snorken Startet 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 13.Mai.2012 Fikk Raymarinesakene for 2-4 år siden og koblet dette sammen som sea talk som sender dette til vindindstrumenter og kartplotter. Problem 1: Får ikke opp sann vind på vindinstrumentene. Problem 2: VHFen kan ikke motta sea talk ( for distress call) Skulle jeg ha koblet det som Nmea fra GPS (raystar 125) til kartplotter (C-70) og VHF (simrad rd 68) og tatt ut sea talk fra kartplotter til vindinstrumentene om det er mulig? Sitér dette innlegget Link to post
frsnd1 Svart 13.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2012 Du kan ta ut NMEA fra plotter eller gps til vhf. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Da må det bli fra plotter, for i seatalk-koblingen er nmea ut+ koblet sammen med 12V+ og det tåler vel ikke nmea-inngangen til Vhf-en. Eller gjør den det? Sitér dette innlegget Link to post
frsnd1 Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Nå er det lenge siden eg har plukka med seatalk, men mener å huske at det er 3 ledninger rød, gul og grå? der rød er 12V og grå er 0V for å drive utstyret, gul er signal. Seatalk signalet går ikkje på same protokoll som NMEA, det er alltså ikkje mulig å kople fra seatalk til nmea ingang. Du må finne en nmea utgang fra plotteren og kople denne til nmea inngang på vhf. sørg for at nmea utgangen er satt opp til å sende ut gps signaler (GPG, GPP, GLL, RMC osv...) kobl for al del ikkje 12V på nmea da sprenger du ut/inngangen:) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 16.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2012 (redigert) Det är rätt som frsnd 1 skriver om färgerna i SeaTalk-ledningen: Grå ar jord, Röd +12 Volt matning och Gul är signal. Snorken: 'for i seatalk-koblingen er nmea ut+ koblet sammen med 12V+' Det finns inte NMEA direkt tillgängligt i SeaTalk så detta låter konstigt/fel. Men vissa av Raymarines instrument har en separat NMEA-utgång. Där finns fler eller färre NMEA-sentences tillgängliga. Från t ex plottern borde som frsnd 1 skriver erforderlig info finnas för att ge positionen till VHF. För att Du skall få sann vind på vindinstrumentat behövs antagligen information om båtens fart och kurs i SeaTalk dvs det behövs logg och kompass i systemet. Om alla instrumenten är Raymarine så fixar det sig själv. Redigert 16.Mai.2012 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 17.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2012 Når jeg får tid (gidder) skal jeg koble om fra seatalk til nmea slik at jeg får nmeasignal til vhf og potter, og ta ut seatalk til vindinstrumentene fra plotteren. Da må vel vindinstrumentene få sann kurs og fart fra plotteren og således beregne sann vind og vmg. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Det är rätt som frsnd 1 skriver om färgerna i SeaTalk-ledningen: Grå ar jord, Röd +12 Volt matning och Gul är signal. Snorken: 'for i seatalk-koblingen er nmea ut+ koblet sammen med 12V+' Det finns inte NMEA direkt tillgängligt i SeaTalk så detta låter konstigt/fel. . Raystar 125 kan enten konfigureres for SeaTalk aller NMEA 183. Ved NMEA 183 er grønn ledning Data Rx og gul Tx, hvis den grønne ledningen kobles til +12V er det SeaTalk som brukes og gul ledning er signal. Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 18.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Les nøye innlegg 6. Jeg skal kontrollere at det er koblet riktig til vindinstrumentene. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 18.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2012 Da må vel vindinstrumentene få sann kurs og fart fra plotteren og således beregne sann vind og vmg. Du trenger loggfart for å få sann vind. Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
snorken Svart 19.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 Du trenger loggfart for å få sann vind. Nå ble jeg veldig usikker. Hvis en seiler kurs 000 i 5kn og sann vind,5kn, kommer fra øst (090) vil vel den relative vindretningen bli 045. Hvis en nu kommer i 5kn motstrøm (ligger i ro i forhold til grunnen),vil vindinstumentet vise 090, vil ikke da instrumentet beregne sann vind til godt aktenfor tvers, loggen viser 5kn fremdeles. Jeg mener at vindinstumentet må ha kurs og fart over grunn for at regnestykket skal bli riktig,altså for at vindinstrumentet skal vise sann vind riktig. Sitér dette innlegget Link to post
ravddo Svart 19.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2012 (redigert) RWD: Relativ vind: vindretning som vindgiver gir når båt er i fart. TWD: Sann vind: Vindvinkel som er korigert i forhold til fart gjennom vannet. Gies realativt til båten. Alså når vind rett SB TWD=90 grader. TWA: True Wind Angle: Vindretning i forhold til kompasset. vindgiver trenger da logg og kompasskurs. TWA er det ikke alle systemer som gir. Brukes først å fremst på store regattabåter for å registrere lift og headere. (vindskift) Relativ vind brukes på kryss. Sann vind på lens. Strøm er et problem i beregningene. Men jeg er temlig sikker på at man ikke kan bruke GPS fart¨på Raymarine ST 60 Redigert 19.Mai.2012 av ravddo (see edit history) Sitér dette innlegget www.teamzephyr.blogspot.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.