Jump to content

MerCruiser 5,7, 270hk/ bravo 2, stopper når den settes i revers?


Marida

Recommended Posts

Som overskriften antyder sliter vi litt med en MerCruiser som stopper nå den settes i revers.

 

Den har kranglet litt i våres og fikk ny coil, da fungerte den nesten som normalt, men som sagt stopper ned når spaken skyves i revers.

 

Kan dette være bryteren i girspaken. Den som skal hinde at det er mulig å fyre i gir.

 

Ikke min båt, men svogern sin. Den står montert i en Bayliner 2355.

 

Noen som har tips?

Link to post

Denne bryter kretsen fra tenningsbryteren til starteren vel. Er vel gul og rød tipper jeg. Skal ikke ha noe å si for ditt problem så sant allt er koblet riktig. På motorer med alpha-drev sitter det en bryter på shift-plata som girwirene er koblet på, den kortslutter coilen når du setter i gir. På noen ombygde motorer sitter denne bryteren der fortsatt og den kan tulle det til hvis wirene ikke er riktig justert m.m. Feiljustert forgasser eller tenning kan også gjøre at motoren fusker ved innkobling men bør da skje både forover og i revers. Du kan jo måle at du har spenning på coil etter at du setter i revers.

Link to post

Hei,

 

Sitter en bryter bak ved motoren(gearwire) som skal stoppe motoren for at den skal gli mykt i gir. Når dette fungerer så merker du ikke at den stopper.

Så det kan være denne bryteren, eller at gearwire er slitt, slik at justeringene ikke er optimal.

Her er beskrivelse av justering:

http://www.mercstuff.com/bravocableadj.htm

 

Men er den slitt bør den kanskje byttes, men en annen ting er at hvis dere har justert mye på motoren, dere har ikke fått den for lav på tomgang slik at den vil stoppe når dere tar den i reverse?

 

Håper tipsene hjelper og at dere finner ut av d :smiley:

Link to post

Takk for tilbakemeldinger fra alle. Båten er en 96 modell, solgt ny i Norge, med ferskvannskjøling. Det var Grimsøy Marine som tok drevet av i høst og monterte det i våres. Har ikke hatt problemer med giringen før. Coilen ble byttet av marinaen på Skjærhalden da den ikke ville starte for to uker siden. Nå fyrer den med samme.

 

Mulig du er inne på essensen her DieselDahl. Den fusker litt så en sjekk av tenning og tomgangsturtall kan være til nytte.

 

På grunn av lang avstand til båten og en defekt rygg, blir nok jobben satt bort til noen i området. Greit å kunne gi mekanikeren noen pekepinner på hva som kan være feil.

 

Takk for hjelpa

Link to post

Et drev kan være malt med drevspray, det kan mangle dekaler og for et utrent øye er det ikke så greit å se forskjell på et alpha og et bravo drev. På endel motorer sitter det et plastdeksel over flammedemperen hvor det kan f.eks stå alpha, men det trenger heller ikke å være originalt. Men en ting som med sikkerhet er lett å skille de på for en novise er at alpha drevet har sjøvannspumpa inne i drevet som på en påhenger. Bravo-drev har sjøvannspumpe montert på motoren nede på styrbord side drevet av en reim. Hele poenget med å vite om du har alpha eller bravo drev i denne sammenhengen er at alpha-drevet har såkalt dog-clutch dvs som en usynkronisert girkasse. For å koble inn giret er det en interrupt switch som kutter tenningen idet du setter i gir. Denne bryteren er ikke der på bravo-drev som har messing-kon på innkoblingen. Håper det ga trådstarter nødvendig forståelse.

Link to post

Dette var forklarende DieselDahl. Hadde Bravo 3 på min forrige båt, men ikke noe erfaring ellers.

 

Det du sier er at Alpha har en lik løsning som OMC hadde på sine drev. Hadde et slikt på tidlig 90 tall, var noe drit, ikke mulig å justere. Tom Motorservice tjente gode penger på meg da Ha, ha.

 

Deksel over flammedemper er borte for lenge siden og drevet er malt matt sort av bunnstoff.

 

Som nevnt er ikke båten min, den ligger 11 mil unna, så det er ikke så lett å sjekke.

 

Mye som tuder på at det kan være wire og at denne bryteren ikke er helt i vater.

Link to post
  • 3 uker senere...

Da er feilen lokalisert.

 

DieselDahl hadde rett. Vi koblet ut bryteren og alt fungerer som normalt.

Eieren har ikke tenkt til å bruke båten før bryteren er skiftet. Dette for å spare drevet for belastning ved å gire uten bryteren.

 

Det morsomste her er at Marinaen vi ligger i har brukt 3 uker uten å finne feilen.

 

Takk til Mr Haaby for bistand

 

Å ja, det sitter Alpha drev der.

Redigert av Marida (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...