Jump to content

Hvordan bygge om dynamoen til å gi mer amp.

Leon KAD502

Recommended Posts

Har litt strømproblemer og trenger dynamoen til å gi mer Amp. Hva er det i dynamoen som bestemmer hvor mange amp. dynamoen klarer og produsere.

Spenningen er bra. Og for de som tror dette reguleres av regulatoren så gjør ikke denne noe med amp. Den regulerer kun spenningen, altså volt.

Er det noen her som vet hva som bestemmer hvor mange ampere en dynamo leverer og hvordan jeg bygger om dynamoen min.

Selv om det burde være likt på alle dynamoer så nevner jeg dynamoens navn/produsent.

Iskra 100 amp.

Jeg har også fundert litt på en ekstra dynamo. Problemet er at det er for dårlig plass til å kunne få plass.

Det jeg har tenkt litt på er å montere en ekstra dynamo bak motor. Da kan jeg bruke propellakslingen som drivkraft. Er det noen som har forsøkt dette?

Vil det da bli et problem med at reima slurer? Kan dette skade lagere ol. om reima blir for stram? Vil jeg få god nok hastighet på dynamoen?

Utveksling på giret mitt er 3:1.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Nå er det vel batteriets tilstand som bestemmer hvor mye strøm dynamo lader med. Hvis batteribanken din er tappet så skal din dynamo klare Max 100amp ladestrøm. Hvis batteribanken din er fulladet så lader den med nesten ingen amp.

Du klarer ikke bygge om en dynamo til å lade med mer amp enn hva er oppgitt til. Eneste mulighet er å bytte dynamo til en som leverer høyere amp.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Har litt strømproblemer og trenger dynamoen til å gi mer Amp. Hva er det i dynamoen som bestemmer hvor mange amp. dynamoen klarer og produsere.

Dynamoens driftstemperatur spiller en vesentlig rolle, så et sted å begynne er å sjekke om motorrommet blir for varmt. Som en hovedregel skal motorrommet ikke bli varmere enn utetemperatur +20 grader. Av og til er også dynamoen litt uheldig lokalisert, og da kan det hjelpe godt å tilføre den litt kald luft via en vifte.

Jeg tror nok at man først må spørre hva trådstarteren ønsker.

Dreier det seg om maks mulig effekt da er det riktig at dynamoen er begrenset til det som er påstemplet.

Dreier det seg derimot om å lade forbruksbatterier og ladetid da er vi tilbake på vår evigværende tema,

Anbefalingen burde være "Ekstern regulator".

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Sorry !

Jeg så ikke at Frøken Fryd henviste på dette allerede. :rolleyes:

Men så blir da likevel spørs igjen hva trådstarteren ønsker å oppnå med dobbelt dynamo, eller dynamo på akslingen.

Jeg håper at jeg får lov å spørre om det mht. min ønske om å støtte med både pro og kontra.

Ang. kraftuttak i fra propellakslingen finnes det flere muligheter, igjen avhengig det man ønsker.

Alminnelig er slik ikke meget lurt allerede med tanke på servicevennlighet når man må bytte reim.

Men man kan jo premontere flere allerede.

Ofte blir det også vanskelig å få opp rett turtall mht. både effekt og kjøling.

Interessant er det i grunn bare hvis man ønsker å bruke slik som alternativ energikilde, f.eks. mens man seiler.

Men da bruker man vanligvis generatorer som er spesialtilpasset for bruk på lave turtall,

dvs. med komplett andre viklinger, m.m. slik at den kan levere noe nevneverdig i det hele tatt.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 2 uker senere...

Hvis ein skal tolka trådstarters spørsmål ordrett - å byggja om ein dynamo til å gi mer amp, det går ikkje fordi begrensningen ligger i mengden med jern som kan magnetiserast i statoren. Neste spørsmål, korleis få dynamoen til å yta max innenfor sin størrelse, er allerede besvart.

Magne

Takk for godt svar. Det var et slik svar jeg var på utkikk etter :smiley: Så nå forstår jeg :yesnod::clap:

Tror det bli en ekstra dynamo. Har kikket litt på plassen rundtmotor. Og det går med litt ombygging, men det blir trangt :pray:

Mvh. Leon

100 amp holder i bøtter og spann, hvis ikke du har en diger inverter å drifte da.....

Problemet er at jeg bor i båten sommertid. Har et stort nødvendig strømforbruk. Foreløpig har jeg sjelden tilgang til landstrøm. Har ordnet meg agregat nå i motsettning til i fjor. Dette vil også hjelpe på litt når jeg ikke er tilkoblet landstrøm. Ting er i ferd med og ordne seg. De turene jeg er utpå fjorden er korte, og disse turene blir for korte til å få opp batterikapasiteten til normalt nivå siden forbruksbatteriet er på 300 amp. og start batteriet på 100 amp.

Nå ser det ut til at det blir ekstra dynamo på meg allikevel. Tror nok problemet er løst nå.

Mvh. Leon

Jeg vet at spm er besvart, men en Iskra slapper av etterhvert spm spenningen på batteriet øker. Med en ekstern regulator holdes "trøkket" mot batteriene lenger, dvs du utnytter tiden med motor mer effektivt. Noe å tenke på?

Jeg lader med over 125A med motorene på 1300-1400 rpm etter en helg med alt på av lys og kjøl++

Mvh

Babaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Nå ser det ut til at det blir ekstra dynamo på meg allikevel. Tror nok problemet er løst nå.

Du skriver at du har totalt batterikapasitet på 400Ah, det vil si at ideel ladestrøm er rundt 40A (10%). Husk på at ett batteri har en begrenset egenskap å ta opp strøm, man lader ikke ett 300A med 100A siden batteriet uansett ikke klarer å ta opp mengden strøm, det koker istedet.

Nå du setter inn ekstra dynamo betyr ikke det at du får mer strøm, begge dynamoene blir lurt til å tro at spenningen er bra når den andre lader, du vil altså bare ha nytte av den ene dynamoen fortsatt, akkurat som i dag. Det du egentilg er ute etter, og som du selv skriver i innlegg 1 er mer ladestrøm over lengre tid. Dette kan kun løses med ekstern laderegulator, ekstern laderegulator forteller dynamoen hvor mye den skal lade med. Den har gjerne temperaturføler tilkoblet batteriet for å hindre at det blir for varmt. Hadde jeg vert deg ville jeg skrinlagt dynamo nummer to og sett på ekstern regulator, det virker!

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Enig med frøken fryd, jeg har selv 300 amp AGM, og lader med en 60 ah lader, denne viser 59,4 amp på panelet når

batteriene er nede, men det går ikke så lenge før den begynner å trappe ned på ampere.

Dynamoen min er på 180 amp, og lader opp batterine greit, men ikke så fulle som 230v laderen gjør.

Mulig hvis jeg kjører veldig lenge ? . Men en ekstern reg på dynamo vil nok fungere bedre og lade opp batteribaken

hurtigere. Men personlig er jeg litt skeptisk til å tukle med org reg på dynamo, og 100amp og mere er kraftig kost, og skulle

det hende noe med den ersterne reg, så kan det fort bli overoppheting, har hørt om noen ersempler på dette.

Så jeg kjører en Valelo 180amp/14volt med 70mm2 kabler fra dynamo og chassis på motor, denne er det sikkelig

fart i. Har montert en batterimonitor med shunt på dashboard nå, men har ikke fått testet denne sikkelig ennå.

Har litt strømproblemer og trenger dynamoen til å gi mer Amp. Hva er det i dynamoen som bestemmer hvor mange amp. dynamoen klarer og produsere. Spenningen er bra.

Jeg går litt tilbake til utgangpunktet, du skriver at spenningen er bra. Hvis det betyr at dynamoen oppnår regulatorens settpunkt så er dynamoen stor nok.

Hvis spenningen er det den skal være tar batteriene i mot det de klarer, tiden det tar å lade vil da ikke påvirkes av om du dobler dynamokapasiteten.

Regulatoren bør ha "sense" ledning direkte på batteriene, det kan godt være du da må ha en ekstern regulator.

Om det tar for lang tid å lade batteriene må du vurdere batterier med høyere lademotakelighet for å få ned tiden det tar å lade.

Uansett, så lenge du oppnår riktig spenning med dynamoen du har vil det ikke hjelpe med flere dynamoer.

Joda, du vil nok få mer lading en liten stund, men jeg tror likevel ikke du får noe særlig mer strøm tilsammen enn det du hadde med en dynamo når den er på 100A. Etterhvert vil den slutte å lade helt. Gevinsten med to dynamoer tror jeg er liten.

Du har nok helt rett! Fikk ikke med meg at han allerede hadde en 100A dynamo....og med 300 Ah forbruksbank er det liten vits med en ekstra dynamo :wflag:

Sender et svar til alle her via dette innlegget.

Den dynamoen som sitter her blir sittende. Jeg har gått gjennom noen gamle skolebøker her nå. Der står det at en dynamo aldri vil lade opp batteriene mer enn 70 - 80% av maks.

Dette har jeg sjekket litt rundt om på div. elektro verksteder også. Derimot en batterilader koblet til 220V nettet vil kunne gjøre det. Derfor har jeg det perfekte nå.

En lader på 50amp. som lader begge batteriene individuelt av hverandre når jeg ligger på landstrøm. I tillegg til denne så har jeg et solcellepanel på ca. 8 - 10 amp. (100W) som kun lader

forbruksbatteriet.

Her kommer noen tiltak som jeg anser som en god løsning for meg. Kommer til å gå for ett eller muligens flere av disse

- En ekstra dynamo vil hjelpe meg noe da jeg får en egen dynamo til hvert batteri, men uansett vil de bli bare fylel på med 70 - 80% strøm av maks kapasitet. Dette er derfor mer eller mindre uaktuelt. Siden jeg allerede har et agregat

under dørken som er akkurat for lite til å greie å dra den 50 amp. laderen min, så kommer jeg til å kjøpe et større agregat som greier dette.

- Det jeg kommer til å gjøre i tillegg som jeg ser som nyttig tiltak er en intelligent ladestrøm skiller i fra Sterling Power og en ekstern regulator.

Hvilket tiltak som blir gjort kommer jeg til å følge opp i tråden her slik at andre med samme problem lett kan fine en løsning.

Mvh. Leon

Øker du spenningen til batteriet så lades det fortere, men uten overvåking kan et kokt batteri med ødelagt kjemi bli resultatet. En dynamo er en helt elendig lader egentlig, men normalt bruksmønster gjør dette rimelig problemfritt. Å sette inn en ekstra dynamo vil ikke bety noe med mindre den du har er overbelastet (lavere spenning).

Kjøp en DC lader. De er laget for å lade batterier. De mest avanserte kan putte strøm inn i batteriet nesten like fort som den kan tas ut!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...