Jump to content

eberspacher d4 airtronic stopper etter noen timer


kipp36

Recommended Posts

Hei,har en d4 som går en 3-4 timer for så og stoppe med feilmelding 12.Gikk litt over innstalasjonen og så at innlufta på brenneren var montert på en slange som gikk ut i skutesiden,innlufta på varmlufta gikk fra varmeren,svingte inn i skottet sammen med varmlufta og opp i skottet.Koblet av innlufta til brenneren og innlufta til varmlufta,brenneren gikk da knirkefritt i 12 timer...Når den tar luft fra motorrommet under gange får den ikke no feilmelding,men når den henter fra skottet med en meter slange stopper den???Hvor nøye er egentlig denne faens.... brenneren på saker og ting????

Link to post

Manualen ligger på nett, Google er din venn...

 

Felkod Visning:

012

 

Felbeskrivning:

Överhettning i överhettningssensorn

 

Kommentar:

För hög temperatur på överhettningssensorn.

 

Åtgärd:

• Kontrollera om varmluftsledningarna är tilltäppta --> åtgärda stopp.

• Summan av delledtalen för luftledande delar är för stor --> kontrollera luftledningen,

lägg ev. om den. För delledtal se tillbehörskatalogen.

• Kontrollera överhettningssensorn. Diagram och värdetabell, se sidan 32. Om

den är OK --> mät bränslemängden, se sidan 36

Link to post

OK, nå kjenner ikke jeg til hvilket opplegg du har rundt brenneren din (styringsenhet, evt ekstern temp.føler i rommet osv) og skal ikke bare vise til lenker som finnes på nettet/båtplassen, men i denne gamle tråden fant jeg noe som kanskje kan hjelpe deg videre

https://baatplassen.no/i/topic/61109-eber-d4-stopper-etter-ca-15-min-aarsak/

 

I ett av innleggene står det:

"...Samme skjedde med min. Den gikk lengre om jeg åpnet luken til lasterommet hvor den står. Fant etterhvert ut at det ikke var montert noen temp. føler Den regulerte seg etter temperaturen på innsugsluften. Det er ikke temp føler på kontrollhjulet som er standard.

Jeg skiftet til den nye Digitalmodulatoren som har innebygget temp. føler. Nå går den evig.... (men vil ortsatt ikke regulere temp etter ønsket temp på panelt. Kjører alt eller ingenting)"

 

Kan du ellers si noe om opplegget rundt brenneren.

Foruten god nok dimensjon på inntaksslangen er det også viktig at slangene ut fra brenneren har så lite motstand som mulig.

Motstand i "ut-slangen(e)" blir økt med:

For liten dimensjon

Lang lengde

Antall bend

Ventiler som begrenser luftstrømmen (noen ventiler har et lite luftareal og i tillegg "vinger" som peker nedover)

 

Jeg regner det som selvsagt at du ikke har redusert arealet i slangen(e) med uønskede "knekk" eller sammenklemming.

Link to post

hei,takker for svar.Jeg har digitalmodulatoren (801) som jeg akkuratt har byttet etter feilmelding f60.Dimensjon på utluft er 80 mm hele vegen og inn luft har jeg ikke målt men er den sorte slangen som følger med i monteringssettet.Lengden på innluft er ca 1.5m og utluft har 3 utak med tilsammen 4 m ca.Et av ut taka kan jeg ikke stenge(det nermest brenneren) mens det i akterkabinen og forkabin kan jeg stenge,men gjør det ikke.Det jeg så hadde blitt gjort under montering var at det hadde blitt brukt slangeklemme på innluft noe som er forbudt,har gjort meg opp en teori at det kan ha bremset vifta eller laget en sprik i dekslet som har gjort at brenneren har sugd falsk luft.Er jeg helt på jordet???

Link to post

Nå har ikke jeg denne varmeren selv så jeg kan ikke noe om detaljene.

Men når jeg leser i den svenske bruksanvisningen (som ligger på Seatronic) ser jeg at sensoren for overoppheting skal ligge 30 cm utenfor varmluftsløpet, sensoren vil slå ut på 140-170 grader når vifta går på "Power" (øverste effektnivå). Det står ikke noe om utslag på andre effektnivåer.

Ettersom det går såpass lang tid før overopphetingsvernet slår ut, vil jeg gjette på at du får en temperaturoppbygging over tid. Siden varm luft er lettere enn kald vil man få tilbakeslag av varmluft hvis utslangen eller ventilene ligger lavere enn varmeren. Jeg vet at det ikke er lett å flytte varmeren, slanger eller ventiler, når det er sagt kan du jo tenke om du kan forbedre betingelsene for utluften i det eksisterende anlegget.

 

(I tabellene tekniske data står det også at maks inntemperatur er 40 grader. Med mindre du henter luft fra steder som er oppvarmet av varmeren regner jeg med at det ikke her noe praktisk problem her i Norge)

Link to post
Svart (redigert)

gjeldfri:utaket ligger høyere en varmeren,så får håpe jeg slipper og flytte hele greia.Det jeg er litt bekymra for med innlufta er at slangen går i mellom det rommet som selve knutepunktet for varmlufta ligger.Men selve innlufta hentes fra oppholds rommet.

 

hei,kommer nå fra båten.Kortet innluft slangen ca en halv meter,fant også et par rare overganger.En som var laget med en webasto slange og eber slange,resultatet var da at den innerste slangen hadde flisa seg opp med det resultatet at det ble en innsnevring.Fikk fjernet den,men den andre overgangen var det verre med.Det var laga en gjennomføring av en takrenne kunne det se ut som...jaja,men til gjenngjeld la jeg opp et ekstra utak og håper varmeren kvitter seg lettere med varmlufta...mvh christian

Redigert av hanto1978 (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...