Våtbåt Startet 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 14.Mai.2012 Heisann - blottlegger min inkompetanse vedr strøm her, men... er det samme om det er strøm fra pluss eller minus-polen som går gjennom hovedstrømbryteren (ett batteri)? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Jordinga skal rett ned på blokka, kun plussen i bryter ! Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Mja, dette er kanskje sagt litt for alminnelig, og minus til blokka kan bli farlig på noen topolte anlegg eller aluminumbåt. La oss derfor bli enig på "Vanligvis skal det være kun pluss/positiv som brytes". Men det finnes også anledning der begge deler skal brytes (f.eks. VHF) og t.o.m. muligheter der man også kan bryte på bare minus. Men hovedbryter på pluss er aldri feil og t.o.m. anbefalt vanligvis. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Enig med deg Joerg, men lurer på hvorfor du sier at "Jordinga skal rett ned på blokka" Worry II? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Worry II Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 (redigert) Jeg tenkte på SelQueen sitt tilfelle.. skrev først noe annet, men tenkte det ble diffust med "som oftest"/ "som regel" på ett batteri, bare Redigert 14.Mai.2012 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 14.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Jeg har en relativt tykk batterikabel fra bryteren, mulig den ikke er lang nok, kan man skjøte en slik kabel så den når helt frem til startmotoren? Hvordan gjør man det eventuelt og forsvarlig? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Det går an å skjøte ved hjelp av skjøtehylser eller ved å bolte sammen to øyeterminaler selv om det er litt jalla. Finnes loddehylser også. Husk å isolere godt, helst med krympestrømpe. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Skjøt det med en hovedstrømsbrytes på passende plass. Ellers fåes forskjellige terminaler som skal skrues fast i skrog/innredning, og har egnede bolter til øyesko. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjellmatros Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Ikke skjøt hovedkabelen til starteren... Rett nok er en skjøt en fullverdig forbindelse, men konsekvensene kan bli store dersom det blir en feil. Om du bryter pluss eller minusen med hovedstrømbryteren er ikke så nøye, viktigst er at du bryter absolutt alt på den polen du velger. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 På min båt er det en hovedbryter og den sitter på felles minus for start og forbruksbatterier. Alternativt ville det vært to om de var plassert på pluss siden, en for forbruk og en for start. Jeg er meget fornøyd med den løsningen jeg har, som er original løsning på denne båttypen Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Dinamo Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Å lodde noko som helst i båt, er ikkje rekna for å vera stuereint, for å sei det slik. Om du set på ei hylse, eller for den del ein kabelsko, og lodder, so vil du oppleva at der vert varmgang i loddinga, fordi den ikkje er fullverdig kontakt. Resultatet vert at loddetinnet renn ut, kontakten vert enno dårligare, og so har du i verste fall ein brann. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2012 Då er det noko anna gale i tilleg. Underdimmensjonerte kabler eller slik. Om det er rett eller fy skal eg ikkje uttale meg bestemt om, men eg har på to forskjellige båter funnet hovedkabel med lodding i tilleg til press og skru-kabelsko/polsko. Dette var lagt opp midt på 80-tallet. Begge båtene hadde bedre tilstand på forbindelsen en min båt hadde ved kjøp. Der var det bare skrudd zettskruer tilhørende polskoene inn i kabel. De som var loddet var fri for eir. Mange hevder at lodding vil gjøre kabel stiv slik at bevegelser i båten vil føre til brudd. Igjenn har man andre problem, som klamring og ruting av kabel. Hvilket loddetinn som blei brukt poå 80tallet veit eg ikkje. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Dinamo Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Lodding, og lodding i tillegg til press, er to vidt forskjellige ting. Lodding har vore ein del av elektrikarfaget, pressing er ein del av faget, eg har lært begge deler. Men å lodda ein pressforbindelse, har eg aldri vore borti, men det ser for meg ut som at det er pressinga som då gir god elektrisk kontakt. Og, ja - eg har sett eksempel på lodda kabelsko der loddetinnet har smelta ut. Magne Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Såklart man skal lodde! bruk nok sølv i tinnet! Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 15.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Da har jeg løst det ved å bruke en skjøtehylse og klemtang og selvfølgelig krympestrømpe - ble strøkent dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Vel vel, det er jo en nødløsning og kanskje det ser "pent" ut. Men du får to overganger med overgangsmotstand, først mellom kabel og skjøtehylse, og så igjen mellom skjøtehylse og kabel. Her kan du få varmgang, og spenningsfall får du også ved store strømmer. Er kontakten god mellom kabel og hylse blir ikke spenningstapet stort, men det er der! Skift hele kabelen ved leilighet. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dinamo Svart 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2012 Såklart man skal lodde! bruk nok sølv i tinnet! Rørleggeren sitt loddetinn inneholder sølv, så vidt eg har forstått ca 3%. Elektrikeren sitt loddetinn inneholder ikkje sølv, det er legert av, om eg husker rett, 60 % tinn og 40 % bly, sånn ca og so litt av noko som heiter antimon. Problemet med sølvholdig loddetinn på kabler er at isolasjonen er ødelagt av varme før du er oppe i riktig temperatur for dette loddetinnet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
boati Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Rørleggeren sitt loddetinn inneholder sølv, så vidt eg har forstått ca 3%. Elektrikeren sitt loddetinn inneholder ikkje sølv, det er legert av, om eg husker rett, 60 % tinn og 40 % bly, sånn ca og so litt av noko som heiter antimon. Problemet med sølvholdig loddetinn på kabler er at isolasjonen er ødelagt av varme før du er oppe i riktig temperatur for dette loddetinnet. Magne 2% Sølv f.eks. Driter i hvem som bruker det, men bruk med sølv i. Så blir det sterkt! Sitér dette innlegget Link to post
viksund 990 Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Felles jord med en hovedbryter er ikke å anbefalle. Strømmen finner alltid en vei foreksempel fra batteri, gjennom bryterpanel med diode indikasjon rød/grønn videre mellom giveren til ekkolodd ned i vannet inn i propell gjennom starter og dynamo og til batteri. resultatet var at diodene i bryterpanelet lyste hele tiden. ikke bra.. Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 5.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Elektrikeren sitt loddetinn inneholder ikkje sølv, det er legert av, om eg husker rett, 60 % tinn og 40 % bly, sånn ca og so litt av noko som heiter antimon. Problemet med sølvholdig loddetinn på kabler er at isolasjonen er ødelagt av varme før du er oppe i riktig temperatur for dette loddetinnet. Hadde det vært så enkelt. Flussmiddelet i tinnet til rørleggeren er skummelt i forhold til elektriske koblinger. Elektroloddetinn er i både blyholdig utgave og nyere uten bly. Normalt har disse omtrent samme smeltetemperatur, men er litt anderledes å jobbe med. Her er det to typer flussmiddel i hovedsak; Clean eller No-Clean. Clean er korroderende, no-clean trenger ikke vaskes bort og er vanligvis beskyttende. Det er gøy å lodde med høyaktivt fluss, da dette sprer seg fort og renser kontaktflatene effektivt. Loddetinn tåler vanligvis dårlig sjøluft, så jeg vet ikke om jeg ville satset på kun lodding. Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 (redigert) Felles jord med en hovedbryter er ikke å anbefalle. Strømmen finner alltid en vei foreksempel fra batteri, gjennom bryterpanel med diode indikasjon rød/grønn videre mellom giveren til ekkolodd ned i vannet inn i propell gjennom starter og dynamo og til batteri. resultatet var at diodene i bryterpanelet lyste hele tiden. ikke bra.. For å få noe som helst strøm til å gå så må du ha en sluttet krets. Dvs. at du må ha en forbindelse fra pluss til minus på et konkret batteri over en belastning. For å få til dette du beskriver så har du ikke brutt denne kretsen. Hovedbryter må bryte ALL forbindelse til batteriet, og da spiller det ingen rolle om du tar plussen eller minusen, eller begge deler om du vil. Ohms lov gjelder fortsatt Lodding er en uting i forbindelse med skjøting av kabel. Har du litt tversnitt på kabelen så må du tilføre så mye varme at du garantert skader isolasjonen. Den blir ødelagt allerede ved ca 70 grader. Du lager også et massivt punkt som ikke tåler bevegelser og sjansen for trøttehtsbrudd er tilstede. Om du bruker den ene eller andre typen tinn spiller ingen rolle, ledningsevnen er ikke problemet. Du ødelegger mere av ledningsevnen ved å lage en mangetrådet leder om til en massiv ved lodding pga. strømmen går i overflaten på metallet. Er du så gnien at du absolutt må skjøte så bruk en pressforbindelse med skikkelig limkrymp utenpå. Redigert 6.Juni.2012 av Fjellmatros (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Våtbåt Svart 6.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Fjellmatros :) Jeg skal nok anskaffe meg nye kabler uten skjøt Men først skal jeg få motoren til å starte og male som en katt. Jeg har brukt skjøtehylse med riktig klemmeverktøy og krympestrømpe med lim. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Felles jord med en hovedbryter er ikke å anbefalle. Strømmen finner alltid en vei foreksempel fra batteri, gjennom bryterpanel med diode indikasjon rød/grønn videre mellom giveren til ekkolodd ned i vannet inn i propell gjennom starter og dynamo og til batteri. resultatet var at diodene i bryterpanelet lyste hele tiden. ikke bra.. Hvordan kan du forklare dette når hovedbryteren bryter minusforbindelsen til batteriet. Det er det samme som om du tar av minusledningen av batteriet, da er kretsen brutt og ingen strøm kan gå igjennom. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
logget av Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Hvordan kan du forklare dette når hovedbryteren bryter minusforbindelsen til batteriet. Det er det samme som om du tar av minusledningen av batteriet, da er kretsen brutt og ingen strøm kan gå igjennom. Nei slik er det ikke alltid i en båt og derfor er forskriftene også tydelige på at minimumskravet er at det skal sitte en bryter på pluss. I realiteten betyr dette at hvis man ønsker så kan man også sette på en topolt bryter slik at man bryter både pluss og minus, men å bare bryte minus er forbudt. Tenk oppkobling av nødlensepumper, lensepumper, lader, inverter, combimaskiner og landstrømsanlegg etc. Så skjønner i beste fall noen av dere hvorfor det jeg sier er riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Men når det gjelder trådstarter som har ett fattig batteri, så spiller det ingen rolle om bryteren står på pluss eller minus. Hos meg, som har et noe mer komplisert anlegg, så er det som følger: Motoren er enpolet. Aggeregatet er to-polet. Aggeregatet har bryter på plusskabelen til sitt dedikerte batteri. Og så er vi ferdig med den. Motoren har dieselpumpe, glødefunksjon, starter og dynamo som er enpolet. Instrumenter er to-polet. Når skipet drives for seil, så kuttes pluss og minus mellom batteribanker og motor, winch samt baugpropell. Det samme gjelder når båten ligger i havn. Da trer imidlertid det topolede systemet inn som er alt lys, lanterner, navigasjon etc. etc. Batterilader til batteribankene kan kjøres fra 220 V aggeregat, eller via landstrøm som har skilletrafo. Følgende funksjoner er direktekoblet, og kan ikke slås av med hovedbryter: Eber D4 og nødlensepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.