Jump to content

Marinehøyttalere til VHF

Player 311

Recommended Posts

Skal installere en ekstra høyttaler til VHF`en i cocpit, men er litt usikker på hvordan dette kan gjøres.

VHF'en skal ha 4ohms høyttaler, men alle marinehøyttalere jeg finner er på 4ohm og da blir det vel galt om jeg kobler to 4ohms høyttalere på samme utgangen?

Er det andre måter jeg kan få lyd både ute og inne på?

Takker for tips!

Redigert av Player 311 (see edit history)

Skal installere en ekstra høyttaler til VHF`en i cocpit, men er litt usikker på hvordan dette kan gjøres.

VHF'en skal ha 4ohms høyttaler, men alle marinehøyttalere jeg finner er på 4ohm og da blir det vel galt om jeg kobler to 4ohms høyttalere på samme utgangen?

Er det andre måter jeg kan få lyd både ute og inne på?

Takker for tips!

<{POST_SNAPBACK}>

Lag heller til en høyttaler-velger.

Dersom du kopler dem sammen - får du mye lyd innendørs,

ettersom du må guffe opp volumet for evt. å overdøve vind sjøsus utendørs.

Da unngår du samtidig problemet med mistilpassning.

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Takker for tips!

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ikke tenke meg at det gjør noe ,er jo bare og prøve kan jo ikke skje mye galt . Hadde min VHF rett på annlegget i båten , ikkeno prob det .

Lykke til

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Lag heller til en høyttaler-velger.

Dersom du kopler dem sammen - får du mye lyd innendørs,

ettersom du må guffe opp volumet for evt. å overdøve vind sjøsus utendørs.

Da unngår du samtidig problemet med mistilpassning.

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Hvordan lager jeg da en slik høytalervelger? Er det noe jeg kan få kjøpt noen vei? Hvor?

Redigert av Player 311 (see edit history)

Kan ikke tenke meg at det gjør noe ,er jo bare og prøve kan jo ikke skje mye galt . Hadde min VHF rett på annlegget i båten , ikkeno prob det .

Lykke til

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

:nono: å koble stereoanlegg sammen med VHF er fyfy da kan du i verste fall risikere at utgangstrinnet til høytaler på stereo eller VHF kan ryke IKKE ANBEFALT IFLG VHF FORHANDLER

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Lykke til

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er ikke noe sjakktrekk. Du får enten 2 ohm (parallell) eller 8 ohm (serie). I parallell risikerer du å brenne opp utgangen, i serie får du trolig både lav og dårlig lyd. Det beste er trolig 2 x 8 ohm i parallell. Google litt med f.eks [marine speaker "8 ohm"] så får du opp 8 ohms marinehøyttalere i fleng.

jeg så for meg at jeg måtte kutte begge fasene, og da fant jeg ingen bryter som passet.

Forslag til passende bryter:

Miniatyrbrytere

Vil ikke anbefale type med AV stilling i midten til VHF bruk, du kan i vanvare komme til å skru den helt av..

Så topolede brytere er ikke SÅ uvanlige, når man veit hvor man skal leite...

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...