulasjonstråd fungerer altså sånn at motoren er likeglad om loopen gjennom varmtvannsberederen er åpen eller ikke?

Ja, det stemmer, er derfor det er en ulempe med bypass i et slikt opplegg, halvparten av varmtvannet går snarveien her istedet for gjennom berederen. Med kun bereder har det neppe noe å si, men har man også defroster er det av stor betydning.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...