GizWorld Startet 14.Mai.2012 Del på Facebook Startet 14.Mai.2012 Som topic sier. Vi vurderer å gå til innkjøp av NY båt i sommer. Spørsmålet er vel om noen har erfaring med disse 2 merkene/typene. Vi skal ha ca 20 fot med kabin og rundt 150 HK. Ønsker +/- med begge disse, eventuellt tester og referanser. Har googlet litt uten stort hell. Vi har bestemt oss for å handle fabrikkny med garanti og utenbords. Alle tips er gode tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lagavulin Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Yamarin. Pga. bedre kvalitet og bedre sjøegenskaper. Også får du Yamaha istedet for Mercury.., bare det er vel grunn nok Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Veldig enig med Lagavullin Om den koster litt mer er den verdt pengene tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
GizWorld Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Yamaha er en fordel, men ikke et krav. Trenger litt dypere for/imot argumenter. Har ingen erfaring med Mercury annet enn at jeg har en 6HK på en gummibåt. Men har hørt mye positivt om både mercury og yamaha. Personlig liker jeg best lyden av en yamaha og er nok denne motoren jeg har hørt mest lovord om. Sjøegenskaper er selvsagt viktig, men dette må jo testes ut. Regner med at forhandlere har demobåter tilgjengelig på noe vis. Er litt mer opptatt av praktiske løsninger, utstyr, pris, ettermarked, verditap osv... Vi snakker et budsjett på rundt 400.000 +/- Båten blir stort sett brukt til dagsturer og transport til og fra hytta, men ønsker mulighet for overnatting og tørr bortstuing av diverse ting og tang. Yamarin er vel lettere enn Uttern og vil derfor kanskje bruke noget mindre suppe, mens Uttern jo er kjent for praktiske løsninger og fin finish. GPS er standard på Uttern. (vet ikke om det er det på yamarin) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Syntes den nye serien av Uttern-båter er blitt virkelig designmessig bra. Yamarin og Yamaha er jo et godt valg, men de er ikke feilfrie de heller,noe en nesten kan tro etter all informasjon i fra Yamarin/Yamaha-eiere. Etter at Uttern flyttet hele produksjonen til Polen syntes jeg de har fått et stort oppsving på designen og kvaliteten på båtene sine. Motormessig er jo alle nye motorer som selges i dag et bra valg , uannsett merke. Stort sett så er det vel min. 5 års garanti på alle i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Yamarin er i alle år regnet for å være bra kvalitet og skikkelig gode sjøegenskaper. Les tester så ser du selv smiley: Jeg har hatt Uttern - og det kommer jeg aldri til å kjøpe igjen. Jeg hadde en D55. Dårlige sjøegenskaper, billig kvalitet, tynt skrog. Motormessig har jeg ikke så mye erfaring - bortsett fra noen småmotorer. Jeg hadde Mariner motor på Uttern og den funka bra den - men den var stor og tung. Sitér dette innlegget Link to post
GizWorld Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Personlig så er jeg nok mer Yamarin fan enn Uttern, men har lite eller ingen erfaring med disse i Daycruiser segmentet. Vi hadde en 14" Yamarin med 25Hk til riksekjøring, men her tenkte jeg aldri så mye over hverken kvalitet eller sjøegenskaper. Den starta og gikk og ferdig med det. Har prøvekjørt en D55 i litt bølger og fikk inttrykk av at den lå greit i sjøen så lenge du fikk bølgene forfra. Når bølgene kom på siden føltes det nesten som en kano. Men likte designløsninger på denne. Må nok ta de nærmere i øyesyn før jeg bestemmer meg ja. Men hvor lang leveringstid må man regne med for nye båter i dag? Sesongen er jo faretruende nærme :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 (redigert) D55 i motsjø er etter min mening ikke god. flat bunn - slår hardt, sladder i svinger. men OK fart med liten motor. 0,5 meter av D55ens 550 cm går til baugnebb. Det er mye på en liten båt. leveringstid avhenger av hva forhandler/importør har på lager. Har de ikke det du vil ha på lager blir det neste år. Men jeg kan egentlig ikke tenke meg at de er utsolgt i år Yamarin er norges mest solgte båtmerke, år etter år. Ikke uten grunn. De holder seg også godt i pris ser det ut til Redigert 14.Mai.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Bare et tips. Jeg er på utkikk etter samme type båt, bare litt mindre og litt mere brukt. Har falt for galia sine båter. Der er det mye for pengene, og kvaliteten er bra. Får en ny galia 620 med e-tec 150 til din pris vil jeg tro. Jeg har lyst på 565 som er ganske lik. Den er ikke så fin som yamarin, men mange fine løsninger. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
LM 605 Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Ser det skrives en del negativt om UtternD 55. Nå nevner jo trådstarter vel Uttern D62, som jo er en helt annen båt enn D55, både når det gjelder størrelse, innredning, design, sjøegenskaper osv. Har ikke eiet sjøl noen av båtene, men lest en god del tester,etc,, pluss at det finnes jo noen eksemplarer i båthavna som man kjenner til.Yamarin 63 er bra, men hadde heller ikke hatt noe i mot en Uttern D62 m/ 135 Verado f.eks? Hva med en Askeladden 62 Cruiser m/ 115/140 Suzuki, ikke dum den heller? Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Det er tydeligvis stor forskjell på Uttern erfaringer. Min 2007 modell D66 er fantastisk å kjøre. Takler småsjø uten at du merker det og sidebølger nesten tilsvarende. 30 knop i større bølger går som en lek og uten skrangling eller bråk av noe slag og veldig godt dempet. D62 er da kanskje en mellomting mellom 55-en og 66-en i kjøreegenskaper? Veldig god kvalitet på puter som er faste i stoppen og veldig bra løsninger og detaljer ellers. Mht motor kan du få både 2TAKT Optimax og 4takt Verado Fra Mercury. Verado er beste motor fra Mercury og et meget bra valg. Da kan du også få kjøpe med hydraulisk styring og du får mye bra instrumenter med. Yamaha etter sigende like bra kvalitet. Liker du 2takt så kan du kjøpe Optimax som antagelig tåler å kjøre på full gass i evig tid da denne er populær i racing. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 Det er vel bra båter begge to, Uttern er litt enklere i finnish en Yamarin , men så er Yamarinen dyrere og litt mer påkostet. Når det kommer til motorer er både Merc og Yam bra saker så det blir et spørsmål om smak og behag. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 14.Mai.2012 Del på Facebook Svart 14.Mai.2012 En viktig detalj. I Uttern må du tråkke i sofaen når du skal over til hekken, i Yamarin er det trinn! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 ikke det du spurte om men.. mange bra båter i den klassen der , f.eks askeladden , finnmaster, AMT mfl. Og en annen ting å ta med i vurderingen er kvaliteten på de lokale forhandlerne, her kan det skille mye. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Stevens Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Generelt er det ofte mye synsing for og mot disse merkene, stort sett av typen "Uttern er dritt, Yamarin er gull". Hiv gjerne på noen påstander á la "Mercury drikker bensin, Yamaha er feilfri". Dette er vel stort sett basert på gamle fordommer og evt. erfaringer med gamle modeller. Men, i den grad slike inntrykk skulle feste seg, så er det nok bedre å kjøpe en Yamarin mtp. den dagen du skal selge igjen. Jeg har selv hatt en Uttern D66 i mange år og har vært godt fornøyd. Nå ligger den riktignok på Finn og skal selges fordi den blir for lite brukt etterhvert (samboeren er ikke noe båtmenneske, og somrene har vært for dårlige). Men, jeg skulle gjerne beholdt den og også gjerne kjøpt en ny Uttern m/ Verado igjen om det skulle vært aktuelt. Enig med Ivars synspunkt: kvaliteten på forhandleren (både salg, verksted og evt. opplag) er viktig. Har du en god forhandler i nærheten, så kjøp gjerne et merke som vedkommende selger & server. Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Ellers, du har sikkert googlet og funnet frem til disse artiklene: Uttern D62 & T62: http://www.klikk.no/motor/baat/battester/article669448.ece http://www.klikk.no/motor/baat/article648787.ece http://www.klikk.no/motor/baat/article685315.ece Yamarin 63DC og BR: http://www.klikk.no/motor/baat/battester/article727745.ece http://www.klikk.no/motor/baat/article511266.ece Journalistene virker mer positive til Yamarin enn Uttern for tiden, men det behøver ikke bety så mye for dine konkrete behov og preferanser. Ellers er det vel lite som kan erstatte litt førstehånds erfaring. Tror jeg ville tatt en prøvetur i begge de aktuelle kandidatene, og andre også for den sakens skyld. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Enig at det er mye synsing! selv har jeg hatt et veldig negativt bilde av Mercury! tenker på 70-80 tallet da det var bare trøbbel med dem.. Jeg ble veldig positivt overaska over hvor kultivert 4syl 4t går. lydfrekvens/nivå er en helt annen enn 60HK en jeg testa i forbindelse med bygging av en alu båt for noen år tilbake. Jeg var bestemt på Uttern D55, og ble lit blendet av lekkert interiør. Den kan ikke måle seg i størrelse og plassutnyttelse i forhold til vår Askeladden 585 den er mer enn 35 cm lengre fordi det nevnes et voldsomt langt baugnebb på den. samt at den også er smalere. Askeladden vår har en genial løsning som desverre ikke 605 har, og det er en enorm fiskeplass akter avgrenset av en delt aktersofa. det er klappbenker akter som er flotte sitteplasser også, fordi fribordet er veldig høyt. Når det gjelder D62 er denne en helt annen båt. D66 er ikke samenliknbar da den er mere weekender og dobbelt så dyr i forhold. Man velger båt ut fra bruksområde eller lommebok.. eller kansje begge deler i noen tilfelle. Det beste er å se på og helst prøve de forskjellige båtene. da finner man fort ut hvilke man liker best. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
wd200s Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 jeg vet ikke helt men personelig mener jeg at du burde gå for en walkaround båt eller en skjærgårdsjeep. en daycruiser på den størelsen er det egentlig bare cabinen som tar plass og den kommer ikke til og bli brukt skal du bruke båten til dagsturer er det finere med en liten landstedsbåt skal du ha en overnattingsbåt ville jeg heller hatt en halvplaner/cabincruiser ish mine alternativer. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34910419 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34857551 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34333841 bare fanddt noen på rappen. dette er min mening men daycruisere kan jo være fine kommer ann på bruk lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 15.Mai.2012 Del på Facebook Svart 15.Mai.2012 Er langt på vei enig med Stevens synspunkter, en seriøs forhandler/verksted i nærheten betyr mye ved valg av båt, enkelte har desverre lett for å dra frem negative erfaringer/ rykter om båt og motor som gjerne er en mannsalder(30 år) siden, og da skal det automatisk gjelde i dag som den gangen, dette er bare tull. Det jeg har sett av Uttern i de senere år er meget bra, mye båt for pengene. Når det kommer til motorer er dei store produsentene sikre valg, alle lager gode motorer i dag, samtlige trenger service og vedlikehold uten unntak for å fungere ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
GizWorld Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2012 Det har vært mange bra tips her inne ja. Ting har tatt litt tid, men vi har nå falt ned på Yamarin 63 DC med 150HK Yamaha. Den dekker alle behov + litt til. Vi har nå konkret innhentet tilbud og vi regner med å bestille en av de nærmeste dagene :-) Sitér dette innlegget Link to post
pethenr Svart 2.Januar.2013 Del på Facebook Svart 2.Januar.2013 Hei TS. Nå har du sikkert kjøpt båt, men til andre som vurderer. Vi var svært nær å kjøpe yamarin 64dc. Vi så da på høsten, og skulle kjøpe årets model som kunne ligge på lager inkludert i prisen. Vi fikk tilbud om ny 64dc, men da overligger til neste sesong for 400000 med 150hk yamaha. Det var planen helt til vi fikk prøve nye 65dc. Den var nogså lik, men hadde noe praktiske forbedringer som utgjorde en vesentlig forskjell. Dessverre ble 65dc introdusert til markedet det året, og prisen var over vårt budsjett. Det vi nå følte vi manglet på 64dc ift 65dc, var såpass vesentlig at vi droppet yamarin. Så oppdaget vi plutselig uttern d62, og endte med en grå fabrikkny model med Mercury verado 150. Vi har ikke angret et sekund, og skjønte fort at denne båten har utnyttet plass og design maksimalt. Med god soveplass for to både i kahytten og på solseng med kalesj oppe, alt nødvendig utstyr inkludert, septiktoalett, dusj, store badetrapper akter, gode sjøegenskaper og mye mer, har vi vært utrolig godt fornøyd med båten. Ved høstkjøp av ny overligger til neste sesong, fikk vi ny båt for 380 inkludert vinterlagring hos forhandler. Pass bare på å kjøpe samme motor. Lavere hk gir en svært slapp båt, og billigere mercurymodeller som optimax bråker veldig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.