Jump to content

Hvordan ivareta balanse i båten når man rever?


quantumduck

Recommended Posts

Jeg (og sikkert de fleste andre) er av den oppfatning at en seilbåt som krenger, vil ha kraftpunktet i riggen forskjøvet ganske langt ut i le fra senterlinja, slik at dette bidrar til å tvinge nesa opp mot vinden, noe som jo også uvegerlig skjer til slutt, når roret slipper.

 

Dermed vil det jo, når båten krenger mer enn ønskelig, være gunstig å få kraftpunktet forskjøvet fremover, slik at det bidrar til å minske logjerrigheten. Altså; i mye vind, ville jeg begynt med å reve storseilet først, kanskje både med rev 1, 2 og 3 før jeg begynte med å rulle inn genoa, for å oppnå minst mulig logjerrighet. Det er det jeg oppfatter som å ha best mulig balanse i båten, og jeg slipper en god del rorpress, det er jo tross alt ikke et jorde som skal pløyes opp her. Følger samme prinsipp v. vanlig trimming av seil i mye vind; stramming av akterstaget vil nødvendigvis bidra litt til å flate ut genoa også, men fokus er først og fremst å få kraften ut av storseilet.

 

Så er det andre som ser ut til å mene at balanse oppnås best ved å reve prosentvis omtrentlig like mye i stor og genoa. Forsåvidt enig i det hvis man ønsker å reve når båten ikke krenger ... men ... kjør debatt!

Link to post
Share on other sites

Nei, uenig. På en sånn båt som du har er det bedre å skifte til mindre forseil først. På regatta går man først fra ener til treer, så ned til firer (hvis man har). Så begynner man å reve storseilet. Når så alle revene er satt og det fremdeles er for mye seil setter vi stormfokk.

Begrunnelser:

- for mye seil framme presser baugen ned. Da går båten tyngre i sjøen og roret slipper lettere.

- det er krengingen som er hovedårsaken til ubalanse. Og den er lettere å regulere med storseilet

 

Hovedgrunnen til å gjøre som du foreslår, er når båten er utstyrt med stor rullegenoua. Da mister seilet såpass mye form som delvis innrullet at det likevel kan lønne seg å kjøre med framtung båt.

Våre båter har høy nok rigg til å bruke treer som turseil. Da blir det mer riktig.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler ofte på tur med bare genua. Når jeg krysser er roret nøytralt eller jeg må gi litt ror mot vinden. Jeg er derfor enig med deg om at beste balanse får man med å begynne å reve storseilet.

 

Når jeg seiler med begge seil, hender det ofte at vi slipper en del ut på storseilet, om vi må bruke for mye ror for å holde kursen. Storseilet får da innslag og rormannen får bedre forhold.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Sun Flyer. På båter med akterovervendte salinger er storseilet i stor grad med på å holde forstaget stramt. (gjelder også båter med lensetakler) Med rullegenoa blir det bare ok når man ruller inn, helst hvis man ruller inn maks 30%. Jeg har også bare med meg en 100% fokk på tur. Jeg har heller ikke rulleforstag på båten.

Link to post
Share on other sites

Størrelsen på genua vs storseil, samt seilenes form har nok mye å si for hvilket seil man bør reve først. Det er forskjell på en liten kryssfokk og en svær utblåst genua. Båten vår seiler utmerket på kryss for bare genuaen i lite sjø, men blir bølgene større blir båten for legjerrig over toppene. Da rever vi både rullegenuaen og storseilet.

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi seiler kun 3er og rever derfor før vi går over til 4,5er. Båten seiler ofte fortere, og baugen graver ikke like mye. vi seiler kun med gode formstabile seil, hadde jeg hatt standard bavaria kluter hadde jeg rullet inn genoaen og seilt kun på storseil.

Link to post
Share on other sites

Nei, uenig. På en sånn båt som du har er det bedre å skifte til mindre forseil først. På regatta går man først fra ener til treer, så ned til firer (hvis man har). Så begynner man å reve storseilet. Når så alle revene er satt og det fremdeles er for mye seil setter vi stormfokk.

Begrunnelser:

- for mye seil framme presser baugen ned. Da går båten tyngre i sjøen og roret slipper lettere.

- det er krengingen som er hovedårsaken til ubalanse. Og den er lettere å regulere med storseilet

 

Hovedgrunnen til å gjøre som du foreslår, er når båten er utstyrt med stor rullegenoua. Da mister seilet såpass mye form som delvis innrullet at det likevel kan lønne seg å kjøre med framtung båt.

Våre båter har høy nok rigg til å bruke treer som turseil. Da blir det mer riktig.

At båten blir framtung har jeg ikke tenkt på. Det kan sikkert bidra til at roret slipper lettere, men vil ikke det bli godt kompensert for av at man får forskjøvet kraftpunket framover og redusert presset på roret?

 

Forøvrig forstår jeg ikke helt hva du egentlig mener, først vil du redusere forseilet, men så sier du at ubalansen i båten skyldes krengningen (som jo er riktig) og at det best reguleres med storseilet?

 

Dette avhenger jo også av hvilken rigg og seilgarderobe man har. Jeg har kun en tre'er og så langt har den fått stå i fred, mens jeg konsentrerer meg mest om å redusere kraften i storseilet. Med ener oppe blir det nok litt tullete å seile med tre rev i storseilet ... ser den :)

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med Sun Flyer. På båter med akterovervendte salinger er storseilet i stor grad med på å holde forstaget stramt.

Storseilet er med på å holde forstaget stramt, men når salingene er vinklet akterover bidrar vel også vantene? Dersom salingene står 90gr. bidrar de ikke. Eller tenker jeg feil her?

Link to post
Share on other sites

Størrelsen på genua vs storseil, samt seilenes form har nok mye å si for hvilket seil man bør reve først.

Definitivt, samt en hel masse andre faktorer. Det er ikke noe fasitsvar, man må gjøre seg erfaringer med den båten og seilgarderoben man har. Men veldig interessant å høre andres synspunkter og erfaringer :)

Link to post
Share on other sites

Forøvrig forstår jeg ikke helt hva du egentlig mener, først vil du redusere forseilet, men så sier du at ubalansen i båten skyldes krengningen (som jo er riktig) og at det best reguleres med storseilet?

Det han mener er muligens at du raskt kan redusere krengningen ved å slippe litt ut på storseilet i vindbygene, og gasse på igjen ved å dra litt inn igjen mellom bygene. Det blir nok mer effektivt hvis du har ganske stort storseil å slippe ut på og et lite forseil som står igjen i forhold til å slippe ut på et revet storseil og en stor genua som står igjen; å slippe ut på et lite klossrevet storseil gjør liksom ikke så mye fra eller til.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Storseilet er med på å holde forstaget stramt, men når salingene er vinklet akterover bidrar vel også vantene? Dersom salingene står 90gr. bidrar de ikke. Eller tenker jeg feil her?

Med rette salinger og brøkdelsrigg må man ha lensetakkler for å holde riggen. Men storseilet er også med her og holder forstaget stramt.

Bare følg med på din Match når du dumper kreftene i storseilet og lar det blafre på din båt. Da får du mere sag i forstag, gir mere kraft, større kregning og lavere høyde.

 

Med stor rullegenoa som skal dekke hele vindspekteret har man et balanseproblem uansett når det blåser så mye at båten har problemer med å bære seilarealet..

Link to post
Share on other sites

På båter med akterovervendte salinger er storseilet i stor grad med på å holde forstaget stramt.

Mnja. Delvis uenig. Det er korrekt satte overvant som gir spenning i forstaget. På min båt, 7/8, vil overteiting av storseilskjøtet medføre at mastetoppen krummes og at seilet flates.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...