Jump to content

Pluss eller minus gjennom hovedstrømbryter?


Våtbåt

Recommended Posts

Mja, dette er kanskje sagt litt for alminnelig, og minus til blokka kan bli farlig på noen topolte anlegg eller aluminumbåt.

 

La oss derfor bli enig på "Vanligvis skal det være kun pluss/positiv som brytes".

 

Men det finnes også anledning der begge deler skal brytes (f.eks. VHF)

og t.o.m. muligheter der man også kan bryte på bare minus.

 

Men hovedbryter på pluss er aldri feil og t.o.m. anbefalt vanligvis.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Å lodde noko som helst i båt, er ikkje rekna for å vera stuereint, for å sei det slik. Om du set på ei hylse, eller for den del ein kabelsko, og lodder, so vil du oppleva at der vert varmgang i loddinga, fordi den ikkje er fullverdig kontakt. Resultatet vert at loddetinnet renn ut, kontakten vert enno dårligare, og so har du i verste fall ein brann.

 

Magne

Link to post

Då er det noko anna gale i tilleg. Underdimmensjonerte kabler eller slik. Om det er rett eller fy skal eg ikkje uttale meg bestemt om, men eg har på to forskjellige båter funnet hovedkabel med lodding i tilleg til press og skru-kabelsko/polsko. Dette var lagt opp midt på 80-tallet. Begge båtene hadde bedre tilstand på forbindelsen en min båt hadde ved kjøp. Der var det bare skrudd zettskruer tilhørende polskoene inn i kabel.

De som var loddet var fri for eir. Mange hevder at lodding vil gjøre kabel stiv slik at bevegelser i båten vil føre til brudd. Igjenn har man andre problem, som klamring og ruting av kabel. Hvilket loddetinn som blei brukt poå 80tallet veit eg ikkje.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Lodding, og lodding i tillegg til press, er to vidt forskjellige ting. Lodding har vore ein del av elektrikarfaget, pressing er ein del av faget, eg har lært begge deler. Men å lodda ein pressforbindelse, har eg aldri vore borti, men det ser for meg ut som at det er pressinga som då gir god elektrisk kontakt. Og, ja - eg har sett eksempel på lodda kabelsko der loddetinnet har smelta ut.

 

 

Magne

Link to post

Vel vel, det er jo en nødløsning og kanskje det ser "pent" ut. Men du får to overganger med overgangsmotstand, først mellom kabel og skjøtehylse, og så igjen mellom skjøtehylse og kabel. Her kan du få varmgang, og spenningsfall får du også ved store strømmer. Er kontakten god mellom kabel og hylse blir ikke spenningstapet stort, men det er der! Skift hele kabelen ved leilighet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Såklart man skal lodde! bruk nok sølv i tinnet!

 

Rørleggeren sitt loddetinn inneholder sølv, så vidt eg har forstått ca 3%.

 

Elektrikeren sitt loddetinn inneholder ikkje sølv, det er legert av, om eg husker rett, 60 % tinn og 40 % bly, sånn ca og so litt av noko som heiter antimon.

 

Problemet med sølvholdig loddetinn på kabler er at isolasjonen er ødelagt av varme før du er oppe i riktig temperatur for dette loddetinnet.

 

Magne

Link to post
  • 3 uker senere...

 

Rørleggeren sitt loddetinn inneholder sølv, så vidt eg har forstått ca 3%.

 

Elektrikeren sitt loddetinn inneholder ikkje sølv, det er legert av, om eg husker rett, 60 % tinn og 40 % bly, sånn ca og so litt av noko som heiter antimon.

 

Problemet med sølvholdig loddetinn på kabler er at isolasjonen er ødelagt av varme før du er oppe i riktig temperatur for dette loddetinnet.

 

Magne

 

2% Sølv f.eks.

 

Driter i hvem som bruker det, men bruk med sølv i. Så blir det sterkt!

 

51a67f3a-8221-0327.jpg

Link to post

Felles jord med en hovedbryter er ikke å anbefalle. Strømmen finner alltid en vei foreksempel fra batteri, gjennom bryterpanel med diode indikasjon rød/grønn videre mellom giveren til ekkolodd ned i vannet inn i propell gjennom starter og dynamo og til batteri. resultatet var at diodene i bryterpanelet lyste hele tiden. ikke bra..

Link to post

Elektrikeren sitt loddetinn inneholder ikkje sølv, det er legert av, om eg husker rett, 60 % tinn og 40 % bly, sånn ca og so litt av noko som heiter antimon.

 

Problemet med sølvholdig loddetinn på kabler er at isolasjonen er ødelagt av varme før du er oppe i riktig temperatur for dette loddetinnet.

 

Hadde det vært så enkelt. Flussmiddelet i tinnet til rørleggeren er skummelt i forhold til elektriske koblinger. Elektroloddetinn er i både blyholdig utgave og nyere uten bly. Normalt har disse omtrent samme smeltetemperatur, men er litt anderledes å jobbe med. Her er det to typer flussmiddel i hovedsak; Clean eller No-Clean. Clean er korroderende, no-clean trenger ikke vaskes bort og er vanligvis beskyttende. Det er gøy å lodde med høyaktivt fluss, da dette sprer seg fort og renser kontaktflatene effektivt.

 

Loddetinn tåler vanligvis dårlig sjøluft, så jeg vet ikke om jeg ville satset på kun lodding.

Link to post

Felles jord med en hovedbryter er ikke å anbefalle. Strømmen finner alltid en vei foreksempel fra batteri, gjennom bryterpanel med diode indikasjon rød/grønn videre mellom giveren til ekkolodd ned i vannet inn i propell gjennom starter og dynamo og til batteri. resultatet var at diodene i bryterpanelet lyste hele tiden. ikke bra..

 

For å få noe som helst strøm til å gå så må du ha en sluttet krets. Dvs. at du må ha en forbindelse fra pluss til minus på et konkret batteri over en belastning. For å få til dette du beskriver så har du ikke brutt denne kretsen. Hovedbryter må bryte ALL forbindelse til batteriet, og da spiller det ingen rolle om du tar plussen eller minusen, eller begge deler om du vil.

Ohms lov gjelder fortsatt :yesnod:

Lodding er en uting i forbindelse med skjøting av kabel. Har du litt tversnitt på kabelen så må du tilføre så mye varme at du garantert skader isolasjonen. Den blir ødelagt allerede ved ca 70 grader. Du lager også et massivt punkt som ikke tåler bevegelser og sjansen for trøttehtsbrudd er tilstede. Om du bruker den ene eller andre typen tinn spiller ingen rolle, ledningsevnen er ikke problemet.

Du ødelegger mere av ledningsevnen ved å lage en mangetrådet leder om til en massiv ved lodding pga. strømmen går i overflaten på metallet.

Er du så gnien at du absolutt må skjøte så bruk en pressforbindelse med skikkelig limkrymp utenpå.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post

Felles jord med en hovedbryter er ikke å anbefalle. Strømmen finner alltid en vei foreksempel fra batteri, gjennom bryterpanel med diode indikasjon rød/grønn videre mellom giveren til ekkolodd ned i vannet inn i propell gjennom starter og dynamo og til batteri. resultatet var at diodene i bryterpanelet lyste hele tiden. ikke bra..

Hvordan kan du forklare dette når hovedbryteren bryter minusforbindelsen til batteriet. Det er det samme som om du tar av minusledningen av batteriet, da er kretsen brutt og ingen strøm kan gå igjennom.
Link to post

Hvordan kan du forklare dette når hovedbryteren bryter minusforbindelsen til batteriet. Det er det samme som om du tar av minusledningen av batteriet, da er kretsen brutt og ingen strøm kan gå igjennom.

 

Nei slik er det ikke alltid i en båt og derfor er forskriftene også tydelige på at minimumskravet er at det skal sitte en bryter på pluss. I realiteten betyr dette at hvis man ønsker så kan man også sette på en topolt bryter slik at man bryter både pluss og minus, men å bare bryte minus er forbudt.

 

Tenk oppkobling av nødlensepumper, lensepumper, lader, inverter, combimaskiner og landstrømsanlegg etc. Så skjønner i beste fall noen av dere hvorfor det jeg sier er riktig.

Link to post

Men når det gjelder trådstarter som har ett fattig batteri, så spiller det ingen rolle om bryteren står på pluss eller minus.

 

Hos meg, som har et noe mer komplisert anlegg, så er det som følger:

 

Motoren er enpolet. Aggeregatet er to-polet.

Aggeregatet har bryter på plusskabelen til sitt dedikerte batteri. Og så er vi ferdig med den.

Motoren har dieselpumpe, glødefunksjon, starter og dynamo som er enpolet. Instrumenter er to-polet.

 

Når skipet drives for seil, så kuttes pluss og minus mellom batteribanker og motor, winch samt baugpropell. Det samme gjelder når båten ligger i havn. Da trer imidlertid det topolede systemet inn som er alt lys, lanterner, navigasjon etc. etc. Batterilader til batteribankene kan kjøres fra 220 V aggeregat, eller via landstrøm som har skilletrafo.

 

Følgende funksjoner er direktekoblet, og kan ikke slås av med hovedbryter: Eber D4 og nødlensepumpe.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...