Jump to content

Hvordan bygge om dynamoen til å gi mer amp.

Leon KAD502

Recommended Posts

Kjøp en DC lader. De er laget for å lade batterier. De mest avanserte kan putte strøm inn i batteriet nesten like fort som den kan tas ut!

Så lenge jeg er koblet til 220V så har jeg en batterilader som lader begge mine batterier uavhengi av hverandre, men det er ikke så lett med den tilgangen jeg gjerne skulle hatt til landstrøm eller 220V i det heletatt.

Denne laderen er jeg meget fornøyd med, den gjør jobben sin godt.

Laderen er av merke og model: Nordic SBC-2150

Det er en trestegs lader som lader begge batteriene uavhengig av hverandre.

Det er en lader i denne familien, men ikke oppført eller bilde av den her: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader

Er sjøsetting i morgen eller senest lørdag. Da skal jeg brukenoen dager for å sjekke hvordan det ligger ann med lading, forbruk og batterier og sammenligne resultatene i forhold til det helvete jeg hadde i fjor.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Dersom du bruker så mye strøm i båten så hadde jeg heller gått til innkjøp av et Honda eu aggregat istedet for å montere ladere og batteribank i elbil størrelse.

12v er ikke et spenningsnivå som er egnet for store effekter pga. amperen blir veldig høy og kablene må dimensjoneres kraftig opp.

Risikoen for varmgang og påfølgende brann blir også høy.

Det sikreste måtene å redusere levetiden til et batteri på er å heve ladespenningen til over 14.4 v på 12v batteri, dyputladninger og hurtigladning...

• 1 måned senere...

Har nå hatt båten utpå i litt over en mnd. Derfor oppdaterer jeg denne tråden med årets fakta.

Har nå fått landstrøm. Årets aggregat er solgt da det ble overflødig. Det viser seg at når jeg nå har landstrøm så er det ingenstrømproblemer.

I tillegg til dette så hadde jeg en skikkelig opprydding og opptrekking av store deler av båtens kabelnett. Jeg fjernet to fulle bæreposer fra rema og kiwi med løse ledninger.

Ledningene gikk inget steder (like greit og gjøre dette da hele dørken allikevel var oppe). De bare lå der etter å ha blitt skiftet ut med nyere ledninger, eller lå igjen etter at gammelt utstyr var blitt fjernet eller skiftet ut. Så mye kan skje fra 1981 da båten

trillet ut fra Skarpnes båters lokaler. Mange av ledningene det ble ryddet opp i var på en finurlig måte også gjemt bort og var tilkoblet begge batterier eller forbrukere som var tilkoblet startbatteriet.

Så dermed har ikke batteriene heller ikke vært skikkelig skilt. Brukte jo derfor strøm fra både start og forbruksbatteriet uavhengig av hvordan skillebryteren sto.

I tillegg til dette har jeg jo som før forklart her en skikkelig lader av den intelligente typen som slår seg på når landstrømmen kobles til. Den lader både 300 amp. batteriet til forbruk og startbatteriet på 100 amp.

Har ligget utpå i flere døgn og har strøm i overflod. Selv om både lys, tv, kjøleskap, pumper osv. osv. osv. står på hele tiden. Jeg har fått testet det skikkelig ut mao. Jeg nevner også en annen ting som har blitt gjort.

Alle glødepaærer om bord og utabords har blitt skiftet ut med LED.

Så nå er alt i orden, har overskudd til de grader og alt virker som det skal. Takk til alle dere som har forsøkt og finne en eller flere løsninger, kommet med innspill eller hjulpet meg med dette. Dynamoen på 100 amp. er ihvertfall mer enn stor nok.

Mvh. Leon

1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...