jentorge Startet 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2012 Oppdaget at rekka fremme på ene sida er løs på min Wikingboat 28 1977 modell. Festene er av typen bøyd plate ca 90 grader med to skruer inn fra siden og to fra toppen.Skruene får ikke feste lenger og tvile på at jeg kan sette i større skruer Når jeg fjernet plata under dollbordet inne på badet så randt det ca en desiliter vann ut av et av skruehullene til plata. Skruene fra utsida er ikke gjennomgående. Det gjør at jeg tror det er dobbeltlaminat med noe i mellom men jeg er ikke sikker. Tenkte å ta av rekka og fylle hullene med et eller annet og deretter borre et hull i dette og sette skruene inn igjen men hva skal man fylle de med? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Når det renner en desiliter vann ut må det jo være et hulrom mellom laminatlagene? Men hva er vitsen med plata på innsiden når skruene ikke går gjennom? Her gjelder det vel først og fremst å få tørket ut før du gjør noe mer, gjerne med varme innvendig. Deretter ville jeg tette innvendig og fylle hulrommet utenifra med tyntflytende epoxy (Biltema lamineringsepoxy) og deretter montere med gjennomgående skruer og Sika/Tec7 el. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
jentorge Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Plata på innsiden er bare en tynn finerplate med skrogtrekk på. Den er skrudd fast med tynne korte skruer. Tror jeg vil prøve å få noe fra en tube eller sprøyte som jeg kan fylle hullene med (4 stk pr feste) som deretter kan borres opp og sette skruene inn i. Finner noe som heter expressepoxi hos Biltema men den virker å være for å lime sammen ting. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Jeg har en tilsvarende båt, en Fjord 880, og hadde det samme problemet. Jeg gjorde som NilsPils foreslår overfor: Gjennomgående skruer og sika. Riktignok tror jeg ikke det er vanlig med gjennomgående skruer på rekker, men hvorfor ikke? Jeg er ihverfall veldig fornøyd med gjennomgående. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 13.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Brukte du en skive på innsiden da og det ble ikke problemer med at den skruen som går nedover kommer i konflikt med den skruen som går innover? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Ja, jeg brukte skive på innsiden. Neida, skruene kom ikke i konflikt. Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Vel gjennomgående blir vanskelig da det er to lag glassfiber med noe som kjennes som skum i mellom. Enkeltlaminat i selve dollbordet men den forhøyningen er dobbel og vinklene på de skruene som går nedover umuligjør gjennomgående. Blir det riktig da å fylle hullet med lamineringsepoxy eller stappe noe glassfibersparkel nedi og borre nye hull? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.