Jump to content

3GM30F - Motorolje nivå øker

WildCat

Recommended Posts

Skulle krysse Jærens rev i dag i stiv kuling, normalt ikke noe problem med nordlig vind og mål Egersund fra Stavanger, men oppdaget altfor høy på peilingen på motorolje-nivå til ene motoren. Det ble i stedet skifte av olje på begge motorer og land ligge! Er det noen som har erfaringer med dette – økning i nivå på motorolje?

Normalt skal en motor bruke litt olje. Jeg har ikke opplevd dette tidligere, motorene har ca. 3000 timer gangtid og er fra 2003, starter lett og ellers ingen indikasjoner på at noe er galt bortsett fra at denne motoren er merkbart kaldere (lavere driftstemperatur) enn den andre med samme belastning, dette har jeg merket tidligere og trodd var pga. termostat ikke var helt frisk…eller at sjøvannspumpe helt klart har høyere output på denne motoren som har lavere driftstemperatur, men har tydeligvis ikke vært så påpasselig med peilingen av oljenivå!

Første tanke er defekt kompresjons ring, har ikke målt kompresjon, men samtidig virker alt å fungere som normalt – tips mottas med takk, 3YM30 er farlig nær!

Om en eller fleire dyser er dålige så vil dieseltåka bli mindre eksplosiv. Dette kan gi lavere motortemperatur. Og uforbrent diesel kan komme ned i bunnpanna via stempelringer. Normalt vil slik føre til regnbue på vannet fra eksos på den motor med feil. Har du sjekket om eksosvannet ser likt ut på begge ?

Ellers så har eg vert borti så enkelt som at peilepinnen ikkje ble skyvet riktig godt nedi ved justering av oljenivå ifbm skift.

Er du veldig i stuss, og har gode motorer, så sender du inn olje til test. Og tar kompressjonstest kanskje ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Skulle krysse Jærens rev i dag i stiv kuling, normalt ikke noe problem med nordlig vind og mål Egersund fra Stavanger, men oppdaget altfor høy på peilingen på motorolje-nivå til ene motoren. Det ble i stedet skifte av olje på begge motorer og land ligge! Er det noen som har erfaringer med dette – økning i nivå på motorolje?

Når oljenivået stiger så er det vel to ting som slår en, det er vann og Diesel.

Var det vann burde du sett det på oljen du pumpet ut.

Diesel da blir oljen tynnere og mulig du kan lukte snev av diesel?..

Hvor mange gangtimer siden siste oljeskift?

Tar en av topp-dekslet og du er heldig så er det mulig du finne lekk på dyser/returledning eller en løs nippel..

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har også vært borte i dette på en Perkins. Det var faktisk så ille at motoren ruset opp og gikk ukontrollert selv om vi stoppet tilførsel på dieselpumpa. Den brant på sin egen sump. Dette skjedde selvfølgelig under finmanøvrering med en 41,5 fot seilbåt i stiv kuling inne i en havn, det var ikke moro. Når den roet seg mellom hver gang dette skjedde så jeg et snitt til å klappe den til kai. At denne motoren overlevde dette uten skader er et under - hørtes ut som hele motoren skulle komme ut av skutebunn. I dette tilfellet var også pakningen på fødepumpa gåen. Har i ettertid hørt at det også kan forårsakes av en lekk simmerring i dieselpumpa (på Perkins vel å merke)

Sjekk membran i fødepumpa først, eller så kan det være simmring i dieselpumpa hvis denne er fellesmurt med motorolja.

kan også være en dyse som renner. Det at den kan ruse opp, vil skje når diesel blir blandet med motorolja, og serlig når

man belaster motoren så temperaturen øker, og med for mye veske i bunnpanna, vil også trykket øke og da antenner den

i bunnpanna, ukontrollert rusing oppstår, og havari kan oppstå. Men har sett dette selv, og dette gikk bra. Motoren blir

gullende rein innvendig etter en sånn tur, men anbefalles ikke. Når en dieselmotor ruses opp i 4-5000 omdr og mere, så oppstår

ventilflyt, og da kan ventilene slå ned i stemplene. Det enenste som gjelder her er å tette luftinntaket, slik at den kveles.

Takk for all innputt - mye diesel kompetanse her på forumet! Skal sjekke med fagfolk på mandagen, kan jo være en bagatell som at fødepumpen lekker. Jeg trodde i utgangspunkt på at den hadde «stått seg i hjel» dvs ikke kjørt på 5 mnd. og stempelringer har «låst seg» men da burde den ikke gått så rent (tenner på alle sylindrer).

Har workshop manualen liggende i båten, men lett etter tegninger på nett og ikke funnet, diesel føde pumpen er ekstern men det er kanskje en mulighet at en lekk simmering/membran el.l. kan lekke diesel til veivhus ( har diesel tanken på høyere nivå enn motor – litt spesielt for katamaran - og glemte å stenge hovedkran noen dager, kanskje det er årsaken) Skal informere når jeg har svar..sikkert mange Yanmar 3GM30 i drift på får langstrakte kyst…

Er nok ganske sikker på at dette er fødepumpen din ja. Har en eldre traktor MF135 fra 1972 med 3syl Perkins motor som tanken ligger ovenpå motor, på denne begynte plutselig motoroljenivået å øke. Tok opp

fødepumpa som sitter på siden av motoren, og der så ikke membraen bra ut, sjekka repset kr 220 og ny pumpe kr 380 , da ble det ny pumpe fra Økonomideler i Sarpsborg. Bytta på 5 min og nå er allt i orden.

Redigert av ole-m (see edit history)

Dersom du har erfart det samme etter bare 2300 timer med samme årstall på motor betyr det for meg at jeg bør ha en ny pumpe som back-up om bord for langturer..hemmm (reservedelslagret bygger på seg!)

Jeg har nå sjekket med flere forhandlere, ingen har på lager ny pumpe og rep.sett har de ikke hørt omL, membran selges ikke som enkeltdel og det er jo helt utrolig!! Heller ikke sikker YANMAR NORGE har en så lite kapitalkrevende å dubbedings på lager til en såpas kurant motor! så da må det sendes fra Nederland -1 uke minimum!

YANMAR er en fallende stjerne på min horisont… skal i alle fall ikke bytte ut til ny Yanmar, da blir det heller en kurant marinisert industrimotor, så slipper en kanskje å betale 1300,- for ny komplett pumpe som eneste alternativ - må tilføye at detter er ikke første gang, men jeg har en del andre dårlige erfaringer med service og tilgang på normale slitedeler.

Jepp det kan også være simmringen på akselen i mellom dieselpumpa og registrert i fremkant av motoren, men hvis oljenivået øker uten at motoren går er det nok fødepumpa, men øker den

kun når motoren går kan den være begge deler. Men dette me deler er typisk japanske motorer, dyre deler og lite på lager her hjemme. Slår et slag for de kurante, som Prekins, VP osv, her er det mye lettere,

selv om mange hevder at Yannmar og andre japanske er verdnes beste motor, og det er det også kanskje helt til det skjer noe med de :smiley:

• 1 år senere...

Låner denne tråden litt og spør:

Jeg mener oljenivået stiger på min Ford/Sabb 2728 t. Har opplevd det to ganger nå at oljenivået er høyere enn det var forrige gang jeg peilet.

Kan det være fødepumpa på min Ford også? (slik noen mener det kan være på Yanmar)

Jeg kan ikke tenke meg at det er vann i olja. Det ville vel vært lett å se? Dermed så står jeg vel igjen med diesel i olja?

Takker for innspill.

Takk for svar.

Det er nok ikke vann, for olja er ikke grå. Olja ser helt fin ut også. Den lukter heller ikke diesel, men som du sier så kan det vel ikke være noe annet enn diesel.

Jeg må vel bare se om jeg klarer å få skrudd ut denne fødepumpa. Vil jeg se om membranen er dårlig?

Hva kan skje hvis man kjører med diesel i olja?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...