Jump to content

Hvordan avgjør man hva som er optimal vindvinkel på kryss ?

Erik

Recommended Posts

Skal som sagt ikke seile regatta, er mer på jakt etter å tjene en time på vei til Danmark eller 2 på vei til Shetland, så sånn ca rett vinkel er mer enn godt nok.

Hva praktiserer dere selv på lengre strekk. Maks høyde eller litt rommere kurser ?

Er det forskjell på lettvind og sterkvind på dette valget (i forhold til komfort ombord underveis).

Har sjekket Appstore men finner i farten ikke tilsvarende som Sailing Tactician. Kanskje hvis noen har formelen så kan jeg mekke en selv med Xcode :worry:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Under finner du VMG som funksjon av vindstyrke og vindvinkel for min båt. Som du ser lønner det seg å seile med TWA på omlag 40%. Båten din har sikkert andre tall, men jeg regner med at for optimal optimal VMG skal du gå relativt høyt. Lo lus skal også ha litt løft, og ikke bare ligge rett bakover for å ha optimal trim for VGM.

wmg3.jpg

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Nå har jo denne tråden endret seg drastisk. det du spør om er hvordan seile raskest fra A-B. Når man seiler pølsebane der kryssmerket er rett opp mot vinden vil VMG (i forhold til vind) være raskest. Men på lengre kurser vil vind og vær avgjøre dette. Du får kjøpe deg et værutingsprogram, eks Expedition, og lage deg et polardiagram så har du noe å leke med. Eller gjøre de vinkelberegningene som er det samme som et værrutingprogram gjør automatisk. Jo bedre polardiagram og seilkonfigurasjonstabell du har jo bedre blir det.

Personlig så væruter jeg alltid seilingsruten når jeg går eks til Danmark på tur. Når jeg eks seiler fra norskekysten til Skagen blir det ofte en overbue på vestlig vind for å utnytte strømmen bedre. Værvarsel på et så langt strekk er jo heller ikke konstant vindvinkel. det er selvsagt lurt å utnytte dette. Men dette er ikke eksakt vitenskap og derfor kjemper Navigatørene i Volvo Oceanrace denne kampen hele tiden mens de seiler. Så et eksakt svar får du ikke på noen forum. Men gøy er det jo mere man lærer.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...