Jump to content

Eberspächer D2, båt og bilversjon like? Er denne forhandleren ok?

Dassic

Recommended Posts

Hei!

Skal gå til innkjøp av en dieselvarmer av typen Eberspracher D2 til min Scand Classic.

Har funnet et firma på Finn som selger disse til meget god pris. 8500 kr inklusiv monteringsdetaljer for båt. Synes dette virker overraskende billig, og lurer derfor på:

1. Er varmeren som monteres i bil og båt identiske, eller finnes det en egen marineversjon?

2. I følge selger skal det være alt som trengs for montering i båt i pakken. Ser imidlertid ikke ut som det er isolert eksosslange med lyddemper og forbrenningsluftdemper inkludert. Er dette strengt tatt nødvendig?

3. Noen som har erfaring med den aktuelle selgeren fra Finn?

---

Tekst fra annonsen:

EBERSPACHER AIRTRONIC D2 LUFTVARMER

Ny eberspracher D2 selges,ligger ny og ubrukt i eske,

følger med monterings deler. "BÅT-PAKKE"

MONTERINGSSETT INNEHOLDER:

Airtronic Dieselvarmer D2/12V.

Montasjebrakett for varmer.

Drivstofpumpe med feste brakett.

Styreenhet - Digitalmodulator 801 m/integrert temperaturføler.

Luftslange 1.2m.

Isolert eksosslange 1,2m.

Eksosgjennomføring.

Eksosklammer.

Varmluftslange 2m.

Varmluftdyse 1stk.

Ledningsnett.

Sikringsholder og sikringer.

Drivstoffdeler.

Håndbok.

Monteringsanvisning.

Brukeanvisning.

Monteringsdetaljer

Alle skruer, slangeklemmer osv. som normalt brukes

Drivstoffdeler (slangekoplinger osv.)

Alt som trengs. SE BILDE!!!

Fra Brønnøysund:

994 690 647

Navn/foretaksnavn:

AUTOKLIMA SERVICE Katarzyna Dorota Nowak

Organisasjonsform:

Enkeltpersonforetak

Forretningsadresse:

Narverødveien 47

3113 TØNSBERG

Kommune:

TØNSBERG

Postadresse:

Bjørnsonsveien 4 A

3117 TØNSBERG

E-postadresse:

auto@varme-klimaservice.no

Internettadresse:

www.varme-klimaservice.no

Telefon:

-

Mobil:

463 91 997

Telefaks:

-

Registrert i Enhetsregisteret:

27.10.2009

Stiftelsesdato:

-

Innehaver:

Katarzyna Dorota Nowak

Næringskode®:

45.200 Vedlikehold og reparasjon av motorvogner, unntatt motorsykler

Sektorkode:

8200 Personlig næringsdrivende

Også registrert i:

Merverdiavgiftsregisteret

Så lenge du får hjelp om det skulle skje noe eller noe ryker i garantitiden er et vel ok.. ser ut til at alt er med og prisen er det jo ikke noe å si noe om..

Kjøpte denne pakken fra autoklima i vinter og monterte varmeren selv.

Det som fulgte med var 1 meter luftslange, ikke 2 meter som det står beskrevet.Det var også kun 1 meter med uisolert eksosslange.Så har jeg vært deg så har jeg kjøpt fra en annen leverandør.Du må nok regne med å kjøpe diverse luftslanger og overganger og i tillegg dette monteringssettet for eksos, det måtte jeg også gjøre . For den eksosslangen blir utrolig varm hvis den ikke er skikkelig isolert. Du må nok regne med å betale 13000-14000-,kr for varmer inkl. monteringsdeler.

Kjøpte samme pakke. Du må nesten ha eksosdemper og brennluftdemper. Hvis ikke så får du gretne naboer garantert.

Du må nok spandere dette og det kommer på rundt 2000.- (http://termomarin.no...t.aspx?plid=410)

Jeg ville kanskje byttet 60mm utløp til 75mm utløp på varmeren i samme slengen. Mindre motstand i tykkere rør.

Tror også du må ha eksosgjennomføring også, mener å huske at dette ikke fulgte med.

Redigert av SvartRøyk (see edit history)

Kjøpte pakke på Maritim. D4 inkludert monteringspakke med gjennomføring, dempet eksosslange og innluftdemper...Pakka Autoklima selger har en annen lyddemper og en annen gjennomføring. Skal ikke uttale meg om hva som erbest før jeg har montert min. Pakka kosta 13500.- hos Maritim, 2000.- mer enn hos Autoklima. Jeg fikk desverre et litt dårlig inntrykk når jeg snakka med han i telefonen, og valgte derfor Maritim som jeg er ganske sikker på at kan hjelpe meg fremover om det blir trøbbel med varmeren. Har ikke handlet luftfordelingsrør enda da jeg skal finne et egnet sted til varmeren først. Men før det må jeg fikse den H%¤# diesellekkasjen og kjøpe ny septikktank fordi den gamle hadde en million hull.....

/Baard

Kjøper mye på Ebay, Men ikke Eber til disse prisene.

http://www.ebay.co.u...e#ht_4111wt_952

Med mva og tollklareringsgebyr inkl. så blir dette nesten kr 8000,- konklusjonen blir da, kjøp dette i Norge.

Dette er det samme som Autoklima selger ,en bilpakke uten skroggjennomføring og brennluft demper med 60 mm utløp.

Redigert av sluggern (see edit history)
  • 1 måned senere...

Jeg tror ikke at Anders, Sluggern og Svartrøyk kjøpte med den båtpakken autoklima annonserer. Der følger det med isolert eksosslange og etter hva jeg kan se også en isolert skroggjennomføring. Eksospotta er ikke rustfri. Rustfri potte koster flesk. Eksospakke m slik koster visstnok ca 2500, mens pakken fra Autoklima uten potte koster kr 500. Alt i alt synes tilbudet å være svært bra, dersom du velger å ikke montere potte. Hva det har å si for støy og temp i skroggjennomføringen kan kanskje noen kommentere her?

• 3 år senere...

Han annonserer lastebilvarmere med eksospotte og uisolert eksos slanger under båtutstyr. Dette er direkte brannfarlig da overflate temperaturen er alt for høy. Overhode ikke anbefalt å monter i båt. Jeg bestillte et sett fra hans hjemmeside hvor der står klart avbildet eksosslange og "alt inkludert" .- Glem det. Dette er til lastebil og det førte du må ut med er 3000 i utstyr for "ALT" er slettes ikke med. Totalt useriøs.

Kjøp det hvor som helst andre steder.

Jeg kjøpte min D4+ av denne fyren, hentet den selv.

Ble litt skeptisk når jeg så lokalene,eller garasjen. Fikk med alt som beskrevet i annonsen,kanskje fordi jeg var med?? Han importerer utenfor Eber norge slik at evt. Reklamasjon må tas direkte til han.

Siden jeg bor ca 1 time unna går det greit, men bor en lengre unna bør dette tas med i regnestykket.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Han annonserer lastebilvarmere med eksospotte og uisolert eksos slanger under båtutstyr. Dette er direkte brannfarlig da overflate temperaturen er alt for høy. Overhode ikke anbefalt å monter i båt. Jeg bestillte et sett fra hans hjemmeside hvor der står klart avbildet eksosslange og "alt inkludert" .- Glem det. Dette er til lastebil og det førte du må ut med er 3000 i utstyr for "ALT" er slettes ikke med. Totalt useriøs.

Kjøp det hvor som helst andre steder.

Hvis eksosslange blir for varm kan den enkelt isoleres med eksosbandasje, en rull koster fra kr. 199 på Biltema.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Tuning/Eksosror/Eksosbandasje-2000032773/

Redigert av Flow (see edit history)

Jeg handlet også hos ham og opplevde at han solgte meg en bilvarmer under fanen båtvarmer på finn.no og det var bilde av ekssosslange og markedsført at det var med alt, men dette er langt i fra alt og er kun beregnet for bil og ikke båt. Tok det opp med Eberspacher jeg og her er svaret:

Hei igjen Per

Beklager at du er blitt utsatt for en useriøs forhandler som selger Eberspaecher sine luftvarmere. Dette er en sleip Polakk som henter sine varmere fra Polen og selger dem billig i Norge. Vi har ikke han på vår kundeliste. Har vært i  dialog med han. Uten resultater.

Auto klima i Tønsberg står ikke på vår forhandler/service liste, den som står der er Autoclima på Rud i Akershus. Se vedlegg.

Anbefaler at du bruker vår marinekatalog når du skal kjøpe til båt. Bruk også våre serviceverksteder som driver med båt når det gjelder tekniske spørsmål. Se vedlegg.

Tusen takk for tilbakemelding, det er viktig at disse useriøse blir faset ut av nettet.

Med vennlig hilsen / Best regards

Bjørn Thore Mortvedt

Regionsansvarlig

Eberspächer AB Norge

Trollåsvn 34

1414 Trollåsen

Tlf :                        +47 66 82 30 53

Mobile:                +47 90 60 96 27

Fax:                       +47 66 82 30 58

Mail:                     bjorn.mortvedt@eberspaecher.com

Internett:           www.eberspaecher.no

Greit nok at han tydeligvis ikke alltid er like "flink" til å sende med alt som skal i marine pakken.

Allikevel jeg hadde en positiv opplevelse, siden jeg hentet den selv, og har litt peiling på hva som skal være med, fikk jeg med alt uten å måtte "mase" eller påpeke noe.

Synes det er drøyt av Eber. Norge å komme med en uttalelse som "sleip polakk", de bør jo gå litt stille i dørene da de tilsynelatende lar sine forhandlere selge varmere med en høyere fortjeneste.

Da sitter de litt i glasshus når de omtaler en "konkurrent" på en slik måte.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Rimelig drøyt og arrogant svar fra Eberspracher Norge (ut fra selskapsbetegnelsen AB fremstår de som en Norsk avdeling av et Svensk aksjeselskap). De argumenterer for å fortsette å opprettholde et monopol med mulighet til å kunne prise sine produkter forskjellig i de landene de opererer.

Parallellimport som den overnevnte forhandleren driver med, er fullt lovlig og stadfestet i flere rettsavgjørelser (søk f. eks. på parallellimport EU). Japan Photo har f. eks. drevet med paralellimport via Polen i mange år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...