Jump to content

Male skøyte sida hvit. Sprsm ang vilke maling, grunning etc ..


Medås`n

Recommended Posts

Det finnes nesten like mange gode metoder for både impregnering og maling av trebåter som det finnes trebåter.. Skal ikke si jeg sitter på fasiten, men har litt erfaring med å bruke både mer historisk korrekt linoljemaling i flere varianter og mer moderne malinger fra der jeg jobbet tidligere. Det enkleste i dag (hvis du ikke tenker på å bevare skuta 100% original) er å bruke en enkel moderne maling. Tørker raskere og er oftest mer slitesterk på skutesiden enn de gamle malingstypene. Bakdelen med de moderne typene er at de ofte er mer harde/sprø enn de eldre typene, i tillegg er de mindre pustende enn de eldre.

 

Som tidligere nevnt, Shipolin eller tilsvarende er en OK og enkel maling til trebåt. Drygolin kan også brukes, men denne blir ikke fullt så blank og slitesterk. Ville heller brukt dette enn oljedekkbeis, da dekkbeisen er noe tynn og mindre slitesterk. Malingen kan med fordel iblandes en skvett Owatrol penetrerende olje (malings- og antirustolje), selv har jeg brukt et par desiliter per 10 liter. Olja gjør at malingen beholder glansen lengre og blir mer fleksibel. Det er jo en del bevegelse i en båt, så fleksibel maling kan være en fordel. Bakdelen er at hvit farge gulner lettere med litt olje i. For å motvirke dette kan man kjøpe en liter mørk blå Drygolin (f.eks. Wasablå) som du hiver oppi et par dråper blåmaling i den hvite Shipolinen per 3 liter. Dette er for lite til at blåfargen synes, men nok til å hjelpe mot gulning av hvitmalingen. I gamle dager ble også svart brukt som tilsetning mot gulning, men blå har vist seg å ha bedre effekt og er derfor mer brukt, i alle fall i trebåtmiljøet jeg har vanket i. Andre farger gulner ikke nevneverdig med oljetilsetning, så der har det ikke så mye for seg å hindre gulning ved hjelp av fargetilsetning.

 

Det er en fordel om innsiden av båten kun oljes, da både Shipolin og Drygolin er ganske tette malinger. Treet bør få puste på en av sidene, oftest er det gunstigst at det får puste på innsiden.

 

Hvis det er slipt ned til bart tre kan treet med fordel oljes et par tre strøk. Olje som Owatrol D1, Clipper1 og lignende er enkle gode oljer som er godt egnet. Ulike linoljeblandinger kan også brukes, men vær litt obs på at den kan reagere med malingen (avhengig av type). Har opplevd begge deler med samme type maling, så kan ha litt å si hvilken farge som blir brukt. Mørke farger samler mer varme en sommersdag, min erfaring er da at linolje "koker" lettere opp enn ved lyse farger. Så for å gjøre det enklest for deg selv er gjerne Owatrol eller lignende en god løsning.

 

Min erfaring er at skroget ikke trenger mettes helt på utsiden over vannlinja, impregnering mot sopp og fukt kan heller foretas på innsiden. Grunnen til oljing på utsiden over vannlinja er for å beskytte treet i tilfelle noe av malingen skulle slites vekk. Tre suger til seg vann/fuktighet så og si uansett, så skroget kan jo mettes hvis du vil, men ser du på flere eldre fartøy har skroget holdt seg bra til tross for alderen, også skrog der man ikke oljet før maling (noen oljet, andre oljet ikke, forskjellige meninger den gang også). Olje er dyrt, så gjerne det er bedre å heller bruke den der det virkelig trengs, som på dekk og innved. Tre råtner ikke av saltvann, men av ferskvann. Ferskvann kommer som regel ovenfra, ikke inn skutesiden.

 

Etter impregnering av skroget bør overskytende olje tørkes godt av. Etter olja er helt tørr bør du slipe lett over skutesiden. Dette bør gjøres samme dag som skroget skal males, da malingens binding til treet er sterkere på nyslipt treverk. Må du vente noen dager med å male, vent med å slipe treet til rett før. Malingen bindes mest ved at molekylene i malingen snur seg magnetisk mot molekylene i treet. Mange tror bindingen er kun mekanisk, med det er feil. Sol- og værpåvirkning bryter raskt ned molekylene i overflaten og gjør derfor vedheften dårligere, selv om overflaten er grov.

 

Hvis det er snakk om fargeforandring, altså maling oppå gammel fast maling, bør overflaten vaskes grundig, grovslipes og avfettes. Vinkelsliper med flappdisk er et fantastisk verktøy til slikt, krever litt øvelse, men er veldig effektivt og arbeidsbesparende. Før brukte vi mye blymønje som grunning, men i dag gjør Jotuns Arcanol eller lignende nesten samme nytten (nå heter den vel gjerne Bengalac grunning, men mener på at det fremdeles står Arcanol med liten skrift på boksen et sted). Når Arcanolen er tørket, en kjapp runde med avfetting og så tilstrekkelig med toppstrøk med maling i valgt farge.

Link to post

Utfyllende og godt svar fra Hakkannen:) Vil bare føye til at dersom båten idag er "trefarget" ville jeg nok ha lagt på et par strøk med Owatrol 2, også før maling. Bare fordi du da mye enklere kan bytte tilbake til "trefarge" dersom du, eller senere eier vil ha tilbake originalfargen. Riktignok vil du da få litt lettere malingslipp, men det er jo enkelt å legge på litt her og der hvert år.

 

Trygve

Link to post

Det var ikke en dum tanke.. Men tviler på dersom vi bestemmer oss for å male så blir det maling fremover.

Eier som har solgt skøyta til meg har lagt kryssfiner plater som dekk på båten... Hvordan skal jeg få dette til å bli tett og holde fremover?? Jeg ser ikke for meg å rive opp dekket for å legge teak eller lignende. 2 komp maling?? Eller "latex" maling så det så fint heter??

Link to post
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...