Marida Startet 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2012 Som overskriften antyder sliter vi litt med en MerCruiser som stopper nå den settes i revers. Den har kranglet litt i våres og fikk ny coil, da fungerte den nesten som normalt, men som sagt stopper ned når spaken skyves i revers. Kan dette være bryteren i girspaken. Den som skal hinde at det er mulig å fyre i gir. Ikke min båt, men svogern sin. Den står montert i en Bayliner 2355. Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Jeg ville tro det er bryteren, for å hindre oppstart. Hadde samme problemet på en maken båt. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Marida Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Ligger denne bryteren da på serie med tenninga? Hvordan fungerer denne bryteren? Hvis vi napper av ledningene, fungerer den da? Eller må det laskes for å koble forbi? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Denne bryter kretsen fra tenningsbryteren til starteren vel. Er vel gul og rød tipper jeg. Skal ikke ha noe å si for ditt problem så sant allt er koblet riktig. På motorer med alpha-drev sitter det en bryter på shift-plata som girwirene er koblet på, den kortslutter coilen når du setter i gir. På noen ombygde motorer sitter denne bryteren der fortsatt og den kan tulle det til hvis wirene ikke er riktig justert m.m. Feiljustert forgasser eller tenning kan også gjøre at motoren fusker ved innkobling men bør da skje både forover og i revers. Du kan jo måle at du har spenning på coil etter at du setter i revers. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøgang Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Hei, Sitter en bryter bak ved motoren(gearwire) som skal stoppe motoren for at den skal gli mykt i gir. Når dette fungerer så merker du ikke at den stopper. Så det kan være denne bryteren, eller at gearwire er slitt, slik at justeringene ikke er optimal. Her er beskrivelse av justering: http://www.mercstuff.com/bravocableadj.htm Men er den slitt bør den kanskje byttes, men en annen ting er at hvis dere har justert mye på motoren, dere har ikke fått den for lav på tomgang slik at den vil stoppe når dere tar den i reverse? Håper tipsene hjelper og at dere finner ut av d Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Takk for tilbakemeldinger fra alle. Båten er en 96 modell, solgt ny i Norge, med ferskvannskjøling. Det var Grimsøy Marine som tok drevet av i høst og monterte det i våres. Har ikke hatt problemer med giringen før. Coilen ble byttet av marinaen på Skjærhalden da den ikke ville starte for to uker siden. Nå fyrer den med samme. Mulig du er inne på essensen her DieselDahl. Den fusker litt så en sjekk av tenning og tomgangsturtall kan være til nytte. På grunn av lang avstand til båten og en defekt rygg, blir nok jobben satt bort til noen i området. Greit å kunne gi mekanikeren noen pekepinner på hva som kan være feil. Takk for hjelpa Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Du skriver at det er Bravo 2 drev, det tror jeg må være feil i en slik båt, du har nok ett Alpha drev og da er det den nevnte bryteren du skal sjekke. Bravo har ikke den bryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Når forsvant Alpha drevene da, dette er en 96-mod. Original, ikke vært skiftet noe, solgt ny fra Monic i Lillestrøm Sitér dette innlegget Link to post
Windy 22 HC Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 (redigert) Alphadrevene selges fremdeles. Lever i beste velgående Redigert 15.Mai.2012 av Windy 22 HC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Takk, da må det sjekkes. Har selv ikke drev, derfor mye dumme spørsmål. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Hadde det vert bravo drev ville det nok vert enten bravo 1 eller 3, men jeg tror bravo er overkill på en så liten båt, tipper alpha. Sitér dette innlegget Link to post
Caramba Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 (redigert) Hadde samme problem på en Alpha drev mener å huske at feilen var treghet i gass/gear-wire. Etter bytte ble at bra Redigert 15.Mai.2012 av Caramba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 5.7 literen ble levet med alle slags drev mener jeg. Søk opp drevet her med serienummer eller modellnummer: http://www.mercurypartsexpress.com/us/parts-search.html#epc::home Lettere å få hjelp når utgangspunktet er riktig :-) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Stod 2 stykk 5,7L i min båt også med bravo 2. Men bravo 2 har stort undervannshus og er beregnet på tunge båter og store propeller. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Et drev kan være malt med drevspray, det kan mangle dekaler og for et utrent øye er det ikke så greit å se forskjell på et alpha og et bravo drev. På endel motorer sitter det et plastdeksel over flammedemperen hvor det kan f.eks stå alpha, men det trenger heller ikke å være originalt. Men en ting som med sikkerhet er lett å skille de på for en novise er at alpha drevet har sjøvannspumpa inne i drevet som på en påhenger. Bravo-drev har sjøvannspumpe montert på motoren nede på styrbord side drevet av en reim. Hele poenget med å vite om du har alpha eller bravo drev i denne sammenhengen er at alpha-drevet har såkalt dog-clutch dvs som en usynkronisert girkasse. For å koble inn giret er det en interrupt switch som kutter tenningen idet du setter i gir. Denne bryteren er ikke der på bravo-drev som har messing-kon på innkoblingen. Håper det ga trådstarter nødvendig forståelse. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 16.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 Dette var forklarende DieselDahl. Hadde Bravo 3 på min forrige båt, men ikke noe erfaring ellers. Det du sier er at Alpha har en lik løsning som OMC hadde på sine drev. Hadde et slikt på tidlig 90 tall, var noe drit, ikke mulig å justere. Tom Motorservice tjente gode penger på meg da Ha, ha. Deksel over flammedemper er borte for lenge siden og drevet er malt matt sort av bunnstoff. Som nevnt er ikke båten min, den ligger 11 mil unna, så det er ikke så lett å sjekke. Mye som tuder på at det kan være wire og at denne bryteren ikke er helt i vater. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 (redigert) Da er feilen lokalisert. DieselDahl hadde rett. Vi koblet ut bryteren og alt fungerer som normalt. Eieren har ikke tenkt til å bruke båten før bryteren er skiftet. Dette for å spare drevet for belastning ved å gire uten bryteren. Det morsomste her er at Marinaen vi ligger i har brukt 3 uker uten å finne feilen. Takk til Mr Haaby for bistand Å ja, det sitter Alpha drev der. Redigert 4.Juni.2012 av Marida (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 4.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Du kan hilse svogeren din og si at; lyst sommerøl er veldig godt... Det bør vel bli en på oss hver det vel ? Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 4.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2012 Dette er notert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.