littmild Startet 15.Mai.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Mai.2012 Hei! Har lenge gått med en drøm om en liten seilbåt, og har fått spart opp noen kroner, og er klar for kjøp. Det klør litt i sjøbeina etter å få en båt nå før denne sesongen, men det er ikke et must, jeg er enda ung og det blir vel sommer neste år også. Har lest masse på båtplassen om dette temaet, men føler jeg kunne fått utbytte av å starte en tråd med mine behov og begrensninger konkret. Vi er et par på 23 og 21, har aldri seilt større båt enn Kragerøterne, og da ender det stort sett med våte seil, tørr kjøl, og en lang svømmetur hjem. Erfaringen vår er med andre ord ca. 0 delt på 2, og man trenger ikke hovedfag i matematikk for å skjønne at det ikke er stort. Som sagt, vi er et par på 23 og 21, komfort og plass er ikke superviktig, om man må ofre litt av det for å få en båt som er bedre holdt, men ordentlig toalett kunne vi tenkt oss, enten ferdig montert eller grei mulighet for å ettermontere, og helst med septiktank, så vi slipper å sette seil ut av havna etter morgenkaffen hver dag. Og det er vel det eneste håndfaste kravet. Bruksområdet ser vi for oss er småturer på ettermiddagene, men større "ekspedisjoner" i feriene, i utgangspunktet Sverige, Danmark, men om basillen biter oss er det ikke umulig at vi vraker Ryanair til fordel for egen båt på whisky-pilgrimstur over nordsjøen til Skottland om noen år, som er selve drømmen! Hva bør jeg være på utkikk etter? Hva bør jeg være obs på? Har du noen andre tips? Som sagt er vi helt på bar bakke, så all hjelp mottas med stor takk. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
littmild Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 Har et litt mer håndfast spørsmål, skal kikke på en Leisure 23 i morra, den har "rulle-tingen" for rullegenoa, men seilet er ødelagt og eier har istedenfor hengt på en ganske liten fokk der. Hva ca. vil det koste med en ny genoa til en slik båt? Og har det noe for seg? Kan jeg likegodt bare bruke den lille fokka? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Kristian_H Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 (redigert) en brukt genoa er kanskje det beste på en så gammel båt, en ny genoa vil jeg tippe koster ca 10K. Om det har noe for seg, nja så gamle båter er konstruert med stor genoa og lite storseil, du får se hva standard målene på de forskjellige seilene har. Min båt går veldig greit med bare fokk, men ville nok hatt en genoa på en båt fra den tiden. den kanskje beste løsningen er å bruke den lille fokka til du finner en brukt genoa som kan tilpasses forstaget. Et rulleforstag koster fra ca 6K avhengig av type. Edit: kan tenke meg hvilken båt du tenker på, virket ganske grei denne men ville nok hatt en genoa til båten, forstaget er også noe dyrere enn 6K nytt. Storseilet er også verdt en del om vi snakker om samme båt. Redigert 20.Mai.2012 av Kristian_H (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sindre50 Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 maxi 68 eller 77 Sitér dette innlegget Link to post
sindre50 Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=33821572 ville gåt for denne, eller en maxi 68. veldig trygg båt med god plass Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 20.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 maxi 68 eller 77 Maxiene er så utrolig stygge, eneste grunnen til at folk kjøper disse er fordi det er mye plass. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 20.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2012 en brukt genoa er kanskje det beste på en så gammel båt, en ny genoa vil jeg tippe koster ca 10K. Om det har noe for seg, nja så gamle båter er konstruert med stor genoa og lite storseil, du får se hva standard målene på de forskjellige seilene har. Min båt går veldig greit med bare fokk, men ville nok hatt en genoa på en båt fra den tiden. den kanskje beste løsningen er å bruke den lille fokka til du finner en brukt genoa som kan tilpasses forstaget. Et rulleforstag koster fra ca 6K avhengig av type. Edit: kan tenke meg hvilken båt du tenker på, virket ganske grei denne men ville nok hatt en genoa til båten, forstaget er også noe dyrere enn 6K nytt. Storseilet er også verdt en del om vi snakker om samme båt. Hei, Kristian, og takk for svar. Er ikke interessert i voldsom fart, vektlegger at båten kan ta meg sikkert frem, men over lengre havstrekk utgjør fort en knop eller to noen timer, så det er av en viss interesse. Om jeg hadde funnet en brukt genoa hadde absolutt det vært å foretrekke, budsjettet er stramt og den fremtidige fokkeslasken vil på ferietur til Hellas i tillegg til båtkjøp denne sommeren. Men hva er sjansen for å finne en genoa som passer(Hvor leter man?), og hva innebærer en tilpasning? Som nevnt, jeg er helt blank, men veldig lærevillig. Tror vi tenker på samme båt, ja, har forelsket meg litt i denne båttypen, men enda ikke funnet noen som forsvarer forlangt pris, og allikevel har de gått som varmt hvetebrød denne våren virker det som. Skal opp å se på den i morgen, den ligger desverre på vannet og jeg vil kontrollere alt grundig, men har med våtdrakt og dykkemaske. Brrr, gleder meg ikke veldig til akkurat det. maxi 68 eller 77 Har vurdert Maxi 77, og selv om båtens utseende er veldig lite vektlagt i vurderingen merker jeg at jeg har sett litt fort forbi disse nettopp pga utseende, men absolutt noe jeg fortsatt vurderer. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Kristian_H Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 først må du finne målene på den orginale genoaen, om du finner et seil som er litt for lite er ikke det så veldig farlig. Steder å titte er http://213.113.15.92:81/Inbytessegel/recordlist.php?-max=150&-action=findall&-skip=0&-link=Visa%20alla http://www.seilogrigg.no/brukte-seil og finn.no, kan være vanskelig å finne noe som passer. Hvis du skal få en seilmaker til å sy på det behøver det ikke bli så altfor dyrt, min seilmaker tar 780 kr inkludert moms i timen, og lappet storseilet mitt + sydde noen sømmer på 1 time. Så en seilmaker bruker nok ikke mye mer enn 2 timer på å tilpasse en genoa som er nære målene. En rullegenoa har stående spiler, så om du kjøper en som ikke har stående spiler må disse sys om før den kan brukes på rulleforstaget, dette bruker sikkert en seilmaker 1-2 timer på + nye spiler. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Ifg. brosjyren til båten skal genoaen være 14,7m2, og "standard jib" 9,7m2.. Dette er jo relativt små seil ift. hva jeg kan finne på de linkene, eller overser jeg noe? Som sagt, dette er jeg helt blank på, så "bear with me" om jeg spør mye dumt :) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Mulligan Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 En rullegenoa har stående spiler, Ikke nødvendigvis. De fleste genoaer har ingen spiler. Hvis du skal tilpasse en eksisterende genoa, ville jeg samtidig fått seilmakeren til å sy i buskompensator. Da kan den reves over et større område. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 (redigert) Som sagt, dette er jeg helt blank på buskompensator. Dette begynner å bli store ord.. Jeg er nødt til å ha ting litt inn med teskje jeg tror jeg. Redigert 21.Mai.2012 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Erik Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Er du nybegynner så er fokka sikkert mer enn nok første sesongen, så det haster ihvertfall ikke å kjøpe mer seil. Og kanskej får du større glede at å kjøpe en genakker når du vil ha mer seilareal etterhvert? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
littmild Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Ja, Erik, jeg regner vel også med at det blir sånn, og det er det finansene tilsier også, men jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg vet jeg kommer til å irritere meg grønn over å ha rulleforstaget stående der uten noe å rulle rundt det. Hehe. Tror i første omgang det blir aktuelt å se etter noe brukt. Men aller først må jeg kjøpe båt, skal som nevnt tidligere se på den i dag, noen som har noen tips om ting jeg bør være ekstra obs på/på utkikk etter? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Erik Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 kommer til å irritere meg grønn over å ha rulleforstaget stående der uten noe å rulle rundt det. Hehe. Da misforstod jeg, trodde fokka var på rull, som jo er en fordel for en nybegynner. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Mulligan Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Dersom det fortsatt er snakk om Leisure 23, så bør denne ha en genoa. Tidstypisk var en diger genoa og lite storseil. Med ei lita fokk blir det lite trøkk i båten. Buskompensator = reveskum. Er et antall biter av skumgummi sydd inn i seilet som gjør at det holder formen når det blir rullet inn. Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 21.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Det er ganske vanskelig å finne seil til disse gamle båtene da å kjøpe nye seil før de gamle er ganske utslitte rett og slett ikke lønner seg. Så for å finne noe som kan passe er det smart å ta kontakt med forskjellige seilmakere å spørre om de har noen gamle seil som muligens kan passe. sånn jeg har forstått det har du ikke spesielt mye seilerfaring så da kan det være helt ok med kun en fokk det første året, hvis tidligere eier har den gamle genoaen kan du ta mål av denne så har du de eksakte målene. Lettere å finne noe som passer da, kanskje også noen her på forumet har noe som kan ligne? Forøvrig ser båten ganske grei ut, disse har vel jernkjøl? de fleste båter med jernkjøl ruster veldig, spør om de har gjort noe for å hindre dette, eventuelt om det er noe rust. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 21.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2012 Hei igjen og takk for svar så langt, i dag ble det båtkjøp, gitt! Har sett på flere av disse tidligere, og er temmelig sikker på at dette er nærme så bra man kan få for pengene, manglende genoa kan forsvares med kun 4 år gammelt storseil, og båten var i god stand ellers. Rigg og slikt har jeg lite peil på, men for meg så det bra ut. Båten lå som tidligere nevnt på vannet, men jeg har vært under å kikket, og syns kjølen så grei ut, bedre enn de jeg har sett på før, hiver den nok en tur på land når jeg får den hjem, så får jeg undersøkt helt 100%, og eventuellt behandle rust om det skulle være noe. Hva bør jeg gjøre? Den gamle genoaen er kassert, men målene bør ikke bli vanskelig å få tak i fra Leisure Owners Association eller noe sånt, foreløpig satser jeg på en sesong med læring med kun fokk, og spare opp gjennom vinteren til genoa. Er i første omgang greit med trygghet og læring, så får "trøkk" heller komme senere. Båten skal seiles fra Oslo til Kragerø med avreise torsdag kveld, foreløpig er planen å ta med: de kartene jeg klarer å få tak i + kartplotter og iphone med navionics, bensinkanner(hvor kan vi bunkre), ekstra påhengsmotor(den som står på ser fin ut, men kjenner den ikke, og vil ha backup), og mannskap helt uten seilererfaring. Hva annet bør jeg tenke på? Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Kristian_H Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Gratulerer! forstaget kan du lett måle selv, heis opp ett målebånd i genoa fallet så er det i boks. målene blir ikke helt de samme som orginalt siden det er rulleforstag, men en seilmaker har nok også disse målene. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Takk takk, Kristian.. Jeg er rimelig sikker på, i forhold til de andre jeg har sett på, at jeg har gjort et greit kjøp. Men selvfølgelig sitter jeg med de vanlige nervene etter at man har kjøpt noe. Hehe. Spent på hjemturen, Oslo-Kragerø for motor med en 8hk fra midten av 90-tallet kan bli spennende. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
jandrea Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Ikke bekymre deg for motoren. Med den værmeldingen som foreligger for de nest dagene kan du seile trygt hele veien selv om du er uerfaren. Gikk selv fra jolle med veltetendenser til kjølbåt for noen år siden og oppdaget raskt at det er lettere og føles mye tryggere med stor båt enn en liten. I tillegg vil jeg ikke anbefale å bruke mye penger til oppgradering på den første seilbåten, lysten på mere plass, fart og komfort kommer fortere enn du tror. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Hjælm Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Gratulerer! Jeg var i samme situasjon som deg forrige sommer, jeg 23 og kjæresten 21, og endte opp med en Vega(27ft). Har hatt en tur/retur til Kragerø forrige sommer noe som gikk helt fint selv med lite seilerfaring (både på meg og kjæresten), så det er bare å glede seg! Vær obs på at selv om båten ikke var så dyr, så er det alle småting du ikke tenker over som koster. Det mest basic må man ha men ikke bruk for mye på oppgradering. Jeg har allerede lyst på større og raskere båt:) Kos deg masse! Jeg har ikke angret et sekund! Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 22.Mai.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Ikke bekymre deg for motoren. Med den værmeldingen som foreligger for de nest dagene kan du seile trygt hele veien selv om du er uerfaren. Gikk selv fra jolle med veltetendenser til kjølbåt for noen år siden og oppdaget raskt at det er lettere og føles mye tryggere med stor båt enn en liten. I tillegg vil jeg ikke anbefale å bruke mye penger til oppgradering på den første seilbåten, lysten på mere plass, fart og komfort kommer fortere enn du tror. Er nettopp pga værmeldingen jeg tenker at motoren bør holde, med 3 m/s vind rett i mot hele veien kommer motoren til å gå stort sett hele tiden. Kommer neppe til å oppgradere den mer enn å få kjøpt genoa og pumpetoalett. Lysten på større båt er her allerede, men budsjettet kommer neppe til å være der på noen år, så regner med å ha denne en stund. Gratulerer! Jeg var i samme situasjon som deg forrige sommer, jeg 23 og kjæresten 21, og endte opp med en Vega(27ft). Har hatt en tur/retur til Kragerø forrige sommer noe som gikk helt fint selv med lite seilerfaring (både på meg og kjæresten), så det er bare å glede seg! Vær obs på at selv om båten ikke var så dyr, så er det alle småting du ikke tenker over som koster. Det mest basic må man ha men ikke bruk for mye på oppgradering. Jeg har allerede lyst på større og raskere båt:) Kos deg masse! Jeg har ikke angret et sekund! Takk! Er ikke umulig at vår neste båt blir en vega, men ligger litt høyt i pris ift. budsjettet vi opererer med, foreløpig. Har vært obs på dette med småtingene i jakten på båt.. Den jeg har kjøpt har bl.a. nytt batteri og litt oppgradert el-nett, nyere storseil, nesten ubrukt fokk, og er veldig godt holdt. Den mangler toalett, men det har alle andre jeg har sett på også, så den utgiften har jeg regnet med. Også kommer som tidligere nevnt genoaen oppå der. Motoren er det eneste jeg er i tvil om, men har god erfaring med liknende type og en delemotor stående, så den skal jeg klare å få bra bare den kommer helskinnet hjem. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Hjælm Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Motoren er også det jeg er mest bekymret over på båten. Den går fint nå, men gamle motorer har en tendent til å bare dø. Har vurdert å sette på påhengsmotor just in case, men tenker at med 2 seil og medlemskap til redningsselskapet er man jo ganske trygg selv med en død motor:) Sitér dette innlegget Link to post
wd200s Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 vi kjøpte en karlskrona viggen(også kjent som albin viggen) i danmark 100% uten seilerfaring og seilte den fra ebeltoft til hvaler vi var 4 stk og klarte oss helt fint, anbefaler båten på det sterkeste ligger i prisklassen 10,000-45,000 avhengig av stand bra sjøegenskaper pga denne er langkjølet og seiler bra selv i kuling lykke til med valget Sitér dette innlegget Link to post
jandrea Svart 22.Mai.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2012 Er nettopp pga værmeldingen jeg tenker at motoren bør holde, med 3 m/s vind rett i mot hele veien kommer motoren til å gå stort sett hele tiden. Kommer neppe til å oppgradere den mer enn å få kjøpt genoa og pumpetoalett. Lysten på større båt er her allerede, men budsjettet kommer neppe til å være der på noen år, så regner med å ha denne en stund. Jo da, greit med motor i motvind, men det går an å seile også. 3 m/s er ikke mye og det er ikke spesielt langt til Kragerø. Så om motoren stopper ville jeg ikke vært så veldig bekymret. Så fort du er ute av Drøbaksundt er det god plass til å krysse. Fyll godt opp med mat og drikke. Fulle mager skaper trivsel. Ta det som en utfordring, gjerne i et strekk, så rekker du en øl på brygga før stengetid lørdag. Lykke til og hold oss oppdatert på hvordan det går. Sitér dette innlegget Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989 Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.