Jump to content

Familie med drøm om jordomseiling - hvor starter vi?


andref

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Vi er en familie som veldig forsiktig har begynt å drømme om en jordomseiling, men vi har ingen erfaring med verken seiling eller hav så langt. Vi planlegger å reise om 3 år, og håper det vil være nok tid å forberede seg på. Vi er mor og far, samt 2 knøtt som på avreisetidspunktet vil være 4 og 6 år gamle.

 

Og nå er vi her, og ber ydmykt om hjelp:

 

- Hvor starter vi? Finnes det organisasjoner vi bør melde oss inn i?

- Hvor lærer man å seile? Kjøper vi oss en båt, leser bøker, og forsøker oss ut i fjorden utafor huset? Går vi på kurs?

- Hvor stor båt trenger man for å stille sterkt på åpent hav? Vi har tittet litt, og tror i vår absolutte kunnskapsløshet at 30 fot kan være bra - er vi inne på noe?

- Finnes det noen store båtmesser i Østlandsområdet vi kan besøke for å lære mer?

 

I farten kommer jeg ikke på flere spørsmål, men det kommer nok.

 

Vi er takknemlige for alle tips og pekepinner, takk for oppmerksomheten! :)

Link to post

Først av alt: Budsjett på kjøp av båt, og budsjett for turen! I tilleg kommer oppgraderinger på båten.

 

Å reise på tur om 3 år er nok gjenomførbart, er fleire som bare hopper i det og kjøper båt og så er dei på tur. Men dei har ikkje små unger med seg. Og jo større båt, jo tryggere, men og dyrere i havner og alt utstyr koster meir til større båten er. Det er mykje utstyr som er nødvendig, litt som er kjekt å ha og eindel ein ikkje treng.

Nå seier du ingenting om komfortkrav, men 30 fot er lite.

 

Om det å lære å seile, så kan det å stille som mannskap i lokale regattaer være lærerikt. Ein kan og melde seg på seilkurs.

Ett råd er å kjøpe rett båt først, er kjedelig å komme til den konklusjonen at båten egentlig er feil ett år før tiltenkt avreise. Kapasitet på tanker, kjøl/frys, gode seil, motor, elektronikk osv er hint her.

Kjøp båt så snart du kan, og bruk den. Begynn forsiktig og bli tøffere etter kvart, bruk den i allslags ver.

 

Planlegg godt, les bøker om versystem, ruter osv osv osv.

 

Og sett ein dato for avreise og hold den!!!

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post

Ja, dette med budsjett er vi enda veldig usikre på, med tanke på at vi vet så lite om både båt og båtliv. Jeg har så smått navigert litt på finn.no, sett på båter fra 200 og opp til 250 tusen. Men om det er viktig både for sikkerhet og normal komfort beveger vi oss gjerne oppover mot 350 og 400 tusen. Mer enn det vil vi vel helst ikke bruke, om det er unngåelig.

 

Komfort generelt er ikke en kjempeprioritet, men med 2 unger ombord blir det jo noe man må tenke mer på enn om man bare reiste ut i verden alene. Skal tenke mer på dette, og snakke med fruen :)

 

Du sier at 30 fot er lite - synes du vi bør opp i 40? Kan man fremdeles seile en slik båt "alene", om den andre voksne ombord sover/blir syk? Det er definitivt en prioritet. Er det en faktor hvor mye båten veier? Ligger den "tryggere" i hardt vær jo tyngre den er, eller er det andre faktorer som spiller inn?

 

Tusen takk for hyggelig svar!

Link to post

Det er voldsomt stor forskjell på 30 og 40fot, 30 og 34-35fot er også veldig stor forskjell.

En familie på 2 voksne og et par små klarer seg gjerne fint på 30fot men vipp opp til 33-35 og comforten begynner virkelig å vise seg.

Hva med en gammel Najad 34, er det ikke et par av de i markedet montro, joda

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33643082

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=34110860

 

Vi selv er på langtur nå med 43fot fordelt på 2stk, det er milevis mye mer plass enn vi trenger men stor båt handler om mer enn plass, det er også et spørsmål om fart, oppførsel i stor sjø osv.

Vi seiler enkelt 43 fot alene men det hadde selvsagt vært enklere om alt var skalert noen nummer ned, et seil på 25kvm er altid lettere å berge enn ett på 50kvm.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

For mange år siden leste jeg meg opp på dette med jordomseiling.

Mange av langturseilerne skriver dagbøker som du finner på nett, eller utgitt i bokform. Jeg leste mange av nett-dagbøkene fra start til ende og lærte mye av det. Vær advart: Det er vanskelig "å legge fra seg" en god dagbok!

 

Det tekniske rundt seiling kan nesten utelukkende kun læres ved å praktisere og trene, aller helst med den båten dere skal bruke. Man må bli kjent med båten sin og finne ut hva man må/bør oppgradere.

En viktig ting som jeg lærte da jeg drømte om jordomseiling (dette var på slutten av 90-tallet) var at verden er stor, visse motormerker kan du få deler til eller reparere "overalt", mens andre motorer kun fremkaller spørrende blikk på verkstedet der du håper å få hjelp. Jeg vet ikke hvordan dette er i dag, men hvis det er som i gamle dager ville jeg faktisk vært ganske så taktisk med tanke på å få tak i en båt med "riktig" motor.

Det er heller ikke feil å ha et rikholdig lager av diverse slite- og reservedeler. Kjedelig å ligge på vent i en måned på et sted for å vente på en del som (selvfølgelig) må sendes fra motsatt side av jorda, mens visakortet vrir seg i lommeboka når ord som hastegebyr, flyfrakt, toll osv dukker opp.

 

Søk på "Pilot guide" eller "Crossing guide" på nett og kjøp de(n) som virker bra - dette er bøker som inneholder verdifull informasjon for alle seilere og er obligatorisk ombord. Vindene følger bestemte mønstre/breddegrader avhengig av bl.a. årstid. Hvorfor ligge vindstille hvis du vet at vinden (f.eks. vestover) er noen dagers seiling nord eller syd for deg?

 

Ettersom mye av opplevelsen er å besøke forskjellige steder er dette noe man bør være godt forberedt på. Rutiner rundt visum og opphold varierer mye, som oftest må man også "tolle inn" farkosten ved ankomst. Dette kan fort bli en tålmodighetsprøve for de som seiler, men det er bare å gjøre som man blir bedt om, venting er et stikkord i mange land utenfor Schengen. Tror det er sånn at jo varmere land, dess mer venting! Hihi!

Det er en ubetinget fordel å være godt forberedt på denne delen av en jordomseiling også. Kjenner du papirmølla før ankomst blir irritasjonene mindre om du må vente et døgn eller to "på reia" før papirene er i orden.

 

Dere bør også sjekke mulighetene og vurdere å få utstedt et pass nr 2 til bruk i nødsfall, er usikker på om det er spesielle regler/betingelser for å få dette. Jeg har tidligere hatt en reisejobb der tilleggspass var standard utstyr (merk at man aldri skal vise begge passene samtidig). Noen land gir deg ikke adgang hvis du har besøkt et (i deres øyne) "ondsinnet" land, det er altså kjekt å kunne sjonglere litt med visum/pass ved besøk i enkelte stater altså...

Link to post

Det aller viktigste, særlig med små barn ombord, er sikkerheten. Om budsjettet er begrenset ville jeg gått ned noen fot i "komfort" til fordel for å kunne utstyre båten med tilstrekkelig sikkerhetsutstyr. Begynn tidlig med barna og tren på ulike situasjoner så dere er godt forberedt om noe skulle skje.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post

Hei andref

 

Du spør: Hvor starter vi? Dere starter med å anskaffe båt, og siden båten dere anskaffer skal fungere som både bolig og framkomstmiddel på de store hav under alle mulige værforhold er det viktig å velge riktig båt og utstyr for formålet.

 

30 fot høres lite ut med to barn ombord, men båten trenger ikke være 40 fot. Jeg ville tenkt størrelse 34 - 36 fot.

Lykke til :flag_bp:

Link to post

Noen tips:

 

1. Les så mange bøker som mulig om langtur, dere vil se at det finnes en drøss muligheter, og ingen fasit.

2. Kjøp en seilbåt umiddelbart og tilbring mye tid på sjøen. Da får dere gradvis erfaring, og forutsetninger for å planlegge en evt langtur. Dere behøver etter mitt syn ikke kjøpe den optimale langturbåten i første omgang, man kan alltids bytte båt på et senere tidspunkt (jeg har seilt i 6 sesonger og har nå båt nr 3). Så start enkelt/rimelig.

3. Dere skriver jordomseiling, men husk at det finnes mange mer komfortable alternativer enn å skulle hele veien rundt.

 

Kan også anbefale facebookgruppen "langturseilere" og portalen www.sorgenfri.com

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Start som aller her inne sier... start med båt.

 

Bruk fornuft og ikke hjerte i anskaffelsen av båt. Alt koster penger, derfor finn en båt som er solid, har en god motor, nyere seil og er meget godt vedlikeholdt. Hvis ikke kommer du til å bruke mye tid og penger til å vedlikeholde båten og oppgradere den. Og det koster det dobbelte av hva du tror det koster og tar tre ganger så lang tid som beregnet.

 

 

 

En velholdt bostrøm 37 er kanskje ikke å forakte?

 

Lykke til på ferden,

De syv P'er:

 

PPPPPPP= Proper Planning and Preparation Prevents Piss Poor Performance

Nå med båtførerbevis

Link to post

Et par jeg kjenner dro på tur med 2 barn -var borte i 3.5 år og kom tilbake når yngste skulle begynne på skolen. Den eldste ble skrevet ut av skolen og undervist av foreldrene. Ungene kom tilbake språkmektige og med venner fra hele kloden. De hadde null seilerfaring fra før (men båtvante)-fant ingen passende båt i Norge -dro avgårde til Miami og kjøpte på eksport en 36 ft. Benetau med senter cockpit og med Yanmar motor(og den gang var ikke US dollar så lav som nå!) . Fikk installert en Balmar generator og watermaker og brakte med diverse reservedeler til Yanmar motoren som de ikke fikk bruk for, men seilere med Volvo motorer ble liggende i uker for å vente på reservedeler.

Link to post

Vi fortsetter våre undersøkelser, og takker igjen for all hjelpen vi får her. Akkurat nå er faktisk vårt største problem økonomien, i og med at vi ikke har penger til å kjøpe båt nå, men veldig gjerne skulle startet med båttreningen så vi er godt vant før vi begir oss lenger ut enn fjorden her hjemme.

 

Etter at atletico1 nevnte at han kjente noen som hadde kjøpt båt i Miami har vi tittet litt på diverse nettsider, og prisene ser absolutt mer gunstige ut der borte. Hvordan er reglementet? Kan vi bare kjøpe oss en båt i utlandet og seile ivei uten at vårt kjære mor Norge skal beskatte oss i både den ene og den andre enden?

 

Et annet spørsmål, denne nye båtførerprøven som har kommet nå, er det noe vi vil lære å seile gjennom å ta? Eller er det bare selve prøven vi møter opp til, og må kunne alt på forhånd? Har så smått sett på kurs som holdes, men lurer fremdeles på hvor mye opplæring dere tror er nødvendig. Vi vil være sikre i vår sak hvis vi først begir oss ut i en båt, særlig siden vi sleper på 2 småknotter som vi ikke ønsker å overgi til havet. Aller viktigst tror jeg det er å lære hva man skal gjøre hvis man havner uti stygt vær. Og kanskje hvordan i all verden man får lagt båten til ei kai :)

Link to post

Etter min mening er det en lang og omfattende prosess man skal gjennom før man kan dra på en slik tur du ser for deg, og den prosessen starter med å finne og anskaffe den rette båten for formålet.

 

Har bistått venner med dette og tror jeg kjenner den vanlige måten å gjøre det på ganske godt, men for all del.

Mener du det er bedre å legge av gårde fra Miami med en mer eller mindre ukjent båt og uten seilerfaring slik atletico1 beskriver så er det jo bare å gjøre det?

Link to post

Etter min mening er det en lang og omfattende prosess man skal gjennom før man kan dra på en slik tur du ser for deg, og den prosessen starter med å finne og anskaffe den rette båten for formålet.

 

Har bistått venner med dette og tror jeg kjenner den vanlige måten å gjøre det på ganske godt, men for all del.

Mener du det er bedre å legge av gårde fra Miami med en mer eller mindre ukjent båt og uten seilerfaring slik atletico1 beskriver så er det jo bare å gjøre det?

 

Ånei, jeg "mener" ingenting, jeg er uten kunnskap helt og holdent. Om noe kan du si at jeg "tenker høyt" her inne, bare for å få innspill og meninger slik at jeg kan opparbeide meg både kunnskap og egne meninger etterhvert. Jeg hadde aldri i verden våget å kjøpe en båt i utlandet for så å bare legge ut på reise. Men hvis det er 100.000 kroner å spare på det, så er jeg i alle fall villig til å tenke på muligheter og løsninger :) Man vet jo aldri hva noen kloke hoder på internett plutselig tenker ut.

 

Vet ikke om du har lest fra starten, men vår plan er å reise ut i verden om 3 år, så vi forsøker å planlegge så godt vi kan. Det kunne jo være at vi gjennom venner og familie kunne låne/leie en båt for så å se an mulighetene for billigere båtinnkjøp i utlandet. Ikke vet jeg - som sagt så tenker jeg bare høyt her inne :)

Link to post

Jo jeg har fulgt tråden fra starten, og mener ditt utgangspunkt - reise om 3 år er realistisk og fornuftig forutsatt at du klarer å skaffe deg den riktige båten i løpet av denne sommeren. Det tar tid å lære båten å kjenne og det tar tid å få den riktig utrustet for en slik tur. Hvis du ikke har økonomi til å skaffe båt nå, så tror jeg 3 år blir for kort tid.

Link to post

Jeg må nok si meg enig med bliss x. Tenk på når du kjøper båt i utlandet om du skal ha den tilbake til Europa eller Norge. Utenfor Europa, så kan forholdet med CE-merking bli en hindring. Hvis du kjøper båt i Europa (utenfor Norge) så vil du bli avkrevd hk-avgift med MVA om du skal ha den inn i Norge. Ellers, så vil jeg tro at du allerede i Sverige, Danmark, Tyskland vil kunne finne mange egnede båter til priser som ligger under norsk nivå.

 

Jeg har jobbet en del med brukte båter som profesjon, og har hatt to stk selv. Det er helt utrolig hvor mange korrektive forhold som dukker opp i løpet av det første året. Ting du ikke i din villeste fantasi ville trodd skulle bli et forhold som trenger å fikses. Men det hjelper naturligvis meget om man selv er nevenyttig og har insikt i områder som mekanikk og elektro, fiksing og snekring.

 

Dette blir skrevet i beste mening, og er ikke et innlegg for å sparke beina under en drøm som meget vel kan bli en realitet.

Link to post

Tar det i beste mening også - er jo ute etter å få høre om virkeligheten, ikke bare "stå på, selg huset og seil ut i verden!", selv om det er moro det også! Jeg er nevenyttig nok når det kommer til fiksing og snekring, elektro og mekanikk er det verre med. Men øvelse gjør vel mester der også.

 

Vi ønsker å bruke lang tid på vår tur. Skal vi først gjøre dette, blir det snakk om flere år ute på reise. I så måte kan det jo være at vi ikke kommer lenger enn til Spania det første året, og da vil vi jo også få mer tid til å bli kjent med både båt og vann. Vi har det ikke travelt!

Link to post

Det er jo noen fordeler med å kjøpe båt i utlandet også. Blant annet kan man få et helt annet geografisk utgangspunkt for turen, og hvis man kjøper en båt som allerede er utstyrt, f.eks. av noen som er ferdige med sin langtur, kan man få en båt som er fullt utstyrt og godt innkjørt. Men det er selvfølgelig en forutsetning at vedlikeholdet har vært godt, man må kanskje budsjettere med nye seil osv. osv.

 

Skulle jeg gjort dette ville jeg satt av god tid til å finne riktig båt. Det er vel og bra å se seg ut noen alternativer på nett før man reiser, men man må ta høyde for at disse må forkastes og at man må bruke tid på både å finne riktig båt, sette den i stand om nødvendig og utstyre den.

Link to post

Dersom dere er så blanke på seiling som det virker som dere er og økonomi tilsier at dere ikke kjøper båt iår, ville j brukt hele sommeren i leid båt(er) del gjerne opp i flere kortere uker og flere ulike båttyper. Da vil dere ihvertfall finne ut om seiling er noe for dere. Samtidig som dere får litt forskjellig erfaring fra ulike båttyper.

 

Trygve

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...