Jump to content

Hvilken gjengetetning er best på hydraulikk?


emmis

Recommended Posts

Det benyttes ikke NPT koplinger i slangebaserte power trim systemer.

Ikke på selve slangen nei, men til mange uorginale powertrim pumper følger det med diverse fittings

så pumpen kan brukes til både VP, Merc, OMC osv.

Disse fittingsene er som regel NPT i den enden som skal inn i pumpen, og må monteres i pumpen før slangene monteres.

Kan ingenting om noe, litt om mye og mye om litt.

Link to post

Det er den koniske forbindelsen gjennom gjengesnittet som gjør at en NPT kopling holder tett. Dette er på ingen måte "vanlig" for gjenger generelt da man aldri vil få en ordinær gjengeforbindelse til å holde tett på samme måte. I en NPT kopling skal det normalt ikke være nødvendig med annet enn smøring for å få dette tett om snittene er rene. Det brukes imidlertid ofte Locktite eller andre egnede gjengetettingsmiddel.

Link to post

Les teksten i trådtittel !!

 

Her er det snakk om gjengetetning og hydraulikk !!

 

Poenget her er vel at man ikke benytter "gjengetape" eller "hamp", men flytende herdende Locktite gjengetetning på hydrauliske gjengetetninger !!?

 

:rolleyes:

Bjørn

 

Endeleg nokon som har skjønt det. Er ikkje få problemer som kunne ha vore ungått gjennom åra om folk kunne la vere den hersens gjengetapen, hamp er fint det men ikkje til hydraulikk.

 

Problema er gjengetape og hamp på vandring i div. ventilar, det er koslege sjølproduserte problem å handskast med. Det er jo fint for oss som lever av det, men akk så unødvendig. :sad:

 

Det er den koniske forbindelsen gjennom gjengesnittet som gjør at en NPT kopling holder tett. Dette er på ingen måte "vanlig" for gjenger generelt da man aldri vil få en ordinær gjengeforbindelse til å holde tett på samme måte. I en NPT kopling skal det normalt ikke være nødvendig med annet enn smøring for å få dette tett om snittene er rene. Det brukes imidlertid ofte Locktite eller andre egnede gjengetettingsmiddel.

 

Dette er jo også heilt rektig og ei NPT kopling er jo ikkje ei kopling som skal skruast på i tide og utide. Ofte er vel problemet at det blir skrudd for hardt til gjennom fleire gonger og då mistar ein elastiteten som stålet har i ein slik forbindelse og som gjer at det held tett. (dette er no ein teori eg har) :saint:

 

Locktite 542 og 577 kallar eg psykisk støtte for at det held tett forever, etter at eg har forlatt åstaden, og i fornuftige mengder er eg og trygg på at det ikkje blir skapt følgeproblem av bruken. :thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post

Det ble vel brukt mye npt før og , tenker på gamle traktorhengere og oljesentraler... ser det kommer inn en del snask på verkstedet med npt gjenger. Sjeldent det er satt inn med hamp eller gjengetett , bare dratt "jønn mot jønn"

 

Men jeg hadde nok tatt på en dært gjengetett sjøl for å være på den sikre siden... lykke te.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...