quantumduck Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Det går meget bra å bruke 1Komp primer en 3-4 strøk direkte på plasten, Det blir ikke vanntett, og hvis det heller ikke er ønskelig er det finfint å bruke 1-komponent. Men utfra spørsmålet her virker det som om fukt er et tema. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Og er jo litt enig med en som skrev at for noen år siden var ikke denne antipest primeren noe alternativ og ting gikk bra. Da skal man veldig langt tilbake, Hempel kom med sin 2-komp. primer beregnet på lystbåtmarkedet for mer enn 30 år siden. En helt annen sak er at det først ble vanlig å bruke når pest-hysteriet startet. Og det er vel ca 15 år siden? Inntil det motsatte evnt. er bevist velger jeg å tro at de båtene som startet dette hysteriet ikke var forskriftmessig grunnet med 2-komp. Noen på forumet som har fått pest til tross for at båten har fått det av produsenten foreskrevne antall lag med 2-komp? Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 (redigert) Så er fortsatt litt usikker på hva jeg skal gjøre... Dette er ikke særlig vanskelig; 4-5 strøk 2-komp. epoksyprimer så vil båten absorbere minimalt med vann. Dropper du primer, eller bruker 1-komponent, vil den fortsette å trekke vann. Redigert 13.Mai.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 ...og legg første lag bunnstoff så fort det er tørt nok til at det går an. Ikke vent på at det skal være fullherdet. Mange som har nevnt det over her, men sier det igjen pga at jeg er drittlei av å slipe bort bunnstoff som flasser... TA Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Selv med 100 strøk med antipest,så trekker skroget den mengden med vann som det er disponert til å absorbere alikevel. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Så antipest har ikke noe for seg? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Så antipest har ikke noe for seg? Selvfølgelig har antipesten dei ønskede egenskapene vi vil ha, men det har mange andre produkter også. Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Billigste man kan kline på for å få ønsket effekt? Vurderer hardt å ta båten helt ned under nå siden den står på land Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) Selv med 100 strøk med antipest,så trekker skroget den mengden med vann som det er disponert til å absorbere alikevel. Det hadde vært veldig artig med dokumentasjon som viste at alle 2-komponent-epoksyprimere er ren og skjær eventyrblaning fra produsentens side. I 13 år hadde jeg 2-komp epoxyprimer på jernkjølen og gikk rundt og trodde det var derfor den ikke rusta vekk ... jaja. Redigert 14.Mai.2012 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) Jo ,ett strøk vil være nok når vi tenker på vedheft. Men dette er en såkalt bariere maling, så en 2-3 strøk vil øke motstands kraften i mot vanninntrenging merkbart. Så når Jotun skriver om en-komp primer; Vinyl Primer En-komponent vinylmodifisert primer og sealer, med aluminiumspigment for bedre vannmotstand. gir god heft både på treverk og eldre lag bunnstoff. og om to-komp primer- Antipest; Antipest AntiPest er en to-komponent epoksyprimer, velegnet som grunning for epoksy- og polyuretan-systemer. Den er utviklet for å forebygge plastpest på glassfiberskrog. AntiPest kan brukes som primer for alle slags underlag og som et mellomlag for å gi ekstra heft til polyuretan eller bunnstoff utenpå epoksyprimere. Den gir sterk heft på glassfiber, aluminium, lettmetall og tre. Ideell til forebygging av plastpest og til grunning av gelcoat før påføring av bunnstoff. Så er dette misvisende opplysninger eller direkte feil etter ditt syn? Sikkert flere enn meg som gjerne så litt vettug dokumentasjon på dette for det ville jo spare svært mange både penger og arbeid! Redigert 14.Mai.2012 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Jotun Vinylprimer er i flg. produktbeskrivelsen egna på glassfiber og vil hindre vanngjennomtrengning. SeaJet 011 hindrer vanngjennomtrengning, men beskytter ikke mot osmose, står det her ... http://www.baardsen.no/storefront.php?pid=465 ... det er jo litt interessant sett opp mot påstanden om at det eneste Jotun Antipest gjør for å motvirke osmose er å hindre vanngjennomtrengning... Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 På åttitallet og langt ut på nittitallet, så var det ikke mange av oss som hadde hørt om antipest. Osmose eller plastpest hadde vi riktignok hørt om, men jeg har kun snakka med en som har sett osmose i virkeligheten. Er dette egentlig et problem? Det var helt unntaksvis tidligere at båtene ble levert primet med to-komp epoxy. Disse båtene, som ikke ble levert med to-komp, lever i beste velgående. En plastbåt har alltid tålt vann. To-komp er heller ikke tett. Det er bare tettere. Men jeg tror nok båter uten to-komp er tyngre om høsten enn båter med to-komp. Så fordeler har det. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) Legger ved en link til Gjøco sin anbefaling på primer som kan benyttes på alle typer båter. Har Gjøco misforstått helt,eller? det er enkomponents primer dei anbefaler. Men bevares, kjøp no antipesten og smør den på og vær fornøyd med det. http://www.gjoco.no/..._gra_tek_no.pdf Redigert 14.Mai.2012 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Her er det jo ingen dokumentasjon av evne til å hindre vanngjennomtrengning, hverken av Gjøco's eget produkt, eller av Jotun Antipest, som det spesielt ble påstått at ikke hadde noen effekt overhode når det gjelder å hindre at båten trekker vann. Pointet her må vel være å benytte en primer som dokumentert hindrer vanngjennomtrengning, det er det jo også noen enkomponent-primere som gjør. Dersom man mener det er et poeng da. For min del mener jeg det er et poeng. Det går imot almen oppfattelse å påstå at båten kan få trekke så mye vann den vil uten å ta skade av det på sikt, så hvis det er dét du mener syns jeg du bør dokumentere det, produktbladet fra Gjøco sier oss fint lite. En annen ting er at et vasstrukkent skrog veier en god del mer, jeg er ikke interessert i å drasse rundt på en masse ekstra vann, det er det nok i av der jeg seiler likevel. For ikke å snakke om seilbåter med jernkjøl ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.