Jump to content

Hjelp til valg av billig seilbåt(20-35.000 kr ca.)

littmild

Recommended Posts

Sjekket på FINN: Har du kjøpt denne, så må jeg gratulere med ett godt kjøp. Husker prisen!

Så begynner jeg å lure på om du har rullebom: Det ser ut som du har en runding der bommen er festet til masta. Er det en trommel der? Det kan være at de nye seilene ikke har slik skinne påsydd, og derfor er "løsthengende". Mener også å se tydelig at du iallfall må ha snudd bommen opp-ned..... Er det en rullebom er den nok bare låst med skruer i mastefeste og i akterkant.

Har selv kjøpt en båt jeg har måttet rigge opp fra ett "byggesett". Er dog så heldig at jeg har fått masse hjelp fra nye kompiser i Karlstad som er godt drevne konkurranseseilere.

De har både kommet med tips og hjulpet praktisk med å få båten til å bli en prektig seiler som raser forbi "Tupperwaren" på kryss!!

Redigert av Magne H (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Båter" er av TRE.... ;-)

SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Den er flyttet tvers over sundet! :wink:

Oi, ser man det, man blir litt dummere av alle de nye elektroniske hjelpemidlene, neste gang spør jeg noen :thumbsup: Burde igrunnen vært bedre kjent, bodde i tønsberg i fjor og var mye utover den veien i både båt og bil.

Sjekket på FINN: Har du kjøpt denne, så må jeg gratulere med ett godt kjøp. Husker prisen!

Så begynner jeg å lure på om du har rullebom: Det ser ut som du har en runding der bommen er festet til masta. Er det en trommel der? Det kan være at de nye seilene ikke har slik skinne påsydd, og derfor er "løsthengende". Mener også å se tydelig at du iallfall må ha snudd bommen opp-ned..... Er det en rullebom er den nok bare låst med skruer i mastefeste og i akterkant.

Ja er den, føler selv at prisen var god, har vært å sett på noen andre, en med alvorlige feil, og begge disse gikk for mere med mindre utstyr. Motoren er gammel, men en gammel traver.

Ang. bommen skal jeg få dratt ut å tatt en titt på den på fredag, må bare få tusen ting ut av en altfor stor leilighet og inn i en liten leid garasje først. Men tror det kan være noe i dette. Vil kontakte seilforeninga i Kragerø for å høre om det er en vennlig sjel der som kan peke litt og forklare ting, er greit å ha litt hjelp noen ganger.

Det er en rullebom, har hatt lik tidligere. Man setter et rart håndtak inn i en liten gjennomgående firkant inne ved masta og snurrer i vei, dette er en selden bom mener jeg.

Det lå en liten sveiv der som jeg har lurt masse på hva er til, ja.. Vil det være kostbart å få en seilmaker til å sy om storseilet mitt til å passe rullebommen, om det er det jeg har da, og om det er noe poeng å bruke den? Er jo veldig lett å brette seilet også. Fordeler / ulemper?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Skal sjekke opp dette med festene i bommen når jeg kommer ut til båten igjen, desverre ikke før til fredag, men til gjengjeld flytter vi mer eller mindre inn i båten for sommeren da. Heiv oss rundt etter vi kjøpte båten og fikk avsluttet leieforholdet, så nå er vi i full gang med å flytte ut av denne j@#$a kjellerleiligheten og ut på sjøen der vi hører hjemme :thumbsup:

Gratulerer med ny båt, og nytt hjem! «Residerer» i båten selv fra tid til annen, men er ikke helt klar for å slippe tak i land helt ...

rullebomen er vel primært en annen måte å reve seilet på enn bruk av reveliner og revekrok, er det ikke det da? -altså når du skal redusere seilarealet på grunn av sterk vind.

Såvidt jeg har forstått så er det ikke istede for å pakke sammen seilet på vanlig måte på bomen, det på du gjøre uansett når seilasen er omme.

jeg har aldri selv brukt en rullebom, har hatt det men jeg pakket seilet ettersom det hadde sleider. Men det ligger en gammel Firling tvers over min gamle plass og han sverget til rulling av seilet, han slapp alt sammen ned på dekk også rullet han opp alt etterpå, han har også sleider.

Tror at denne rullinga kan være bedre for seilet enn bretter, mer jevn slitasje. De fleste store nye x-båter har Furling-boom i karbon, lett og lekkert.

Gratulerer med ny båt, og nytt hjem! «Residerer» i båten selv fra tid til annen, men er ikke helt klar for å slippe tak i land helt ...

Takk og takk.. Slipper ikke helt taket på land vi heller, har leid en garasje til alle tingene våre, og når vi ikke er på tur med båten blir vi liggende på hytta i nærhet av do og dusj(riktignok bøttedo, og bøttedusj, men litt mer delikat enn i båten, foreløpig).

Såvidt jeg har forstått så er det ikke istede for å pakke sammen seilet på vanlig måte på bomen, det på du gjøre uansett når seilasen er omme.

Det er vel uansett ikke noe stort problem heller å brette seilet, matrosen har blitt flink til det. :giggle:

jeg har aldri selv brukt en rullebom, har hatt det men jeg pakket seilet ettersom det hadde sleider. Men det ligger en gammel Firling tvers over min gamle plass og han sverget til rulling av seilet, han slapp alt sammen ned på dekk også rullet han opp alt etterpå, han har også sleider.

Sleider? Oversettelse trengs tror jeg. :blush:

Ang. slitasje er jo det litt interessant, er jo interessert i å slite minst mulig på seilene, en lettere måte å reve er heller ikke å forakte for en lat nybegynner.

Ah, selvfølgelig, slike har jeg ja. Skjønner det er lite av "lingo'en" jeg har lært av min tidligere erfaring med Optimist og Kragerøterne :giggle: Finnes det noen ordbok for dette? Bør vel kanskje gå til anskaffelse av(eller muligens låne på biblioteket i første omgang) noen bøker om seiling, har dere noen anbefalinger for en nybegynner? "Sailing for dummies" eller liknende? På Norsk, lite lysten på å bli forvirret med enda flere nye begrep foreløpig. :smiley: Vet forresten ikke hva jeg skulle gjort uten baatplassen.no.. antakelig kjøpt motorbåt.

Dette var et par av de første bøkene jeg kjøpte da jeg startet for noen år siden:

Illustrert seil og riggtrim http://www.maritim.n...t-seil-riggtrim

Denne tipper jeg 90% av alle norske seilere har. Forklarer grundig hvordan seiling faktisk fungerer og hvordan man kan trimme båten for at den skal gå best mulig.

Seiling http://www.maritim.n...unnskap/seiling

Denne omhandler det meste om det som ligger rundt det å ha en seilbåt på sjøen i tillegg. Sjømannskap, jolleseiling, turseiling, navigasjon, motorhåndtering osv osv.

Redigert av SteinarK (see edit history)

En ting jeg lurer på før jeg tør å heise seil for alvor er "wire-tingene"(stag?) som går opp i masten, hvor mye skal disse strammes? Hvordan vet jeg hvor mye jeg har strammet? Noen av strekkfiskene var helt innstrammet, selv om jeg syns det virket litt "slapt", vil dette si at det er slitent og kanskje bør byttes etterhvert?

Tenker nå på disse på sidene, forstaget strammer jeg vel med akterstaget, og dette har jo sånn hanefot-stramming, hvor mye strammer jeg hanefoten, og skal jeg løsne denne når båten ligger stille/går for motor?

stagene er utslitte hvis du kan få fliser ved å dra hendene langs de, eller hvis det er markante brekk på de. Hvis strekkfiskene er helt inn strammet men fortsatt ikke ordentlig stramt bør disse byttes til noen som er litt kortere.

Stagene på begge sider bør være like stramme, dette kan måles ved å kjenne på de, høre tonen eller med en "rig tension meter" usikker på hva dette heter på norsk :lol:

forstaget strammer du med akterstaget, på kryss(når du seiler mot vinden) bør forstaget være så stramt at det er rett, altså ikke henger ut til le. Dette ser du lett hvis du står på fordekket og ser langs staget. Dette skal slakkes så det ikke er press på riggen når du ligger i havn/ går for motor.

Redigert av Kristian_H (see edit history)

stagene er utslitte hvis du kan få fliser ved å dra hendene langs de, eller hvis det er markante brekk på de. Hvis strekkfiskene er helt inn strammet men fortsatt ikke ordentlig stramt bør disse byttes til noen som er litt kortere.

Stagene på begge sider bør være like stramme, dette kan måles ved å kjenne på de, høre tonen eller med en "rig tension meter" usikker på hva dette heter på norsk :lol:

Får ikke fliser og har ikke sett noen brekk. Ang. strammingen bør jeg vel få snakket med noen som kan dette og vil hjelpe meg ombord, vet ikke hvor stramt jeg skal kjenne, og ikke hvilken tone jeg skal høre :nonod:

Men det viktigere spørsmålet innen jeg får hjelp til dette:

Kan det skje noe galt dersom riggen er for stram/slapp? Kan jeg skade masten eller andre ting om den er for slapp eller feil justert i forhold til side? Og i verste fall kan hele dritten komme deisende i dekk om jeg gjør noe galt?

Boltesaks er grunnleggende sikkerhetsutstyr sammen med ei lita øks.

Hvis du må la riggen gå så tar boltesaksa halsen på strekkfiskene. For å klippe wire trenges spesialtang.

Uansett, en rigg skal settes riktig.

Først sjekkes om toppen er i senter. Bruk et langt målebånd, og mål på et symmetrisk punkt på hver side. For eksempel rekkelista rett ut for toppvantet.

Når toppen er i senter rettes masta ved å justere på under vant.

Så teiter du til rett wirespenning. På din båt vil jeg tro 15% av bruddlast for toppvanta og en 12-13 på undervanta. Jeg har en Vajert for å måle dette.

Noen bruker et målebånd for å måle strekken i wire og dermed spenning. Greit nok, men man kan ikke kontrollmåle etter en måned.

Det er tydelig at jeg må lese meg opp på dette og få det ordentlig innstilt og gå til anskaffelse av boltesaks før jeg tør å heise seil igjen(om jeg noensinne tør heise seil igjen :sweat: )

Jeg er mer redd for å gjøre dette feil enn å spørre for dumt, så: Hva menes med bruddlast?

Selvfølgelig mange gode poenger her med tanke på trimming av rigg og sikkerhet, men jeg føler dette blir litt vel komplisert i forhold til en fersk seiler som bare ønsker å lære seg litt grunnprinsipper. Regner med første tur med skuta ikke er over Skagerak med stormvarsel!

Så; med forbehold om at de første turene tas i relativt rolige vindforhold (lett bris er ideelle læreforhold) er mitt råd: Sjekk at topp og undervanter er tålig stramme, om de henger slapt trenger de selvfølgelig å strammes inn. Du skal kunne dra ganske hardt i de uten at de gir noe særlig etter. Om nødvendig, skift strekkfisker så det blir stramt nok. Når du strammer, stram så det blir like stramt på begge sider og ha et blikk opp langs masta så den ikke blir skjev.

Så trenger du å få orden på storseilet ditt så det er festet ordentlig til bommen. Gå så ut med båten en gang det blåser rimelig jevnt 4-6 m/s, sett båten rett mot vinden og heis storseilet til tops. Vent med forseilet. Om vantene dine da er stramme og ikke gjennomrustne og ikke båten din er pill råtten nekter jeg å tro at det da er stor fare for mastebrekk.

Eksperimenter med hvordan båten din oppfører seg på forskjellige kurser i forhold til vinden og lek deg med storseilskjøtet (det tauet som er festet i bakkant av bommen og går ned mot hyttetaket) for å se hvilken innvirkning ulike bomvinkler har på hvor godt du fanger vinden. Jo skarpere du går mot vinden, jo strammere må skjøtet være. Tips: slipp ut skjøtet til seilet blafrer, stram så opp til det ikke blafrer lenger, da har du førstetrimmen på plass.

Før du skal prøve deg på noen lengre turer, kan det nok være greit å få noen til å se over riggen din, evt lese den første boken jeg linket til tidligere, den beskriver en god del om riggtrim. Det kan nok sikkert være greit også å slenge seg med på et seilkurs, da lærer du masse om hvordan seiling fungerer under trygge omstendigheter.

Sjekk hvor forstaget ditt er festet. Forstagfestene i dekk i baugen har ofte flere hull. Hvis forsteget er festet i det bakerste hullet kan det hende at ved å flytte forstaget til et hull lenger fremme så blir sidestagene stramme nok uten å kappe eller bytte noe som helst.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Takk for gode innspill! Har nå bodd noen dager i båten, i gjestehavna her i byen, og fått tips og hjelp av andre seilere, har vært lærerikt og veldig hyggelig, ble tatt godt imot når jeg kom med den lille "raringen". Bl.a. en kar som hadde drømt om akkurat samme båten da den var ny en gang på søttitallet, men den kostet for mye da. Artig med "misunnelse" fra folk med langt større båter.

Har funnet ut at riggen er litt skjev, ca. 10 cm forskjell fra side til side. Heldigvis riktig side, så slipper å bytte strekkfisker, en kar påpekte at strekkfiskene burde hatt kontramutter eller eventuellt kunne man bruke tape, noen som kan utdype?

Så også de andre båtene hadde noe som jeg ikke hadde, en talje-ting fra litt frempå bommen og ned til bunnen av masta, så jeg laget dette, vet fortsatt ikke hvordan/hvorfor jeg skal bruke den, da, noen som kan forklare?

Ellers er det liten fremgang, nå ligger båten trygt i havn for noen uker, da vi har, før vi kjøpte båten, bestilt ferie av typen uten båt :nonod: Men til gjengjeld har jeg 18 dager i Hellas jeg kan glede meg til å komme hjem å få brukt den nye kunnskapen jeg tilegner meg fortløpende. Spår også mye seilbåtkikking i greske havner.

Litt småbilder fra første uka vi har bodd i båten:

_mg_8059.jpg

Her er altså den lille "landsbyen" vi har bodd i de siste dagene, idyllen blir brutt med innføring av havneavgift i morgen(fredag), men frem til da har vi kost oss godt med gratis strøm. Bryggene skal byttes ut neste uke, så da blir det enda finere å besøke Kragerø i sommer!

_mg_8066.jpg

Nye båten vår blir veldig liten foran nabo Johnny. Vi syns jo båten vår var riktig stor i forhold til 16-foteren vi er vant med. Nuvel, den er jo bare 41 fot større.

_mg_8086.jpg

Og da var båten tilbake i hjemmehavn, godt fortøyd for de kommende ensomme uker. Skal passe på at noen kommer og koser litt med den mens jeg er vekk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...